DECIZIE Nr.
950 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) teza întai din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 690 din 14 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ioan Sallai în Dosarul nr.
24.310/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde domnul Mihai Alexandru
Ionescu, consilierul juridic al părţii Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii. Acesta solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei
de neconstituţionalitate, precizând, în esenţă, că textul de lege criticat nu
este de natură să înfrângă principiul neretroactivităţii legii şi nu aduce
atingere dreptului la liberă exprimare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că
prevederile legale ce formează obiectul acesteia sunt în deplin acord cu
dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 24.310/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ioan Sallai într-o cauză având ca
obiect o acţiune în constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că definirea noţiunii de colaborator al
Securităţii „nu este suficient de precisă, lăsând loc de interpretări care pot
duce la concluzia că restrâng libertatea de exprimare a gândurilor şi a
opiniilor". In opinia sa, această definiţie „pune semnul egal între cel
care îşi exprima liber opiniile cu privire la activitatea ori atitudinea unei
anumite persoane şi cel care, în mod efectiv, a desfăşurat activităţi de
informare curentă şi constantă a Securităţii". Precizează că „opiniile
unei persoane, exprimate într-o anumită perioadă istorică, reflectau educaţia
şi cultura din acea perioadă, ideea de ţară, patriotism şi apărare a ţării,
noţiuni care, pe parcurs, au căpătat alte semnificaţii în raport de evoluţia
societăţii, a concepţiilor şi a legislaţiei". In continuare, susţine că
prevederile de lege criticate au caracter retroactiv, persoanele care cad sub
incidenţa lor fiind puse în situaţia de a suporta consecinţele unor acte şi
fapte săvârşite înainte de a cunoaşte sau de a putea intui legislaţia actuală.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din
10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie
2008. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 2 lit. b) teza întâi: „In înţelesul prezentei
ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea
semnificaţie: (...)
b) colaborator al Securităţii - persoana care a furnizat informaţii, indiferent sub ce formă,
precum note şi rapoarte scrise, relatări verbale consemnate de lucrătorii
Securităţii, prin care se denunţau activităţile sau atitudinile potrivnice
regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrădirea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului. (...)"
Textele din Constituţie invocate de autorul excepţiei
în motivarea criticii de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 30 alin. (1)
şi (2), care consacră caracterul inviolabil al libertăţii de exprimare şi care
interzic cenzura de orice fel, şi cele ale art. 15 alin. (2) care instituie
principiul neretroactivităţii legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea observă că, prin dispoziţiile art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, legiuitorul a explicitat, în mod clar şi
lipsit de orice echivoc, noţiunea de colaborator al Securităţii. Precizând
elementele care o definesc şi care, odată întrunite, pot conduce la concluzia
că o anumită persoană a fost colaborator al Securităţii, textul de lege
criticat nu aduce în niciun fel atingere dreptului la liberă exprimare, astfel
cum susţine autorul excepţiei.
Curtea observă că preambulul Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 stabilea, la momentul emiterii acesteia, scopul
reglementării ca fiind „o continuare, într-un mecanism nou, a procesului de
devoalare a activităţilor exercitate de regimul comunist", care a
instaurat, în special prin intermediul Securităţii, „o permanentă teroare
împotriva cetăţenilor ţării, a drepturilor şi a libertăţilor lor
fundamentale". Curtea a reţinut în jurisprudenţa sa, concretizată prin
Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, că „aceasta îndreptăţeşte accesul la
propriul dosar, deconspirarea Securităţii, prin consemnarea publică a
abuzurilor, şi contribuie la o mai bună înţelegere a prezentului şi la o proiectare
adecvată a viitorului societăţii româneşti", iar scopul ordonanţei,
enunţat în aceşti termeni, răspunde unor exigenţe politice ale societăţii
româneşti.
Curtea constată că nu poate reţine nici criticile de
neconstituţionalitate referitoare la pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 15
alin. (2) din Constituţie, întrucât calificarea în prezent a unor fapte
petrecute în trecut şi reglementarea unor efecte juridice legate de aceste
fapte nu constituie o încălcare a principiului neretroactivităţii legii civile,
de vreme ce efectele lor se produc numai pentru viitor, din momentul intrării
în vigoare a actului normativ.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Ioan Sallai în Dosarul nr. 24.310/3/2008 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu