DECIZIE Nr.
801 din 19 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (3), (4) si (5), art. 9
alin. (2), (4), (5) si (6), art. 10 alin. (1) si art. 11 din Legea
recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele
care si-au jertfit viata sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoresti
anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 9 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3), (4) şi (5), art. 9
alin. (2), '(4), (5) şi (6), art. 10 alin. (1)şi art. 11 din Legea
recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele
care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti
anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicată
de Ionel Teodor, Marin Dominişoru, Ovidiu Narcis Gherghe, Nicolae Oprea, Barbu
Bălteanu şi Constantin Stănciugel în Dosarul nr. 1.468/54/2008 al Curţii de
Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorii
excepţiei, Marin Dominişoru şi Constantin Stănciugel. Lipsesc ceilalţi autori
ai excepţiei şi părţile, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Autorii prezenţi solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată în faţa instanţei
judecătoreşti. In acest sens, depune la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 16 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.468/54/2008, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3), (4) şi (5), art. 9
alin. (2), (4), (5) şi (6), art. 10 alin. (1) şi art. 11 din Legea
recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele
care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti
anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004.
Excepţia a fost ridicată de Ionel Teodor, Marin
Dominişoru, Ovidiu Narcis Gherghe, Nicolae Oprea, Barbu Bălteanu şi Constantin
Stănciugel într-o acţiune în contencios administrativ formulată în
contradictoriu cu Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din
Decembrie 1989 şi Comisia Parlamentară a Revoluţionarilor din Decembrie 1989.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 21, art. 61
alin. (1) şi art. 111, în măsura în care o comisie parlamentară are atribuţii
specifice autorităţilor administraţiei publice ori organelor de jurisdicţie şi
poate adopta soluţii cu privire la actele organelor administraţiei publice,
soluţii care nu pot fi atacate.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia este
neîntemeiată, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor
constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a
comunica punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatului Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 5 alin. (3), (4) şi (5), art. 9 alin. (2), (4),
(5) şi (6), art. 10 alin. (1) şi art. 11 din Legea recunoştinţei faţă de
eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române
din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau
au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din
noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Aceste texte de lege au următoarea redactare:
- Art. 5 alin. (3), (4) şi (5): „(3) Secretariatul
de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, după analizarea
dosarelor persoanelor ce solicită preschimbarea certificatelor, cu avizul
comisiei parlamentare pentru controlul aplicării prevederilor prezentei legi,
va elibera noul tip de certificat, care va avea un format unic, cu elemente de securizare
- singurul document valabil pentru a beneficia de prevederile prezentei
legi.
(4) Dosarele persoanelor care solicită preschimbarea
certificatelor trebuie să conţină documentaţia prevăzută în Hotărârea
Guvernului nr. 566/1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din
decembrie 1989, cu modificările ulterioare, pentru fiecare categorie, precum şi
avizul reactualizat al unei organizaţii de revoluţionari legal constituite până
la data de 31 decembrie 1992. Certificatele eliberate potrivit prezentei legi
vor fi semnate de către secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru
Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 şi de către preşedintele
comisiei parlamentare menţionate la alin. (3).
(5) Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revoluţionarilor din Decembrie 1989, cu avizul comisiei parlamentare pentru
controlul aplicării prevederilor prezentei legi, face propuneri Preşedintelui
României pentru acordarea ordinului prevăzut la art. 3 alin. (3).";
- Art. 9 alin. (2), (4), (5) şi (6): „(2) Persoanele
care solicită preschimbarea documentelor care atestă titlurile prevăzute la
art. 3 alin. (1) lit. b), potrivit prezentei legi, precum şi preşedinţii
organizaţiilor nominalizate la art. 5 alin. (4) poartă răspunderea penală
pentru corectitudinea întocmirii dosarelor, care vor fi verificate de către
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 şi
avizate de Comisia parlamentară a revoluţionarilor din decembrie 1989, în
vederea eliberării de către acesta a certificatelor doveditoare, preschimbate
conform alin. (1). [...]
(4) Certificatele doveditoare care, în perioada 1990-1997, au fost eliberate de Comisia pentru aplicarea Legii nr.
42/1990 şi de Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din
decembrie 1989, pe perioada preschimbării, maximum 6 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, îşi păstrează valabilitatea.
(5) Contestaţiile privind preschimbarea ori neefectuarea
preschimbării certificatelor, conform prezentei legi, se fac cu nominalizarea
persoanelor în cauză şi se vor adresa Comisiei parlamentare a revoluţionarilor
din decembrie 1989, care le soluţionează potrivit normelor metodologice
stabilite în acest sens.
(6) In conformitate cu prevederile prezentei legi,
titlurile prevăzute la art. 3 alin. (1) se atribuie, prin decret, de către
Preşedintele României, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revoluţionarilor din Decembrie 1989, cu avizul comisiei parlamentare
constituite pentru controlul aplicării prevederilor prezentei legi, potrivit
principiilor cuprinse la art. 2 şi criteriilor stabilite prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi, pe baza certificatelor doveditoare
preschimbate conform alin. (1).";
- Art. 10 alin. (1): „Persoanele care nu se
încadrează în prevederile art. 3 alin. (1) şi ale art. 9 alin. (5) şi care, în
termen de 6 luni, nu fac contestaţie îşi pierd calitatea deţinută
anterior.";
- Art. 11: „Comisia parlamentară pentru controlul
aplicării Legii nr. 42/1990 îşi continuă activitatea, în condiţiile prezentei
legi, sub denumirea «Comisia parlamentară a revoluţionarilor din decembrie
1989», care va aviza propunerile Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor
din Decembrie 1989 privind preschimbarea certificatelor, va soluţiona
contestaţiile prevăzute la art. 9 alin. (5) şi va aviza iniţiativele
legislative cu referire la Revoluţia română din decembrie 1989. Comisia
parlamentară a revoluţionarilor din decembrie 1989 va avea în componenţă, cu
prioritate, parlamentari care au dobândit una dintre calităţile prevăzute la
art. 3 alin. (1)."
In opinia autorilor excepţiei, aceste dispoziţiile de
lege sunt în neconcordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4)
referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 21 privind
accesul liber la justiţie, art. 61 alin. (1) referitoare la rolul şi structura
Parlamentului şi art. 111 privind informarea Parlamentului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată pentru argumentele care urmează.
Astfel, comisia parlamentară a revoluţionarilor din
decembrie 1989 nu a fost creată prin regulament parlamentar, ci prin lege, în
condiţiile art. 111 alin. (1) din Constituţie, şi, ca atare, nimic nu împiedică
Parlamentul să confere acesteia şi alte atribuţii decât cele prevăzute de
regulamentele parlamentare.
Această comisie parlamentară se constituie, cu
prioritate, din parlamentari, potrivit art. 11 teza finală din Legea nr.
341/2004.
Activitatea acestei comisii comune, speciale a celor
două Camere ale Parlamentului este una de control parlamentar al unei
activităţii administrative a Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revoluţionarilor din Decembrie 1989. Este evident că textul de lege criticat
reglementează o procedură de control parlamentar, iar nu o procedură
administrativă, care în condiţiile prevederilor constituţionale ale art. 21
alin. (4) este oricum facultativă, persoana interesată având posibilitatea fie
de a apela la această procedură, fie de a se adresa direct instanţei de
judecată.
Astfel a statuat Curtea Constituţională prin Decizia
nr. 412 din 16 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 473 din 1 iunie 2006, şi prin Decizia nr. 176 din 11 februarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 18 martie
2009, pronunţate în speţe similare.
Cu acele prilejuri, Curtea a observat că în unele
parlamente europene comisiile parlamentare au puteri depline în toate
activităţile puterii legiuitoare, putând chiar să legifereze sau să aplice
sancţiuni.
Din motivarea acestei excepţii de neconstituţionalitate
nu se pot reţine elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudenţei Curţii Constituţionale, astfel că atât soluţia, cât şi
considerentele cuprinse în aceste decizii îşi păstrează valabilitatea si în
cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 5 alin. (3), (4) şi (5), art. 9 alin. (2), (4), (5) şi (6), art. 10 alin.
(1) şi art. 11 din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care
au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă
de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei
muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004,
excepţie ridicată de Ionel Teodor, Marin Dominişoru, Ovidiu Narcis Gherghe,
Nicolae Oprea, Barbu Bălteanu şi Constantin Stănciugel în Dosarul nr.
1.468/54/2008 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman