DECIZIE Nr.
792 din 30 septembrie 2008
privind principii si reguli
de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 679 din 2 octombrie 2008
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional
al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unică de
reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 2, art. 7 alin. (2), art. 15
alin. (1)lit. e), art. 29, art. 31- 33, 37,38,381 şi 382, art. 50 lit. h3) şi h4), art. 51 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 35/2008
pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice
locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) şi ale art. 42 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Campania electorală pe posturile de radio
şi de televiziune începe în ziua de 31 octombrie 2008, ora 0,00, şi se încheie
în ziua de 29 noiembrie 2008, ora 7,00.
(2) Campania electorală prin intermediul serviciilor de
programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr.
35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr.
215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor
Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin Decizia
Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
Art. 2. - (1) Partidele politice, alianţele politice,
alianţele electorale şi organizaţiile legal constituite ale cetăţenilor
aparţinând unei minorităţi naţionale reprezentate în Consiliul Minorităţilor
Naţionale, precum şi candidaţii independenţi care înaintează propuneri de
candidatură, denumiţi în continuare competitori
electorali, au acces la serviciile publice de radio
şi de televiziune în condiţiile art. 38 alin. (1) şi
(2) din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Accesul candidaţilor şi reprezentanţilor
competitorilor electorali la serviciile private de radio şi de televiziune
poate avea loc numai în emisiunile electorale definite la art. 8; accesul în
emisiunile de promovare electorală prevăzute la art. 8 lit. a) va respecta
condiţiile art. 38 alin. (3) din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 3. - Radiodifuzorii
publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în
prezenta decizie, desfăşurarea unei campanii electorale cu respectarea
următoarelor principii:
a) echitate - fiecare candidat sau competitor
electoral trebuie să aibă posibilitatea de a se face
cunoscut electoratului;
b) echilibru - o prezentare proporţională cu
importanţa evenimentelor electorale, în cazul tuturor candidaţilor şi
competitorilor electorali;
c) imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a
trata toţi candidaţii şi competitorii electorali obiectiv şi echidistant.
Art. 4. - Desfăşurarea campaniei electorale prin intermediul
serviciilor de programe audiovizuale publice şi private trebuie să servească:
a) electoratului - pentru a primi informaţii corecte,
astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză;
b) candidaţilor şi competitorilor electorali - pentru a
se face cunoscuţi electoratului;
c) radiodifuzorilor - pentru a-şi valorifica drepturile
prevăzute în legea electorală, precum şi pentru a-şi exercita libertăţile şi
responsabilităţile ce revin mass-mediei într-o societate democratică.
CAPITOLUL II
Proceduri preliminare
Art. 5. - Posturile de radio şi de televiziune private
care intenţionează să realizeze şi să difuzeze ştiri electorale şi emisiuni
electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau
prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului
implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în ziua de 10
octombrie, printr-o adresă, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, care
face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 6. - (1) Competitorii electorali au la dispoziţie
intervalul 11-20 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de
radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a
emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să
îi utilizeze.
(2) După rămânerea definitivă a candidaturilor,
potrivit art. 15, 31-33 şi 38 din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, posturile, în funcţie de solicitările primite, îşi vor
definitiva grilele de program cu tipurile de emisiuni şi participările la
acestea, în conformitate cu timpii de antenă calculaţi proporţional cu cei
oferiţi de posturile publice, precum şi tarifele pe emisiune şi pe unitate de
timp pe care intenţionează să le practice.
(3) Tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp vor fi
stabilite în urma negocierilor desfăşurate cu toţi reprezentanţii candidaţilor
şi competitorilor electorali interesaţi şi vor fi făcute publice.
(4) In situaţiile în care unii candidaţi sau
competitori electorali nu doresc utilizarea integrală a timpilor alocaţi,
posturile vor solicita acestora completarea unei declaraţii scrise în acest
sens.
Art. 7. - După parcurgerea procedurilor prevăzute la
art. 6, radiodifuzorii vor comunica în scris Consiliului Naţional al
Audiovizualului grilele emisiunilor pe care le vor realiza, precum şi
intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, printr-o adresă,
conform modelului prezentat în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezenta decizie.
CAPITOLUL III
Emisiuni electorale
Art. 8. - Pentru reflectarea desfăşurării campaniei
electorale şi a activităţilor de propagandă electorală, radiodifuzorii pot
realiza şi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni electorale:
a) de promovare - în care candidaţii şi reprezentanţii
competitorilor electorali îşi promovează propria candidatură, programele
politice şi activităţile de campanie electorală; în situaţia transmiterii în
direct a unor activităţi de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordaţi fiecărui
competitor electoral;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în
discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania
electorală, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor
electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi altor invitaţi.
Art. 9. - (1) In perioada campaniei electorale
candidaţii au acces la posturile publice şi private de radio şi televiziune,
inclusiv la cele prin cablu, numai în emisiunile prevăzute la art. 8.
(2) In cadrul emisiunilor electorale şi al spoturilor
electorale este interzisă utilizarea simbolurilor naţionale - drapel, stemă,
imn - ale României sau ale altui stat, ca elemente de propagandă electorală.
(3) In perioada campaniei electorale candidaţii şi
reprezentanţii competitorilor electorali nu pot fi producători, realizatori sau
moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
Art. 10. - Candidaţii care deţin funcţii publice pot
avea intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni decât cele
prevăzute la art. 8, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în
aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea
echidistanţei şi pluralismului de opinii.
Art. 11. - (1) Radiodifuzorii pot realiza şi difuza
ştiri electorale, care cuprind informaţii privind activităţile de campanie ale
candidaţilor şi competitorilor electorali.
(2) Ştirile electorale pot fi prezentate numai în emisiuni informative special concepute în acest scop,
identificate ca atare.
(3) Radiodifuzorii îşi vor asuma integral
responsabilitatea editorială pentru realizarea şi difuzarea acestor emisiuni,
iar reflectarea în cadrul lor a activităţilor de campanie ale candidaţilor şi
competitorilor electorali se va face cu respectarea principiilor de echitate şi
imparţialitate.
(4) Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul ştirilor
electorale intervenţii făcute în direct de către candidaţi cu prilejul
activităţilor de campanie sau extrase din înregistrări transmise de către aceştia,
cu respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (3).
(5) In cazul în care în ştirile electorale sunt
prezentate producţii audiovizuale realizate de către candidaţi sau competitori
electorali, radiodifuzorii sunt obligaţi să facă menţiune despre aceasta în
cuprinsul lor sau, în cazul televiziunilor, să marcheze în scris acest lucru pe
ecran.
(6) Programele de ştiri şi emisiunile informative cu
caracter electoral nu pot fi sponsorizate.
Art. 12. - (1) Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure
că emisiunile de promovare electorală, precum şi spoturile şi celelalte
producţii audiovizuale realizate de către candidaţi sau competitori electorali
respectă următoarele condiţii:
a) nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere
demnităţii umane, dreptului la propria imagine sau moralei publice;
b) nu incită la ură sau discriminare pe considerente de
rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală, dizabilităţi sau etnie;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţă penală sau morală
la adresa altor candidaţi sau competitori electorali, fără a fi însoţite de
dovezi.
(2) Producţiile audiovizuale electorale realizate de
către candidaţi sau reprezentanţi ai competitorilor electorali pot fi difuzate
numai în cadrul ştirilor electorale şi emisiunilor de promovare electorală.
(3) In cazul emisiunilor electorale ale serviciilor
publice de radio şi televiziune pot fi difuzate şi spoturi electorale, cu
încadrare în timpii de antenă acordaţi competitorilor
electorali.
Art. 13. - Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor
electorale au următoarele obligaţii:
a) să fie imparţiali;
b) să asigure echilibrul necesar desfăşurării
emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea să îşi prezinte opiniile;
c) să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase
sau părtinitoare;
d) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes
a campaniei electorale şi a tematicii emisiunii;
e) să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin
comportament sau exprimare, regulile prevăzute la art. 12 alin. (1); în cazul în
care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide
întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz.
Art. 14. - (1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza
spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale, cu
respectarea cerinţelor referitoare la publicitate prevăzute în Legea nr.
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, a dispoziţiilor Deciziei
Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi a prevederilor art. 38 alin. (4) din Legea
nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Spoturile publicitare electorale nu pot avea o
durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit,
prin prezentare sau conţinut, de către candidaţi sau competitorii electorali.
(3) Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale
radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să asigure candidaţilor şi competitorilor
electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp.
(4) In emisiunile de promovare electorală nu pot fi
inserate spoturi ale unor candidaţi sau competitori electorali în porţiunile de
emisiune alocate altor candidaţi sau competitori
electorali.
(5) In cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii
pot insera spoturi publicitare electorale numai în calupuri separate şi marcate
corespunzător.
Art. 15. - (1) Sondajele de opinie cu conţinut
electoral pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 381 şi 382 din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul prezentării unor televoturi sau anchete
făcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia să precizeze, în
mod expres, că acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publică sau pentru
un anumit grup social sau etnic.
(3) Cu 48 de ore înainte de ziua votării este
interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe
stradă.
Art. 16. - Cu 24 de ore înainte
de începerea votării sunt interzise:
a) difuzarea de emisiuni electorale şi ştiri
electorale;
b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe,
cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 17 alin. (3);
c) comentarii privind campania electorală.
Art. 17. - (1) Candidaţii şi
competitorii electorali ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate
prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate sau
a unor informaţii inexacte beneficiază de drept la replică; solicitarea se va
conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a conţinutului
audiovizual.
(2) Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind
dreptul la replică:
a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului
solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în
scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în
ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de
la primirea solicitării;
b) să comunice solicitantului, în termenele prevăzute
la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării
dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi
Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) să difuzeze replica, în cazul în care decide
acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării; în
situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în
ultima zi de campanie electorală, replica se difuzează în preziua votării;
d) să difuzeze replica, în
cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dă câştig de cauză
solicitantului, în termenul şi în condiţiile comunicate radiodifuzorului.
(3) In preziua votării, radiodifuzorii trebuie să
prevadă în program, imediat după emisiunea informativă de seară, un spaţiu de
emisie pentru difuzarea replicilor ca urmare a sesizărilor care se referă la
emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 18. - (1) In perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei
electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale şi spoturi
electorale, astfel cum acestea sunt definite la art. 8, respectiv la art. 14,
şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care
transmit sau induc mesaje electorale.
(2) Până la începerea campaniei electorale emisiunile
informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a
conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandă electorală.
Art. 19. - (1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea
emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în Decizia
Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce
revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Inregistrările emisiunilor destinate campaniei
electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului
pe toată durata campaniei electorale şi încă 30 de zile după comunicarea
oficială a rezultatelor.
Art. 20. - Nerespectarea prevederilor prezentei decizii
se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 504/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 50 şi 51 din Legea nr. 35/2008, cu
modificările şi completările ulterioare.
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
ANEXA Nr. 1
Radiodifuzor......................................
Licenţa nr..........................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd Libertăţii nr.
14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 792/2008, vă comunicăm că postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu
cu numele ...............................................
din localitatea .......................................... intenţionează să difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale
pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008 şi ne angajăm să respectăm
prevederile Legii nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi condiţiile de acces şi de difuzare a programelor electorale prevăzute
în decizia sus-menţionată.
Estimăm că difuzarea acestor
emisiuni va începe la data de................2008.
Persoanele învestite cu responsabilităţi directe
privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
-................................, având funcţia
de.............................................................;
-................................, având funcţia
de.............................................................. şi pot fi contactate la
telefon/fax.........................................................................................
........................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)
ANEXA Nr. 2
Radiodifuzor......................................
Licenţa nr..........................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 792/2008 şi ca urmare a Comunicării noastre
nr.............din............................2008 privind difuzarea de către
postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele .................................................din
localitatea..................................a emisiunilor destinate campaniei
electorale pentru alegerile parlamentare din 30
noiembrie 2008, vă transmitem lista acestor emisiuni şi programarea lor, pe
zile şi ore, pe întreaga durată a campaniei.
Pe lângă persoanele pe care le-am comunicat deja ca
fiind învestite cu responsabilităţi directe privind organizarea emisiunilor
destinate campaniei electorale mai nominalizăm şi pe:
-................................, având funcţia
de.............................................................;
-................................,
având funcţia de............................................................., care pot fi contactate la
telefon/fax.........................................................................................
.....................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)