DECIZIE Nr.
791 din 7 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 teza finala din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 6 din 4 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai
în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei. Lipseşte partea Ministerul Administraţiei şi Internelor - Casa de
Pensii, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate. In acest sens, arată că art. 15 teza finală din Legea
nr. 164/2001 creează o discriminare între cadrele militare aflate în rezervă şi
cele active, deşi acestea se află într-o situaţie juridică identică. De
asemenea, consideră că textul de lege criticat are efecte retroactive, întrucât
se aplică şi persoanelor trecute în rezervă anterior intrării în vigoare a
Legii nr. 164/2001.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
situaţia cadrelor militare active nu este identică cu cea a cadrelor aflate în
rezervă, precum şi faptul că textul de lege criticat se aplică de la intrarea
sa în vigoare, pentru viitor, fără a avea efecte retroactive.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 6 martie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005), Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15
teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai cu prilejul soluţionării
recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 2.484 din 7 iunie 2005, pronunţată
de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări
sociale, contencios administrativ si fiscal în Dosarul nr. 2.424/AS/2005.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
prevederile art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale,
contravenind dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 15 alin. (2) din
Constituţie. Astfel, în opinia sa, textul de lege criticat este
discriminatoriu, întrucât aplică un tratament juridic diferenţiat cadrelor
militare în rezervă în raport cu cele active, sub aspectul condiţiilor ce
trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia militară de serviciu. De asemenea,
arată că, deşi textul de lege criticat reglementează un domeniu specific,
respectiv pensia militară, „induce în mod nepermis reglementări din alte
domenii, total diferite, respectiv din sistemul public de pensii". In
sfârşit, consideră că este încălcat şi principiul constituţional al
neretroactivităţii legii civile, întrucât art. 15 din Legea nr. 164/2001 se
aplică şi cadrelor militare trecute în rezervă înainte de data intrării în
vigoare a legii.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
pentru cauze privind conflicte de munca şi asigurări sociale consideră că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece nu
instituie discriminări între persoane aflate în situaţii identice, ci prevede
un tratament juridic diferenţiat pentru situaţii diferite.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, consideră că
persoanele care se pensionează ca militari activi se află într-o situaţie
obiectiv diferită faţă de cele care au fost trecute în rezervă la o dată la
care nu îndeplineau condiţiile de pensionare ori pentru că nu aveau împlinită vârsta
sau vechimea totală necesară, ceea ce justifică opţiunea legiuitorului de a
adopta reglementări diferite pentru persoanele care rămân în activitatea
militară până la pensionare. De asemenea, consideră că textul de lege criticat
produce efecte pentru viitor, respectiv pentru cadrele militare trecute în
rezervă care se pensionează începând de la data intrării în vigoare a acestor
dispoziţii legale.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 15 din Legea nr. 164/2001 sunt constituţionale în raport cu
dispoziţiile art. 16 din Constituţie, întrucât nu instituie privilegii sau
discriminări între cetăţenii aflaţi în situaţii identice. Persoanele care
urmează să beneficieze de pensie militară de stat, în condiţiile prevăzute de
dispoziţiile legale indicate, se află într-o situaţie diferită faţă de cea a
altor categorii de cadre militare, ceea ce justifică şi tratamentul juridic
diferenţiat. De asemenea, textul de lege criticat nu conţine în sine nicio
dispoziţie cu caracter retroactiv sau care ar putea produce efecte retroactive.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere cu privire
la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 748 din 14 octombrie 2002.
Acest articol de lege are următoarea redactare:
- Art. 15: „Cadrele militare
care la data trecerii în rezervă nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei
pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru
bărbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiază de pensie militară de stat la
împlinirea vârstelor standard prevăzute în Legea nr. 19/2000, proporţional cu
numărul anilor de serviciu militar "
In opinia autorului excepţiei,
dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale
art. 15 alin. (2), care
consacră principiul neretroactivităţii legii, cu excepţia legii penale sau
contravenţionale mai favorabile, şi ale art. 16 alin. (1), care consacră
principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice,
fără privilegii şi fără discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că esenţa criticii formulate de autorul excepţiei constă în faptul că
textul de lege atacat ca fiind neconstituţional ar crea o situaţie mai
dezavantajoasă cadrelor militare în rezervă în raport cu cadrele militare
active, sub aspectul condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia
militară de stat. In acest sens, este invocat faptul că teza finală a art. 15
din Legea nr. 164/2001 face trimitere la condiţiile de pensionare prevăzute de
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.
Faţă de aceste critici, Curtea constată că, potrivit
prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie
şi la alte forme de asigurări ori de asistenţă socială în condiţiile legii.
Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească condiţiile şi criteriile de
acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia. De asemenea,
legiuitorul, în considerarea unor situaţii deosebite, poate stabili condiţii,
criterii şi un mod de calcul al drepturilor de pensie diferite pentru anumite
categorii socioprofesionale. In această categorie se încadrează şi pensia de
serviciu pentru militari reglementată de Legea nr. 164/2001. Aceasta, fiind mai
avantajoasă decât alte categorii de pensii, conform opţiunii legiuitorului, se
acordă persoanelor care rămân în activitatea militară până la pensionare, fără
a fi excluse nici fostele cadre militare, aşa cum reiese din dispoziţiile art.
15 din Legea nr. 164/2001. Cu toate acestea, situaţia obiectiv diferită în care
se află cadrele militare în activitate în raport cu cele aflate în rezervă la
data pensionării a determinat opţiunea legiuitorului pentru un tratament
juridic diferenţiat, în deplin acord cu principiul constituţional al egalităţii
în drepturi, potrivit căruia situaţii de fapt obiectiv diferite justifică
instituirea unui tratament juridic diferit.
Curtea constată că nu pot fi reţinute nici criticile
referitoare la retroactivitatea dispoziţiilor de lege criticate, având în
vedere că acestea se aplică pentru viitor, respectiv acelor cadre militare
trecute în rezervă care se vor pensiona începând cu data intrării în vigoare a
Legii nr. 164/2001.
De altfel, asupra conformităţii textului de lege
criticat cu dispoziţiile constituţionale invocate, Curtea s-a mai pronunţat şi
prin Decizia nr. 404 din 28 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 896 din 15 decembrie 2003.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai în Dosarul nr.
33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 noiembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea