DECIZIE Nr. 74 din 6 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin.
1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 240 din 11 mai 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile
publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii,
exceptie ridicata de Mihail Slabu in Dosarul nr. 724/2000 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile pct. 11
alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 nu incalca prevederile art.
16 alin. (1) din Constitutie. Textul de lege criticat nu priveste stabilirea
pensiei de serviciu pentru magistratii militari, ci priveste drepturile
salariale, iar stabilirea pensiei de serviciu este prevazuta, in egala masura,
atat pentru magistratii civili, cat si pentru magistratii militari, de dispozitiile
art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata.
Se mai precizeaza ca in speta se ridica o problema de aplicare a legii, iar nu
de control al constitutionalitatii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 724/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11
alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata
de Mihail Slabu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 incalca
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, prevazut la art.
16 alin. (1) din Constitutie. In opinia autorului exceptiei caracterul
discriminatoriu al textului de lege criticat rezulta din faptul ca nu se
prevede luarea in calcul, la stabilirea cuantumului pensiei, a tuturor
drepturilor salariale ale magistratilor militari in cazul celor pensionati
anterior intrarii in vigoare a legii, ci numai pentru cei pensionati dupa
aceasta data. In acest sens se mentioneaza ca "neconstitutionalitatea
textelor invocate rezulta nu din ceea ce se prevede, ci din ceea ce se
omite".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca
textele de lege criticate nu incalca principiul constitutional inscris in art.
16 alin. (1), deoarece stabilirea si actualizarea pensiilor magistratilor se
fac in conditiile prevazute la art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, avandu-se in vedere si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 89 din 1 iunie 1999.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat in speta nu se pune problema neconstitutionalitatii
textului de lege criticat, ci problema aplicarii corecte a acestuia. Se mai
arata ca autorul exceptiei s-a pensionat dupa data intrarii in vigoare a Legii
nr. 138/1999 si, ca urmare, cuantumul pensiei sale trebuie calculat pe baza
drepturilor salariale prevazute de aceasta lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct.
11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999), dispozitii
care prevad: "Magistratii si personalul auxiliar de specialitate, cadre
militare in activitate din structurile autoritatii judecatoresti, beneficiaza
de drepturile reglementate in legislatia aplicabila personalului autoritatii
judecatoresti.
Pentru calitatea de cadru militar in activitate beneficiaza de:
a) solda de grad si gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislatiei
aplicabile cadrelor militare in activitate;
b) premii, sporuri si alte drepturi care se acorda personalului militar,
mai putin cele care au corespondent in legislatia aplicabila organelor
autoritatii judecatoresti, stabilite prin hotarare a Guvernului."
Autorul exceptiei sustine neconstitutionalitatea acestor dispozitii prin
raportarea lor la prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala,
potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele de
lege criticate ca, de altfel, Legea nr. 138/1999 in intregul sau nu
reglementeaza dreptul la pensie, ci salarizarea si alte drepturi ale
personalului militar, inclusiv cele ale magistratilor militari, iar sub acest
aspect nu prevad tratament diferentiat pentru categoriile de personal aflate in
situatii identice. Cu toate acestea, dispozitiile legale criticate sunt
aplicabile si determinante in solutionarea cauzei in care s-a ridicat exceptia
de neconstitutionalitate, intrucat drepturile salariale constituie baza de
calcul la stabilirea cuantumului pensiei. Acordarea pensiei de serviciu pentru
toate categoriile de magistrati este reglementata prin art. 103 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997. Alin. 1 al art. 103 din
Legea nr. 92/1992, modificat prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 113/2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din
5 iulie 2000), prevede ca "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani
in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie
de serviciu, in cuantum de 80% din castigul salarial net lunar rezultat din
salariul de baza, sporul pentru vechime in munca, sporul pentru stabilitate,
precum si din alte sporuri si indemnizatii cu caracter permanent avute la data
pensionarii, din care s-au dedus sumele prevazute de reglementarile privind
impozitul pe salarii".
Cu privire la magistratii pensionati anterior datei intrarii in vigoare a
acestor reglementari legale art. II alin. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 113/2000 prevede ca "Pensiile de serviciu ale magistratilor
pensionati se vor recalcula potrivit art. I". In acelasi sens, cu referire
la actualizarea pensiilor de serviciu ale magistratilor in temeiul
dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata, Curtea Constitutionala,
prin Decizia nr. 89 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999, a stabilit ca aceste dispozitii
legale sunt neconstitutionale in masura in care nu asigura actualizarea
pensiilor tuturor magistratilor, indiferent de data pensionarii lor.
Prin urmare, rezulta ca in cauza nu se ridica o problema de
constitutionalitate, ci una de aplicare a dispozitiilor legale, aspect care
intra in competenta instantelor judecatoresti, intrucat, potrivit prevederilor
art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, "[...]
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Pentru considerentele expuse exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa
fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1
si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale
personalului civil din aceste institutii, exceptie ridicata de Mihail Slabu in
Dosarul nr. 724/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan