DECIZIE Nr. 73 din 5 mai 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 234 alin.
2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului vamal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 282 din 31 iulie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Carmen-Daniela Manea - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea
Regulamentului vamal, invocata de Firas Abdul Wahab Abas in Dosarul nr.
8.884/1997 al Judecatoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 28 aprilie 1998 si
au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 5 mai 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 1997, Judecatoria Constanta a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981, invocata de Firas Abdul Wahab Abas
in cauza civila ce face obiectul Dosarului nr. 8.884/1997 al acestei
judecatorii.
In motivarea exceptiei se contesta constitutionalitatea dispozitiilor
legale atacate, in baza carora, printr-un proces-verbal incheiat de Politia Port
Constanta, s-a dispus confiscarea autoturismului cumparat, fara autorizatia
Ministerului Finantelor, introdus in Romania in regim temporar. Textul art. 234
alin. 1 din Decretul nr. 337/1981 interzice vanzarea, donarea sau instrainarea
cu orice titlu ori inchirierea autoturismelor, a altor vehicule si a remorcilor
acestora, introduse temporar in tara, cu exceptia cazurilor in care s-a
eliberat o autorizatie administrativa, iar alin. 2 dispune ca incalcarea
acestei dispozitii se constata de organele vamale sau de cele ale Ministerului
de Interne si, de asemenea, ca, in momentul constatarii, autoturismele si
remorcile acestora se confisca.
Autorul exceptiei considera ca prin aceasta dispozitie se incalca
prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora "pot fi
confiscate, in conditiile legii, doar bunurile destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni ori contraventii", or, faptele prevazute la art.
234 alin. 1 nu constituie nici infractiuni, nici contraventii, nefiind prevazute
ca atare prin lege.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta considera ca masura
confiscarii, dispusa in temeiul alin. 2 al art. 234 din Decretul nr. 337/1981,
este neconstitutionala, avand in vedere ca art. 1 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor defineste contraventia ca fapta
savarsita cu vinovatie, care prezinta pericol social mai redus decat
infractiunea si care este prevazuta si sanctionata ca atare prin legi, decrete
sau alte acte normative. Fapta mentionata la art. 234 alin. 1 nu este prevazuta
la art. 246 - 250 din Decretul nr. 337/1981 ca fiind contraventie si, in
consecinta, considera instanta, masura confiscarii incalca prevederile art. 41
alin. (8) din Constitutie.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza, tinand seama si de
argumentele autorului exceptiei de neconstitutionalitate, ca exceptia invocata
este intemeiata. In completare, se precizeaza, ca un argument suplimentar, ca
prin intrarea in vigoare a noilor reglementari din domeniul vamal - Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si Hotararea Guvernului nr. 626/1997
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei - nu
este sanctionata o fapta de natura celei retinute in sarcina acestuia.
Reglementarea din Decretul nr. 337/1981, care avea ca obiect aprobarea
Regulamentului vamal, a fost inlocuita, ca o consecinta a intrarii in vigoare a
Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a regulamentului de
aplicare a acestuia.
Art. 234 din Decretul nr. 337/1981 prevede, la alin. 1, obligatia obtinerii
unei autorizari administrative eliberate de organele competente, pentru
vanzarea, donarea sau instrainarea, cu orice titlu, ori pentru inchirierea
autoturismelor, a altor autovehicule si a remorcilor acestora, introduse
temporar in tara.
Prin alin. 2 al art. 234 se dispune ca incalcarea acestei dispozitii se
constata de organele vamale sau de cele ale Ministerului de Interne. In
momentul constatarii, autoturismele si remorcile acestora se confisca.
Deci, prin aplicarea art. 234 alin. 2, dispozitie atacata ca
neconstitutionala de autorul exceptiei, pot fi confiscate bunurile enumerate la
alin. 1 al aceluiasi articol, pentru savarsirea unor fapte pe care legea nu le
califica nici infractiuni, nici contraventii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului
Public, prevederile legale atacate, raportate la dispozitiile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In cauza este invocata exceptia de neconstitutionalitate a unei prevederi
cuprinse intr-un decret - act de nivelul legii - care nu a fost expres abrogat.
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a
fost sesizata, in conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie
si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992. In temeiul normei juridice atacate, a
fost luata masura administrativa ce face obiectul contestatiei in Dosarul nr.
8.884/1997 al Judecatoriei Constanta.
Reglementarea cuprinsa in Decretul nr. 337/1981, care avea ca obiect
aprobarea Regulamentului vamal, a fost inlocuita cu cea cuprinsa - ca o
consecinta a intrarii in vigoare a Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei - in regulamentul de aplicare a acestui cod, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 626/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 271 din 9 octombrie 1997. Cu toate acestea, Decretul nr. 337/1981 nu a fost
expres abrogat.
Curtea constata, in aceste conditii, ca textul art. 234 alin. 2 din
Decretul nr. 337/1981, prin care se dispune confiscarea anumitor bunuri pentru
savarsirea unor fapte pe care legea nu le califica nici ca fiind infractiuni si
nici ca fiind contraventii, incalca alin. (8) coroborat cu alin. (7) ale art.
41 din Constitutie, urmand ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie admisa.
Deosebit de aceasta, Curtea retine ca in reglementarea data prin
Regulamentul de aplicare a Codului vamal (1997) "vehiculele de folosinta
personala, admise temporar in Romania, pot fi vandute, inchiriate, imprumutate
sau date in comodat altor persoane, numai dupa achitarea taxelor vamale si a
altor drepturi de import". Asadar conditia autorizarii administrative
prevazute la art. 234 din Decretul nr. 337/1981 nu a fost preluata in actul
normativ modificator.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Firas Abdul Wahab Abas
in Dosarul nr. 8.884/1997 al Judecatoriei Constanta si constata ca dispozitiile
art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului
vamal sunt neconstitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 mai 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Carmen-Daniela Manea
Pentru ca magistratul-asistent Carmen-Daniela Manea se afla in incapacitate
temporara de munca, in temeiul art. 261 din Codul de procedura civila, in locul
sau semneaza
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu