DECIZIE Nr. 71 din 28 aprilie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 37 lit. b) din Legea
nr. 12/1980 privind intarirea autoconducerii muncitoresti si autogestiunii
economico-financiare si valutare in activitatea de comert exterior si cooperare
economica internationala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 3 iunie 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 37 lit. b)
din Legea nr. 12/1980 privind intarirea autoconducerii muncitoresti si
autogestiunii economico-financiare si valutare in activitatea de comert exterior
si cooperare economica internationala, invocata de Societatea Comerciala
"Hidroconstructia" - S.A., Sucursala Siriu, in Dosarul nr. 976/1996
al Judecatoriei Patarlagele.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 21 aprilie 1998, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 28
aprilie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Patarlagele, prin Incheierea din 18 decembrie 1996, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 37 lit. b)
din Legea nr. 12/1980, ridicata de Societatea Comerciala
"Hidroconstructia" - S.A., Sucursala Siriu.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 37 lit. b) din Legea
nr. 12/1980, precum si legea in ansamblul ei sunt neconstitutionale, deoarece
economia planificata a sistemului socialist si legaturile dintre
intreprinderile socialiste din comertul de stat contravin principiului
constitutional consacrat de art. 134 alin. (1), potrivit caruia economia
Romaniei este economie de piata, precum si principiului libertatii comertului,
prevazut la alin. (2) lit. a) din acelasi text din Constitutie. In prezent, in
raporturile dintre societatile comerciale se aplica prevederile Codului civil
si ale Codului comercial, care sunt incompatibile cu legislatia economiei
planificate.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 37 din Legea nr. 12/1980
reglementeaza modul de formare si de decontare a preturilor produselor
importate, fara a se aduce atingere libertatii comertului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile
art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 sunt contrare Constitutiei si ca au fost
abrogate prin efectul art. 150 alin. (1) din legea fundamentala.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este lipsita de obiect, deoarece Legea nr. 12/1980 a fost
abrogata prin Legea nr. 7/1998 privind declararea ca abrogate a unor acte
normative.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a
fost legal sesizata.
Intre data sesizarii si data solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate Legea nr. 12/1980 privind intarirea autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii economico-financiare si valutare in activitatea
de comert exterior si cooperare economica internationala a fost abrogata expres
prin Legea nr. 7 din 8 ianuarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 9 din 13 ianuarie 1998.
In aceste conditii, Curtea Constitutionala fiind competenta, potrivit art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, sa se pronunte numai asupra
constitutionalitatii actelor normative in vigoare - legi sau ordonante -, cauza
de fata a ramas fara obiect si exceptia urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In acest sens este si practica jurisdictionala a Curtii, din care mentionam
Decizia nr. 464 din 18 noiembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 din 10 februarie 1998, si Decizia nr. 55 din 19
martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 160 din
22 aprilie 1998.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 privind intarirea autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii economico-financiare si valutare in activitatea
de comert exterior si cooperare economica internationala, invocata de
Societatea Comerciala "Hidroconstructia" - S.A., Sucursala Siriu, in
Dosarul nr. 976/1996 al Judecatoriei Patarlagele.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 aprilie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu