DECIZIE Nr. 71 din 5 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin.
1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 10 mai 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Pitesti in Dosarul nr. 4.110/2001 al
Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ si,
respectiv, de Parchetul de pe langa Judecatoria Sinaia in Dosarul nr.
1.800/RCA/2001 al Judecatoriei Sinaia.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 februarie 2002 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, pentru o mai
buna administrare a justitiei, a decis conexarea Dosarului nr. 440C/2001 la
Dosarul nr. 377C/2001 si, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru data de 5 martie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 1 octombrie 2001 si 14 decembrie 2001, pronuntate in
Dosarul nr. 4.110/2001 si, respectiv, in Dosarul nr. 1.800/RCA/2001, Curtea de
Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ si Judecatoria
Sinaia au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila. Exceptia a fost
invocata de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Pitesti si, respectiv, de
Parchetul de pe langa Judecatoria Sinaia in cadrul unor procese civile pornite
din initiativa Ministerului Public.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca
dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, in redactarea data
prin art. I pct. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, sunt
contrare prevederilor art. 130 alin. (1) din Constitutie, intrucat restrang
atributiile procurorului prevazute in acest text constitutional. Aceste
atributii se exercita in egala masura atat in procesele penale, cat si in cele
civile, intrucat dispozitiile constitutionale nu fac nici o distinctie in acest
sens. Autorii exceptiei arata in continuare ca prevederile art. 130 alin. (1)
din Constitutie stabilesc rolul Ministerului Public de a reprezenta interesele
generale ale societatii, de a apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor, fara a face trimitere la conditiile legii. In alta
ordine de idei drepturile persoanei care se pretinde a fi titularul dreptului
subiectiv nu sunt incalcate prin dispozitiile legale criticate, intrucat art.
45 alin. 2 din Codul de procedura civila stabileste ca acesta va fi introdus in
proces, putand sa isi exercite dreptul de dispozitie pe calea renuntarii la
judecata sau la drept ori pe calea tranzactiei. Se mai arata ca dispozitiile
art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, in vechea redactare, au fost
supuse controlului de constitutionalitate in ceea ce priveste participarea
procurorului in procesul civil numai in anumite situatii, similare celor
existente in prezent in cazul pornirii procesului civil de catre procuror,
constatandu-se neconstitutionalitatea acestora. In concluzie se solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia in Dosarul nr. 4.110/2001, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat "restrangerea dreptului
procurorului de a porni actiunea civila numai la situatiile cand aceasta este
necesara pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale minorilor,
interzisilor si disparutilor, precum si in alte cazuri prevazute expres de lege
este contrara art. 130 alin. (1) din Constitutia Romaniei". Se apreciaza
ca prevederile constitutionale nu limiteaza atributia procurorului privind
apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor la persoanele aratate in
textul legal. In continuare instanta arata ca pornirea actiunii civile de catre
procuror nu se bazeaza pe ideea de reprezentare a titularului dreptului
subiectiv, ci constituie exercitarea atributiei procurorului de a apara, in
activitatea judiciara, drepturile si libertatile cetatenilor. In final instanta
considera ca nu este afectat dreptul de dispozitie al titularului dreptului la
care se refera actiunea introdusa de procuror, intrucat si in acest caz, in
baza dispozitiilor art. 45 alin. 2 din Codul de procedura civila, titularul
dreptului va fi introdus in proces, putand sa se foloseasca de dispozitiile
art. 246, 247 si 271 - 273 din Codul de procedura civila.
Judecatoria Sinaia, exprimandu-si opinia in Dosarul nr. 1.800/RCA/2001,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. Prin
prevederile art. 130 alin. (1) din Constitutie s-a stabilit ca Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept,
precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Pe cale de consecinta acesta
trebuie sa aiba la indemana toate instrumentele juridice care pot servi la
exercitarea corespunzatoare a acestor atributii. De aceea limitarea dreptului
procurorului (care are calitatea de parte in procesul civil) de a porni
procesul numai in cele doua ipoteze prevazute de art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila (apararea drepturilor si intereselor legitime ale unor
categorii de persoane si cazurile expres prevazute de lege) este
neconstitutionala.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca Decizia nr. 1/1995 a Curtii
Constitutionale a declarat neconstitutional textul art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila, in vechea redactare, numai cu privire la participarea
procurorului in procesele civile, iar dispozitiile criticate concorda cu cele
corespunzatoare din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care prevad atributia Ministerului Public privind
"exercitarea actiunii civile in cazurile prevazute de lege".
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata,
intrucat dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila reprezinta
o concretizare, iar nu o restrangere a prevederilor art. 130 alin. (1) din
Constitutie. Se apreciaza ca modificarile aduse dispozitiilor art. 45 din Codul
de procedura civila prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 au avut
ca scop asigurarea unui echilibru intre diferitele forme de realizare a rolului
procurorului in procesul civil. Astfel, pe de o parte, s-a stabilit ca
procurorul poate pune concluzii in orice proces civil, in cazul in care
considera necesar pentru apararea ordinii de drept sau a drepturilor si
libertatilor cetatenilor, textul legal fiind modificat in sensul Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 1/1995, iar pe de alta parte, au fost restranse
atributiile procurorului in ceea ce priveste pornirea procesului civil numai in
situatiile in care este necesar pentru apararea drepturilor si intereselor
legitime ale minorilor, persoanelor puse sub interdictie si ale disparutilor,
precum si in cazurile prevazute expres de lege. Aceasta restrangere a avut in
vedere faptul ca procesul civil este in esenta un proces al intereselor
private, in timp ce procurorul este un reprezentant al interesului public,
social, general. De aceea Codul de procedura civila, in art. 45 alin. 2,
stabileste ca titularul dreptului subiectiv va fi introdus in procesul pornit
de procuror si va putea uza de dreptul sau de dispozitie pentru a stinge
actiunea civila.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere exprimate de presedintele
Camerei Deputatilor si de Guvern, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
45 alin. 1 din Codul de procedura civila, dispozitii avand urmatorul cuprins:
"Ministerul Public poate porni actiunea civila ori de cate ori este
necesar pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale minorilor, ale
persoanelor puse sub interdictie si ale disparutilor, precum si in alte cazuri
expres prevazute de lege."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia au
invocat dispozitiile art. 130 alin. (1) din Constitutie, conform carora
"In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
prevederile art. 130 alin. (1) din Constitutie stabilesc rolul Ministerului
Public in general, fara a face o distinctie expresa intre procesul penal si
procesul civil. Totusi, nu poate fi primita sustinerea autorilor exceptiei
conform careia procurorul isi exercita atributiile in egala masura in ambele
categorii de procese. Aceasta rezulta din analiza specificului procesului penal
si a celui civil, in reglementarea actuala, raportate la atributiile
procurorului prevazute de textul constitutional.
Astfel, conform dispozitiilor art. 17 din Codul penal, "Infractiunea
este fapta care prezinta pericol social [...]", iar potrivit dispozitiilor
art. 1 din Codul de procedura penala, "Procesul penal are ca scop
constatarea la timp si in mod complet a faptelor care constituie infractiuni,
astfel ca orice persoana care a savarsit o infractiune sa fie pedepsita
potrivit vinovatiei sale si nici o persoana nevinovata sa nu fie trasa la
raspundere penala.
Procesul penal trebuie sa contribuie la apararea ordinii de drept, la
apararea persoanei, a drepturilor si libertatilor acesteia, la prevenirea
infractiunilor, precum si la educarea cetatenilor in spiritul respectarii
legii."
Potrivit prevederilor art. 130 alin. (1) din Constitutie procurorul este
reprezentantul intereselor generale ale societatii si in aceasta calitate
actioneaza pentru apararea ordinii de drept si a drepturilor si libertatilor
cetatenilor. Or, din dispozitiile legale mentionate mai sus rezulta ca
infractiunea este o fapta care, prin gravitatea ei, aduce atingere societatii
in ansamblu, iar procesul penal are drept scop, printre altele, protejarea
eficienta a intereselor societatii, care sunt vatamate prin savarsirea de
infractiuni, si apararea ordinii de drept si a drepturilor si libertatilor
persoanei. Din analiza comparativa a dispozitiilor legale aratate si a
prevederilor constitutionale ale art. 130 alin. (1) rezulta ca atributiile
Ministerului Public se exercita, in principal, in activitatea judiciara penala.
In cadrul procesului penal este prezent in mod evident interesul societatii de
a trage la raspundere penala persoanele care au savarsit infractiuni. De aceea,
prevederile art. 130 alin. (1) reprezinta fundamentul constitutional al
dispozitiilor procesual-penale prin intermediul carora procurorul reprezinta
interesele generale ale societatii, existente in cadrul raporturilor juridice
penale de conflict, si contribuie la apararea ordinii de drept si a drepturilor
si libertatilor persoanei.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste procesul civil, acesta este prin
natura sa un proces in care se confrunta interese private. De aceea, pe cale de
consecinta, in mod obiectiv, rolul Ministerului Public este mai redus.
Referitor la formele de participare a procurorului in procesul civil, Curtea
observa ca prevederile art. 130 alin. (1) din Constitutie se refera in mod
generic la rolul procurorului "in activitatea judiciara". De aici
rezulta ca acest text constitutional nu impune conditii sau modalitati exprese
ale participarii procurorului in procesul civil. Esential este ca prin
ansamblul reglementarilor legale sa fie asigurat rolul procurorului prevazut de
Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 45 din Codul de procedura civila in procesul
civil participarea procurorului se realizeaza in urmatoarele patru forme:
pornirea actiunii civile, participarea la judecata cauzelor civile, exercitarea
cailor de atac si cererea de punere in executare a hotararilor civile. Curtea
constata ca dintre aceste forme Constitutia contine prevederi explicite numai
cu privire la cea de-a treia, exercitarea cailor de atac. Astfel, potrivit
prevederilor art. 128, "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile
interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile
legii". De aici rezulta ca legiuitorul constituant a dorit sa consacre
expres dreptul Ministerului Public de a exercita caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti. In acord cu aceste prevederi constitutionale art. 45
alin. 5 din Codul de procedura civila prevede ca "Procurorul poate, in
conditiile legii, sa exercite caile de atac impotriva oricaror hotarari
[...]".
In ceea ce priveste celelalte forme ale participarii procurorului in
procesul civil, dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila
reglementeaza dreptul procurorului de a porni procesul civil in cazurile in
care este necesar pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale
minorilor, ale persoanelor puse sub interdictie si ale disparutilor, precum si
in alte cazuri prevazute expres de lege. Pe cale de consecinta, procurorul are
si dreptul de a cere punerea in executare a hotararilor pronuntate in favoarea
acestor persoane, asa cum prevad dispozitiile art. 45 alin. 5. Participarea
procurorului la judecata cauzelor civile are loc in cazurile in care apreciaza
ca este necesar pentru apararea ordinii de drept si a drepturilor si
libertatilor cetatenilor, precum si atunci cand legea prevede expres aceasta
(art. 45 alin. 3 si 4).
Rezulta de aici ca legiuitorul a considerat ca rolul procurorului,
consacrat de art. 130 alin. (1) din Constitutie, se realizeaza in procesul
civil in principal prin participarea si punerea de concluzii in cadrul
sedintelor de judecata. Curtea constata ca aceasta optiune a legiuitorului nu
incalca prevederile constitutionale. Prin dispozitiile art. 45 din Codul de
procedura civila s-a urmarit realizarea unui echilibru intre formele de
participare a procurorului in procesul civil, in acord cu principiile si
prevederile constitutionale, precum si cu principiile ce guverneaza
desfasurarea procesului civil. In aceasta ordine de idei Curtea constata ca
procesul civil este guvernat, ca principiu de baza, de principiul
disponibilitatii. Fundamentul constitutional al acestui principiu il constituie
prevederile art. 21 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Orice
persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor
si a intereselor sale legitime". Este consacrata astfel o componenta de
baza a principiului disponibilitatii, si anume dreptul persoanei interesate de
a sesiza instantele judecatoresti. Legiuitorul constituant a considerat acest
drept ca fiind strans legat de vointa persoanei ce se pretinde vatamata in
drepturile sau interesele sale legitime. Aceasta rezulta din faptul ca, in timp
ce prevederile art. 128 din Constitutie consacra expres dreptul procurorului de
a exercita caile de atac, nici un alt text constitutional nu prevede
posibilitatea procurorului de a porni procesul civil, iar dispozitiile art. 21
fac referire numai la persoana interesata, in ceea ce priveste momentul initial
al sesizarii instantei. Apare astfel evidenta vointa legiuitorului constituant
ca declansarea procesului civil sa fie atributul persoanei interesate. Altfel
spus, declansarea procesului civil reprezinta o chestiune privata, iar
ulterior, o data sesizate instantele de judecata, procesul civil capata un
caracter public. Din acest motiv participarea in cadrul unui proces civil deja
inceput reprezinta modalitatea principala de realizare a rolului procurorului,
prevazut la art. 130 alin. (1) din Constitutie.
In concluzie, posibilitatea declansarii procesului civil trebuie sa
apartina, in principiu, doar persoanei care pretinde ca drepturile, libertatile
sau interesele sale legitime au fost nesocotite. Curtea constata ca din
interpretarea sistematica a prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1),
art. 128 si ale art. 130 alin. (1) nu rezulta ca legiuitorul are obligatia de a
reglementa dreptul procurorului de a declansa procesul civil, fiind de
competenta sa exclusiva ca in considerarea anumitor imprejurari determinate sa
consacre posibilitatea si altor persoane sau organe, in afara de persoana care
se pretinde titularul dreptului, de a sesiza instantele judecatoresti. In
considerarea unor asemenea situatii dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila consacra posibilitatea procurorului de a porni procesul civil
in cazurile in care persoana interesata se afla intr-o imposibilitate juridica
(fiind lipsita de capacitate de exercitiu sau avand capacitate de exercitiu
restransa) ori obiectiva (cazul persoanei disparute) de a-si exercita dreptul
de acces la justitie. De asemenea, pe baza aceleiasi dispozitii legiuitorul
este indreptatit sa prevada aceasta posibilitate si in alte situatii in care
considera necesar, avand in vedere specificul unor actiuni care se judeca
potrivit procedurii civile, raportat la prevederile constitutionale privind
rolul si atributiile procurorului. In consecinta, Curtea nu poate primi
sustinerile autorilor exceptiei conform carora dispozitiile art. 45 alin. 1 din
Codul de procedura civila ar limita atributiile procurorului prevazute la art.
130 alin. (1) din Constitutie, intrucat aceste atributii au fost avute in
vedere in ansamblul reglementarii participarii procurorului in procesul civil.
Pentru aceste argumente Curtea constata ca in prezenta cauza nu pot fi
aplicabile considerentele si solutia din Decizia Curtii Constitutionale nr. 1
din 4 ianuarie 1995, ramasa definitiva prin Decizia nr. 26 din 21 martie 1995,
ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 11
aprilie 1995. Prin decizia mentionata a fost admisa exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura
civila, in redactarea anterioara, in ceea ce priveste restrangerea
posibilitatii participarii procurorului la judecata proceselor civile doar
atunci cand era necesar pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale
minorilor si ale persoanelor puse sub interdictie, precum si in alte cazuri
prevazute de lege. Insa considerentele acestei decizii au privit doar cea de-a
doua forma de participare a procurorului in procesul civil, participarea la
sedintele de judecata, neputand fi aplicate mutatis mutandis si in ceea ce
priveste pornirea procesului civil. Asa cum s-a aratat mai sus, exista o
diferenta esentiala intre participarea procurorului la procesul civil prin
pornirea acestuia, pe de o parte, si participarea procurorului in cadrul unui
proces civil in curs, pe de alta parte. De aceea invocarea acestei decizii nu
este relevanta in prezenta cauza, sustinerile autorilor exceptiei urmand sa fie
respinse.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Parchetul de pe langa
Curtea de Apel Pitesti in Dosarul nr. 4.110/2001 al Curtii de Apel Pitesti -
Sectia comerciala si de contencios administrativ si, respectiv, de Parchetul de
pe langa Judecatoria Sinaia in Dosarul nr. 1.800/RCA/2001 al Judecatoriei
Sinaia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate,
adoptata cu votul majoritatii membrilor Curtii, opinam ca art. 45 alin. 1 din
Codul de procedura civila contravine prevederilor art. 130 alin. (1) din
Constitutia Romaniei.
Considerentele sunt urmatoarele:
1. Din analiza dispozitiilor cuprinse in art. 27 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, republicata, art. 45 din Codul de procedura
civila, precum si din alte dispozitii cuprinse in Codul de procedura civila si
in legi speciale, rezulta urmatoarele forme de participare a Ministerului
Public la procesul civil: a) pornirea de catre procuror a actiunii civile; b)
participarea la judecata; c) exercitarea cailor de atac; d) cererea de punere in
executare si supravegherea punerii in executare a hotararilor judecatoresti.
Legitimitatea participarii Ministerului Public in procesul civil, in toate
cele patru forme enumerate, decurge din specificul procesului civil si, pe de
alta parte, din natura Ministerului Public. Astfel:
1.1. Obiectul procesului civil il constituie solutionarea conflictelor in
legatura cu existenta, intinderea sau exercitarea drepturilor civile. In cadrul
procesului civil se solutioneaza litigii privind raporturi juridice de drept
civil, dreptul familiei, dreptul muncii, drept comercial, precum si raporturi
juridice rezultate din vatamarea drepturilor persoanelor fizice si juridice
prin acte ilegale ale administratiei (contenciosul administrativ), raspunderea
contraventionala si altele, altfel spus, toate litigiile care nu au ca obiect
raspunderea penala pentru comiterea de infractiuni - acestea din urma
solutionandu-se in cadrul procesului penal.
In domeniul procesului civil intra litigii de interes privat, dar si litigii
care, prin natura drepturilor disputate, prin amploarea dintre parti sau prin
consecintele incalcarilor reclamate, pot depasi cadrul interesului privat,
intrand in sfera interesului general, al intregii societati. In acelasi sens,
este de subliniat ca, in toate cazurile, conflictele juridice ce se
solutioneaza in cadrul procesului civil sunt generate de incalcari reale sau
presupuse ale unor norme de drept si ca judecatorul este chemat sa se pronunte
in conformitate cu legea care guverneaza drepturile subiective disputate de
parti. Or, legea insasi, norma pozitiva pe care se intemeiaza drepturile
subiective ale partilor, este un element de interes general, fiind izvorata -
in procedurile stabilite prin Constitutie - din vointa societatii constituite in
stat.
Dimensiunea de interes public, general, prezenta in litigiile ce se
solutioneaza in cadrul procesului civil, justifica participarea la judecata,
alaturi de partile in conflict, a unui reprezentant al interesului general al
societatii care, de pe o pozitie impartiala, de organ al legii, sa contribuie
la apararea ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor
cetatenilor.
In sistemul nostru juridic, intemeiat pe dispozitiile cuprinse in
Constitutie, acest reprezentant al intereselor generale ale societatii este
Ministerul Public.
1.2. Ministerul Public este, potrivit art. 130 si 131 din Legea
fundamentala, o magistratura speciala, componenta a autoritatii judecatoresti,
imputernicita sa reprezinte, in activitatea judiciara, interesele generale ale
societatii si sa apere, in aceasta calitate, ordinea de drept, precum si
drepturile si interesele cetatenilor.
Potrivit art. 131 alin. (1) din Constitutie, procurorii - prin care
Ministerul Public isi exercita atributiile - isi desfasoara activitatea pe baza
principiilor legalitatii si impartialitatii.
In virtutea principiului legalitatii, procurorul isi exercita competenta in
limitele Constitutiei si ale legii si actioneaza pentru aplicarea legii.
Principiul legalitatii reprezinta, in egala masura, calauza si finalitatea
actiunii procurorului, ilustrand fara echivoc misiunea acestuia de aparator al
ordinii de drept si al egalitatii cetatenilor in fata legii.
In conformitate cu principiul impartialitatii, procurorul are obligatia sa
isi exercite actiunea cu obiectivitate, fara alt scop prestabilit, in afara
celui prevazut la art. 130 alin. 1 din Constitutie, si fara partinire in
favoarea statului sau a vreuneia din persoanele implicate in proces.
Procurorul nu este parte in proces - chiar daca din necesitati de tehnica
procesuala este uneori definit astfel - ci este, ca si judecatorul, un subiect
oficial al procesului civil. El actioneaza intotdeauna din oficiu, si atunci
cand declanseaza procesul, si atunci cand intervine in proces, si in cererile
pe care le adreseaza instantei. Scopul actiunii sale nu este acela de a obtine
pentru una dintre parti satisfacerea unei pretentii, ci de a veghea ca
admiterea sau respingerea cererilor partilor sa se faca in conformitate cu
legea.
Pentru definirea rolului procurorului in procesul civil este de observat si
prevederea cuprinsa la art. 1 alin. (3) din Constitutie, in conformitate cu
care "Romania este stat de drept, democratic si social". Din
atributul de social al statului roman decurge, intre altele, obligatia statului
de a apara drepturile si libertatile cetatenilor. Prezenta procurorului in
procesul civil, in calitate de reprezentant al intereselor generale ale
societatii, constituie unul dintre modurile in care se concretizeaza caracterul
de stat social al Romaniei.
Este insa de inteles ca procurorul nu este indreptatit sa porneasca o
actiune civila sau sa participe in alt mod la procesul civil in toate cazurile,
ci numai in limitele trasate prin art. 130 alin. (1) din Constitutie. Aceste
limite sunt urmatoarele:
a) interesele generale ale societatii. Prin aceasta sintagma cuprinsa in
textul citat al Legii fundamentale se intelege intregul sistem normativ care
reglementeaza, intre altele, organizarea si functionarea domeniului public si
privat al statului. Interesele generale ale societatii sunt, astfel, prezente
in litigiile de contencios administrativ, in actiunile privind dreptul de
proprietate al statului, in cele privind creantele statului, in cele privind
dreptul statului rezultat din mostenirile vacante etc.;
b) apararea ordinii de drept. In cuprinsul notiunii de ordine de drept
intra totalitatea normelor juridice prin care statul reglementeaza relatiile
sociale. Obligatia procurorului de a apara ordinea de drept inseamna, cu alte
cuvinte, obligatia acestuia de a apara legea, el fiind, din aceasta
perspectiva, un organ al legii. Cum notiunea de ordine de drept este departe de
a putea fi limitata la aplicarea legii numai in cazurile prevazute de art. 45
alin. 1 din Codul de procedura civila, este evident ca nici posibilitatea
procurorului de a porni actiuni civile nu poate fi limitata la aceste cazuri.
Prin oprirea procurorului de a introduce actiuni civile in cazuri de felul
celor pe care le-am enumerat, se face imposibila exercitarea functiei acestuia
de reprezentant al intereselor generale ale societatii in activitatea
judiciara;
c) apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor, adica a acelora
inscrise in art. 22 - 48 din Legea fundamentala, ca drepturi si libertati
fundamentale, precum si drepturile recunoscute prin celelalte legi, in
dezvoltarea prevederilor fundamentale. Este evident ca prin limitarea prevazuta
de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila procurorul este impiedicat sa
isi exercite atributia constitutionala mentionata.
In consecinta, luand in considerare specificul procesului civil si natura
juridica a Ministerului Public, asa cum s-au aratat in cele de mai sus,
constatam ca nu exista nici o justificare in restrangerea competentei
procurorului de a porni actiunea civila, dincolo de limitele prevazute de art.
130 alin. 1 din Constitutie si ca dispozitiile art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila sunt neconstitutionale in masura in care limiteaza dreptul
procurorului de a porni actiunea civila, la cazurile prevazute de acest text de
lege.
2. In sensul celor mai sus aratate s-a pronuntat Curtea Constitutionala
prin Decizia nr. 1/1995 cu referire la restrangerea dreptului procurorului de a
participa la orice proces civil, in orice faza a acestuia. In motivarea acestei
decizii s-au retinut, intre altele, urmatoarele considerente:
"... dispozitia art. 130 alin. (1) din Constitutie se poate concretiza
prin legi organice sau ordinare, dar aceasta concretizare nu poate sa duca la
restrangerea continutului dispozitiei constitutionale. Este de observat ca in
timp ce textul constitutional se refera la apararea ordinii de drept, precum si
la drepturile si libertatile cetatenilor, art. 45 alin. (1) din Codul de
procedura civila restrange posibilitatea participarii procurorului la cauzele
privind minorii si persoanele puse sub interdictie, precum si la alte cazuri
prevazute de lege. In temeiul textului actual nu este posibila, de exemplu,
participarea procurorului la procesele de contencios administrativ, deoarece
Legea nr. 29/1990, anterioara Constitutiei, nu prevede acest lucru, or este
fara nici o indoiala ca in cadrul acestor procese exista si interese generale
si este interesata si ordinea de drept.
Limitarea prevazuta de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este
neconstitutionala, deoarece art. 130 alin. (1) din Legea fundamentala
stabileste in mod clar si categoric sfera atributiilor procurorului, fara a
trimite la cazuri stabilite prin alta lege. Este adevarat ca in alin. (2) al
art. 130 se prevede ca <<Ministerul Public isi exercita atributiile prin
procurori constituiti in parchete, in conditiile legii>>, dar este
evident ca referirea la conditiile legii priveste organizarea parchetelor si nu
exercitarea atributiilor stabilite in alin. (1). Asa fiind, art. 45 alin. 1,
introdus in Codul de procedura civila prin Legea nr. 59/1993, ar fi trebuit
redactat prin raportare la Constitutia din 1991 si nu prin asimilarea unor
reglementari anterioare, edictate in momente in care legiuitorul nu era
constrans de o dispozitie constitutionala similara celei inscrise in textul
actual al art. 130 alin. (1). Legiuitorul constituant a inteles sa confere
procurorului un anumit rol in reprezentarea intereselor generale ale
societatii, din moment ce a asezat dispozitiile referitoare la Ministerul
Public in capitolul referitor la <<Autoritatea judecatoreasca>> si
nici o lege organica sau ordinara nu poate sa deroge de la textele
constitutionale. Rolul instantei de a solutiona procesul cu care este sesizata,
precum si independenta judecatorilor si supunerea lor numai legii nu sunt
afectate prin participarea procurorului la procesul civil si prin punerea de
concluzii. Procurorul nu este adversarul instantei si nici al vreuneia dintre
parti, el intervine in proces pentru a veghea la respectarea legii. Textul
constitutional, referindu-se la apararea drepturilor si libertatilor
cetatenilor, nu are in vedere transformarea procurorului intr-un avocat al
uneia dintre parti, ci de a veghea la respectarea legii in procesele care pun
in discutie astfel de drepturi si libertati. Desi este vorba de un proces
civil, privat, este de netagaduit ca si in acest domeniu exista interese
generale care trebuie aparate, iar in activitatea judiciara Constitutia a stabilit
acest rol de aparator pentru procuror. Pe de alta parte, principiul
disponibilitatii, care guverneaza procesul civil, functioneaza in continuare,
deoarece prin participarea procurorului la proces partile nu sunt impiedicate
sa isi manifeste, in conditiile legii, dreptul de dispozitie. Fata de aceste
considerente, Curtea Constitutionala urmeaza sa constate ca art. 45 alin. 1 din
Codul de procedura civila este neconstitutional in ce priveste restrangerea
dreptului procurorului de a participa la orice proces civil, in oricare faza a
acestuia, si, ca atare, in privinta acestei atributii, urmeaza sa se aplice
direct dispozitiile art. 130 alin. (1) din Constitutie. Asa fiind, in afara
cazurilor in care procurorul este obligat sa participe la procesul civil in temeiul
legii, el poate participa la solutionarea oricarui proces civil, in orice faza
a acestuia, daca apreciaza ca este necesar pentru apararea ordinii de drept ori
a drepturilor si libertatilor cetatenilor."
Considerentele instantei constitutionale - care, in cazul in care a
pronuntat decizia mentionata, nu fusese sesizata decat cu privire la
neconstitutionalitatea restrangerii participarii procurorului la judecarea
cauzelor civile - sunt intru totul valabile si in privinta limitarii dreptului
procurorului de a porni actiunea civila.
3. Potrivit art. 130 alin. (1) din Constitutie, Ministerul Public isi
exercita atributiile in activitatea judiciara, adica in toate categoriile de
procese solutionate de instantele judecatoresti, fara vreo limitare sau
ierarhizare.
Avand in vedere acest inteles al notiunii de activitate judiciara -
singurul care se poate desprinde din textul constitutional - nu impartasim
asertiunea ca art. 130 alin. (1) din Constitutie ar constitui, in mod
preponderent, fundamentul normativ al exercitarii atributiilor procurorului in
procesul penal si ca textul ar legitima intr-o masura mai redusa activitatea
procurorului in procesul civil.
In realitate, o asemenea disociere nu se poate face, dimpotriva, textul
constitutional legitimand exercitarea de catre Ministerul Public a atributiilor
prevazute de lege, in toate categoriile de activitati judiciare: in procesul
penal, in procesul civil, in contenciosul administrativ si in celelalte.
Constitutia prevede in art. 130 alin. (1), asa cum s-a aratat mai sus, o
limitare a actiunii Ministerului Public, dar aceasta nu se refera la domeniul
de activitate - care este activitatea judiciara - ci la rolul pe care aceasta
magistratura il indeplineste si la scopul in care a fost instituita si i s-au
stabilit atributii.
Faptul - evidentiat in opinia majoritara - ca, in practica, volumul
participarii procurorului in procesul civil este mai mic decat cel al
participarii lui in procesul penal nu justifica teza ca ar exista o limitare in
acest sens, intemeiata pe art. 130 alin. (1) din Constitutie, ci se explica
prin aceea ca, in procesul penal, participarea procurorului este impusa de
legiuitor in toate cauzele, in vreme ce in procesul civil, regula este aceea a
libertatii procurorului de a aprecia cand este cazul sa participe la proces,
iar participarea obligatorie a procurorului este impusa numai intr-un numar
restrans de cauze.
4. Nu impartasim nici teza ca prevederea din art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila, prin care se limiteaza dreptul procurorului de a porni
actiunea civila, s-ar intemeia pe interpretarea sistematica a dispozitiilor
art. 21, 128 si art. 130 alin. (1) din Constitutie.
Astfel faptul ca art. 21 din Constitutie prevede numai dreptul persoanei
vatamate de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor
si a intereselor sale legitime, iar nu si dreptul procurorului de a actiona in
acest scop, nu are semnificatia unei restrangeri a dreptului procurorului de a
porni actiunea civila pentru apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Nominalizarea in textul constitutional numai a persoanei vatamate se explica
prin aceea ca acest text este plasat in Titlul al II-lea al Constitutiei, care
reglementeaza drepturile, libertatile si indatoririle fundamentale ale
cetatenilor. Nu exista nici o ratiune sa se prevada in aceasta sectiune a legii
fundamentale si dreptul procurorului de a actiona in sensul aratat. Acest drept
al procurorului este prevazut la locul potrivit din Constitutie si anume in art.
130 alin. (1), situat in sectiunea rezervata Ministerului Public.
In ceea ce priveste nominalizarea Ministerului Public in art. 128 din
Constitutie, privind folosirea cailor de atac, acest fapt nu poate fi inteles
ca un argument al limitarii procurorului de a porni actiunea civila, pentru ca
textul invocat nu cuprinde o asemenea limitare. Exercitarea de catre procuror a
cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti constituie una dintre
atributiile Ministerului Public, care nu exclude folosirea tuturor celorlalte
mijloace prevazute de lege, pentru apararea ordinii publice, a drepturilor si
libertatilor cetatenilor.
5. Ne delimitam, de asemenea, de sustinerea ca restrangerea dreptului
procurorului de a porni actiunea civila, la cazurile prevazute de art. 45 din
Codul de procedura civila, isi are ratiunea in caracterul privat al actiunii
civile si in principiul disponibilitatii care guverneaza procesul civil.
Consideram, mai intai, ca in cadrul controlului de constitutionalitate
ratiunea textului supus controlului nu poate fi examinata de sine statator, ci
prin raportare la legea fundamentala.
Or, limitele pe care le traseaza art. 130 alin. (1) din Constitutie pentru
actiunea procurorului (interesul general al societatii, apararea ordinii
publice, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor) sunt mult mai
largi decat cele definite prin art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila.
Consideram, pe de alta parte, ca pornirea de catre procuror a actiunii
civile nu este incompatibila cu caracterul privat al procesului civil, in
conditiile in care, asa cum s-a aratat mai sus, in cadrul procesului civil se
judeca si litigii care, prin obiectul lor, prin amploarea neintelegerilor
dintre parti sau prin consecintele lor, depasesc cadrul interesului privat si
intra in sfera interesului general, al intregii societati.
In ceea ce priveste principiul disponibilitatii, acest principiu nu este
incalcat prin pornirea actiunii civile de catre procuror, intrucat participarea
procurorului la procesul civil, in oricare dintre formele prevazute de lege, nu
impiedica partile in proces sa se apere, sa propuna administrarea de probe in
sprijinul cererilor lor, sa cada la invoiala asupra drepturilor in litigiu, sa
renunte la judecata sau la insusi dreptul pretins. Aceasta posibilitate a
partilor de a se disocia de actiunea procurorului este prevazuta de art. 45
alin. 2 din Codul de procedura civila.
6. Limitarea - contrara Constitutiei - a dreptului procurorului de a porni
actiunea civila, la cazurile prevazute in art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila, este de natura sa aduca prejudicii intereselor generale ale
societatii. Dam, in acest sens, numai cateva exemple de cazuri in care
excluderea procurorului de la exercitiul actiunii civile se poate dovedi
pagubitoare:
- in cazurile in care se insusesc sau se instraineaza bunuri din
proprietatea publica, prin incalcarea prevederilor art. 135 alin. (5) din
Constitutie, iar titularii drepturilor astfel alienate nu actioneaza, din
indolenta, nepricepere sau rea-vointa;
- in cazurile in care se incheie tranzactii frauduloase in paguba statului
si nimeni nu actioneaza in vederea intrarii in legalitate, pentru ca aceia care
ar trebui sa actioneze sunt ei insisi interesati in acele tranzactii, corupti
sau din alte motive;
- in cazurile in care prin fapte ilicite, penale sau nu, se produc daune
materiale importante economiei nationale sau societatilor comerciale cu capital
de stat si autoritatile sau persoanele competente nu actioneaza pentru recuperarea
lor, desi sunt cunoscute de toata lumea, provocand indignare in opinia publica
si lezarea prestigiului tarii;
- in cazurile cetatenilor ale caror drepturi au fost vatamate prin acte
abuzive ale administratiei, iar acestia, din motive mai presus de vointa lor,
nu pot actiona pentru a-si apara drepturile incalcate;
- in cazurile in care, facand aplicarea art. 18^1 din Codul penal,
procurorul adopta o solutie de netrimitere in judecata pentru infractiunea de
fals, iar actele falsificate urmeaza sa ramana in circuitul civil, caci, de
regula, nu este nimeni interesat sa porneasca un proces pentru anularea lor si
nici nu pot fi anulate direct de catre procuror, intrucat, daca ar proceda asa,
si-ar aroga un drept apartinand instantelor judecatoresti.
Pentru aceste considerente opinam ca exceptia de neconstitutionalitate
trebuia sa fie admisa si sa se constate ca art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila este neconstitutional in ceea ce priveste limitarea dreptului
procurorului de a porni actiunea civila numai la cazurile in care exercitarea
acestei atributii este necesara "pentru apararea drepturilor si
intereselor legitime ale minorilor, ale persoanelor puse sub interdictie si ale
disparutilor, precum si in alte cazuri prevazute de lege", urmand ca in
privinta acestei atributii sa se aplice direct art. 130 alin. (1) din
Constitutie.
Presedintele Curtii Constitutionale,
prof. univ. dr. Nicolae Popa
Judecator Nicolae Cochinescu
Judecator Serban Viorel Stanoiu