DECIZIE Nr. 694 din 20
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art.
26 alin. (1) lit. a) si art. 28 alin. (2) teza intai din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 2 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3, art. 26 alin. (1) lit. a) si art. 28 alin. (2) din Legea
nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Club Cafe Galla" - S.R.L.
Bucuresti in Dosarul nr. 7.886/2005 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 august 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.886/2005,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 26 alin. (1) lit. a) si
art. 28 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Club Cafe Galla" - S.R.L. Bucuresti intr-un litigiu avand ca obiect
solutionarea plangerii formulate de autorul exceptiei impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei prevazute de
art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2),
art. 45 si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a).
Autorul exceptiei apreciaza ca dispozitiile art. 3 si art. 26 alin. (1)
lit. a) din lege incalca prevederile constitutionale ale art. 45, intrucat
aprobarea desfasurarii activitatilor economice de catre agentii economici este
lasata la latitudinea organelor administratiei publice locale. Totodata, se
considera ca prevederile art. 28 alin. (2) din lege incalca textul art. 16
alin. (1) si (2), precum si al art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din
Constitutie, intrucat dau posibilitatea autoritatilor publice sa sanctioneze
selectiv agentii economici, ceea ce creeaza situatii evidente de concurenta
neloiala.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestei opinii se
apreciaza ca dispozitiile constitutionale invocate nu dau dreptul agentilor
economici, persoane fizice sau juridice, de a edifica sau desfiinta constructii
in mod neorganizat si cu nerespectarea normelor privind amenajarea teritoriului,
securitatea si siguranta in constructii, prevazute prin Legea nr. 50/1991.
Totodata, instanta de judecata apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu
incalca nici art. 16 alin. (1) si (2) si nici art. 45 din Constitutie, iar art.
28 alin. (2) din lege nu contravine textului constitutional al art. 135 alin.
(1) si alin. (2) lit. a).
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 3, art. 26 alin. (1) lit. a) si art. 28 alin. (2) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004. Curtea
observa ca, desi autorul exceptiei invoca neconstitutionalitatea intregului
alineat (2) al art. 28 din Legea nr. 50/1991, in realitate, astfel cum rezulta
din motivarea formulata, aceasta priveste doar prima teza a art. 28 alin. (2)
din lege.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 3: "Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare,
extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice
fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor prevazute
la art. 11;
b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare,
protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de
valoarea lor, care urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentand
monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite
potrivit legii;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare,
modernizare si reabilitare privind cai de comunicatie, inclusiv lucrari de
arta, retele si dotari tehnico-edilitare, lucrari hidrotehnice, amenajari de
albii, lucrari de imbunatatiri funciare, lucrari de instalatii de
infrastructura, noi capacitati de producere, transport, distributie a energiei
electrice si/sau termice, precum si de reabilitare si retehnologizare a celor
existente;
d) imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri,
piete si alte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
e) lucrari de foraje si excavari necesare in vederea efectuarii studiilor
geotehnice, prospectiunilor geologice, exploatarilor de cariere, balastiere,
sonde de gaze si petrol, precum si alte exploatari de suprafata sau subterane;
f) lucrari, amenajari si constructii cu caracter provizoriu necesare in
vederea organizarii executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o
data cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
h) lucrari de constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine,
spatii de expunere situate pe caile si spatiile publice, corpuri si panouri de
afisaj, firme si reclame, precum si anexele gospodaresti ale exploatatiilor
agricole situate in extravilan;
i) cimitire - noi si extinderi.";
- Art. 26 alin. (1) lit. a): "(1) Constituie contraventii urmatoarele
fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii,
sa fie considerate infractiuni:
a) executarea sau desfiintarea, totala ori partiala, fara autorizatie a
lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor mentionate la lit. b), de
catre investitor si executant.";
- Art. 28 alin. (2) teza intai: "(2) Decizia mentinerii sau a
desfiintarii constructiilor realizate fara autorizatie de construire sau cu
nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de catre autoritatea
administratiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice si a
regulamentelor aferente, avizate si aprobate in conditiile legii, sau, dupa
caz, de instanta."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale
art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea in drepturi, ale art. 45, privind
libertatea economica, si ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), privind
economia.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 3 si art. 26
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991, care prevad obligatia obtinerii unor
autorizatii pentru executarea constructiilor, incalca prevederile constitutionale
referitoare la egalitatea in drepturi si libertatea economica. Totodata, se
apreciaza ca prevederile art. 28 alin. (2) teza intai din lege, lasand la
latitudinea organelor administratiei publice competente decizia mentinerii sau
a desfiintarii constructiilor, incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2),
precum si ale art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie.
In ceea ce priveste incalcarea prin dispozitiile art. 3 si art. 26 alin.
(1) lit. a) din lege a prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
Curtea retine ca persoanele care intentioneaza sa edifice sau, dimpotriva, sa
desfiinteze o constructie, in sensul legii, au o obligatie unica si egala,
aceea de a obtine autorizatia conform Legii nr. 50/1991, iar in cazul
incalcarii acestei obligatii, vor suporta sanctiunile legale, inclusiv masura
desfiintarii constructiilor ridicate in lipsa unei asemenea autorizatii, fara
nici o discriminare. In consecinta, Curtea constata ca dispozitiile legale
criticate se aplica in mod nediscriminatoriu, fara exceptii sau privilegii.
Eventuala neaplicare de catre autoritatile administrative a masurilor prevazute
de lege la toate cazurile care intra sub incidenta acestora nu este de natura
sa afecteze constitutionalitatea dispozitiilor legale respective.
Curtea retine ca dispozitiile art. 3 si art. 26 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 50/1991 nu incalca textul art. 45 din Constitutie, intrucat acesta
garanteaza exercitarea accesului liber la o activitate economica si libera
initiativa "in conditiile legii". De altfel, autorul exceptiei, fiind
o societate comerciala, desfasoara, in mod evident, activitati economice.
Totodata, Curtea constata ca art. 28 alin. (2) teza intai din Legea nr.
50/1991 nu incalca dispozitiile art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie, intrucat impunerea unei reglementari unitare in ceea ce priveste
autorizarea executarii lucrarilor de constructii este tocmai o concretizare, la
nivelul legii, a indeplinirii obligatiei ce revine statului in baza art. 135 alin.
(1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 26
alin. (1) lit. a) si art. 28 alin. (2) teza intai din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Club Cafe Galla" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul
nr. 7.886/2005 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Catalina Turcu