DECIZIE Nr. 683 din 15
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
b) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 13 ianuarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 lit. b) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea,
descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de
Stan-Tutu Dragulescu in Dosarul nr. 447/P/2005 al Curtii de Apel Pitesti -
Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege
criticat nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
447/P/2005, Curtea de Apel Pitesti - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
lit. b) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie, exceptie ridicata de Stan-Tutu Dragulescu in dosarul
mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
textul de lege criticat este neconstitutional deoarece este defectuos redactat,
lipsa de claritate a termenilor folositi de legiuitor determinand incalcarea
prezumtiei de nevinovatie "in sensul ca prin simpla acordare de credite
sau de subventii cu incalcarea legii sau a normelor de creditare se prezuma
obtinerea unui folos necuvenit". Totodata, se arata ca art. 10 lit. b) din
Legea nr. 78/2000 incalca liberul acces la o activitate economica, libera
initiativa si exercitarea acestora, intrucat nu protejeaza interesele
finantatorului.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia penala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 10 lit. b)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 219 din
18 mai 2000, potrivit caruia "Sunt pedepsite cu inchisoare de la 5 la 15
ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte, daca sunt savarsite in
scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite: [...] b) acordarea de credite sau de subventii cu incalcarea legii
sau a normelor de creditare, neurmarirea, conform legii sau normelor de
creditare, a destinatiilor contractate ale creditelor sau subventiilor ori
neurmarirea creditelor restante".
Dispozitiile constitutionale pretins incalcate sunt cele ale art. 21 alin.
(3), privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin. (1), privind
inviolabilitatea libertatii individuale si a sigurantei persoanei, ale art. 45,
referitoare la libertatea economica, si ale art. 124, privind infaptuirea
justitiei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine: Art. 10 lit.
b) din Legea nr. 78/2000, care incrimineaza faptele constand in "acordarea
de credite sau de subventii cu incalcarea legii sau a normelor de creditare,
neurmarirea, conform legii sau normelor de creditare, a destinatiilor
contractate ale creditelor sau subventiilor ori neurmarirea creditelor
restante", nu ingradeste libertatea economica, asa cum este aceasta
consfintita de prevederile constitutionale. Dispozitiile art. 45 din Legea
fundamentala garanteaza exercitarea liberei initiative si accesul persoanei la
o activitate economica "in conditiile legii", iar textul de lege
criticat nu face decat sa sanctioneze nerespectarea unor astfel de conditii
legale stabilite cu privire la activitatea de creditare.
De asemenea, Curtea constata ca art. 10 lit. b) din Legea nr. 78/2000 nu
contine nici o prevedere de natura sa impiedice partile interesate sa se
prevaleze, fara nici o ingradire, de toate garantiile care caracterizeaza
dreptul la un proces echitabil, reglementat de dispozitiile constitutionale ale
art. 21 alin. (3), si nu aduce atingere libertatii individuale sau principiilor
constitutionale care guverneaza infaptuirea justitiei, neafectand in vreun fel
impartialitatea, unicitatea, egalitatea si independenta acesteia.
Cat priveste criticile referitoare la lipsa de claritate a prevederilor
art. 10 lit. b) din Legea nr. 78/2000, acestea nu intra in competenta de
solutionare a Curtii Constitutionale. Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, Curtea "[...] se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata [...]" si,
prin urmare, nu are competenta de a cenzura o eventuala redactare defectuoasa a
textului legal criticat. In acest sens, Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant in jurisprudenta sa ca nu isi poate asuma rolul de a crea, de a abroga
sau de a modifica o norma juridica spre a indeplini rolul de legislator
pozitiv.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. b)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie, exceptie ridicata de Stan-Tutu Dragulescu in Dosarul nr.
447/P/2005 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta