DECIZIE Nr. 67 din 5 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 pct.
3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de
Spiridon Fogoros, Constantin Iliescu, Antonio Robert Nicolescu, Constantin
Nicolescu, Adrian Olteanu, Gheorghe Petrescu si Ismail Sebat in Dosarul nr.
560/COM/2001 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde reprezentantul Societatii Comerciale
"Pricewaterhouse Coopers Management Consultants" - S.R.L., lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente lasa la aprecierea Curtii modul in care va
fi solutionata exceptia ridicata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca in
jurisprudenta sa Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995,
republicata. In speta este vorba de optiunea legiuitorului cu privire la
ordinea in care se face plata creantelor intr-o unitate aflata in procedura de
lichidare, ordine care nu poate constitui obiectul controlului de
constitutionalitate. Reprezentantul Ministerului Public mai arata ca
prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 125 alin. (3) din
Constitutie, deoarece procedura falimentului este stabilita prin lege, adica
asa cum cer aceste dispozitii. Se solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
560/COM/2001, Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 108
pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Spiridon Fogoros, Constantin
Iliescu, Antonio Robert Nicolescu, Constantin Nicolescu, Adrian Olteanu,
Gheorghe Petrescu si Ismail Sebat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia admit
necesitatea stabilirii prin lege a unei anumite ordini de preferinta intre
creditori, dar apreciaza ca solutia aleasa de legiuitor este neconstitutionala,
intrucat in cadrul aceleiasi categorii de creante introduce "o
discriminare pe un criteriu arbitrar si strain de orice determinare naturala,
cum este acesta al vechimii creantei". Considera ca norma legala criticata
incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacra
egalitatea cetatenilor.
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia,
considera ca prevederile art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995, republicata, nu
incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), apreciind ca in
speta este vorba despre o chestiune de interpretare a unei norme legale, iar nu
despre o problema de constitutionalitate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca prevederile art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995,
republicata, sunt constitutionale. De asemenea, se arata ca la formularea pct.
3 din articolul mentionat s-a tinut seama de cuprinsul art. 11 din Conventia
Conferintei Internationale a Muncii nr. 95/1949 privind protectia salariului,
ratificata de Romania prin Decretul nr. 284/1973.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, care au urmatorul continut: "Creantele vor fi
platite, atat in cazul lichidarii unor bunuri din averea debitorului pe baza de
plan, cat si in cazul falimentului, in urmatoarea ordine: [...]; 3. creantele
izvorate din contracte de munca, pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii
procedurii."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate sunt contrare
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate. De exemplu, prin Decizia nr. 273 din 2
octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51
din 24 ianuarie 2002, Curtea, respingand exceptia de neconstitutionalitate, a
retinut, in esenta, urmatoarele:
Textul art. 108 din Legea nr. 64/1995, republicata, stabileste o ierarhie
intre creditorii unui comerciant care nu si-a platit datoriile, ierarhie ce
tine seama de natura si importanta creantelor, intre care la rangul 3 de
prioritate sunt prevazute veniturile din munca, dar nu in integralitatea lor,
ci numai pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii, venituri destinate
nevoilor de subzistenta ale salariatilor, considerate de legiuitor privilegiate
fata de creantele mai vechi care pastreaza regimul de drept comun al creantelor
chirografare. Pe de o parte nu este vorba de o discriminare intre persoane,
deoarece toti titularii unor asemenea creante beneficiaza de acest privilegiu,
ci despre luarea in seama de catre legiuitor a caracterului creantei. Pe de
alta parte privilegiul respectiv este acordat prin lege, in mod limitat,
creantelor reprezentand sume de bani destinate unor nevoi de subzistenta ale
lucratorilor, in considerarea unor ratiuni ce nu pot sa contravina principiilor
ori prevederilor Constitutiei Romaniei.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia din acea decizie ramane valabila
si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 pct. 3
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Spiridon Fogoros, Constantin
Iliescu, Antonio Robert Nicolescu, Constantin Nicolescu, Adrian Olteanu,
Gheorghe Petrescu si Ismail Sebat in Dosarul nr. 560/COM/2001 al Curtii de Apel
Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu