DECIZIE Nr. 66 din 28 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Constantin
Daniel Calin Rusu in Dosarul nr. 3.324/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta constanta a Curtii in ceea ce priveste aplicabilitatea
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.324/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Constantin Daniel Calin Rusu,
parat intr-o cauza avand ca obiect cererea introdusa de lichidator pentru
anularea unei chitante - promisiune de vanzare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul art. 42 din Legea nr. 64/1995, republicata, incalca principiul
egalitatii consacrat la art. 16 din Constitutie, prin instituirea unui
tratament juridic diferit pentru partile aflate intr-un proces avand ca obiect
anularea unor acte juridice incheiate de debitor, anterior deschiderii
procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului. Dispozitia legala
criticata creeaza un privilegiu in persoana administratorului sau a
lichidatorului fata de celelalte parti, intrucat doar aceasta persoana este
scutita de obligatia platii taxelor de timbru.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, considera
ca textul art. 42 din Legea nr. 64/1995, republicata, este constitutional,
deoarece, pe de o parte, actiunile care pot fi introduse de administratorul sau
lichidatorul judiciar al unei debitoare aflate in procedura de reorganizare
judiciara sau in faliment sunt strict determinate, iar pe de alta parte,
"aceste societati sunt insolvente, daca nu chiar insolvabile, in cele mai
multe cazuri neexistand lichiditati, astfel ca, in cazul in care ar fi existat
obligativitatea ca ele sa plateasca taxa de timbru, s-ar fi vazut in incapabilitatea
de a ataca actele prevazute de lege, incheiate in dauna creditorilor".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In punctul de vedere al Presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca
exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat sunt scutite de plata taxei de
timbru numai acele actiuni introduse de administrator sau lichidator, strict
determinate de Legea nr. 64/1995 in cap. III sectiunea a 3-a, care au ca obiect
anularea actelor frauduloase, ilegale ori incheiate cu rea-credinta, in dauna
creditorilor. Aceasta scutire este justificata de situatia financiara dificila
a debitorului, care nu mai poate face fata datoriilor sale comerciale. In
consecinta, art. 42 din Legea nr. 64/1995, republicata, nu numai ca nu incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, din contra, el
inlatura o discriminare bazata pe imposibilitatea introducerii de actiuni in
justitie din lipsa de fonduri, garantand accesul liber la justitie prevazut la
art. 21 din Legea fundamentala".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca art. 42 din Legea nr.
64/1995, republicata, nu incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, privitor la
egalitatea in fata legii a cetatenilor, intrucat legea stabileste o categorie
de persoane care beneficiaza de un drept, respectiv debitorii aflati in
procedura falimentului, in cadrul acestei categorii toate persoanele fiind
egale. Se invoca jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, potrivit
careia "egalitatea in fata legii nu impune uniformitate, ci aprecierea
solutiilor in raport de situatiile diferite care presupun aplicarea acestui
principiu".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, al caror continut este urmatorul: "Actiunile
introduse de administrator/lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei
sectiuni sunt scutite de taxele de timbru."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1),
potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Curtea retine ca, in conformitate cu prevederile art. 43 si 44 din Legea
nr. 64/1995, republicata, in cazurile de reorganizare judiciara sau de
faliment, administratorul sau lichidatorul "poate introduce la tribunal
actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna
drepturilor creditorilor, in cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii",
iar in art. 45 sunt determinate actele si operatiunile comerciale a caror anulare
se poate cere pe calea unor asemenea actiuni. Art. 42 din Legea nr. 64/1995,
republicata, instituie scutirea de la plata taxelor de timbru pentru actiunile
introduse de administrator sau lichidator pentru anularea actelor sau
operatiunilor comerciale frauduloase incheiate de debitor in dauna
creditorilor. Motivatia acestei scutiri apare ca fiind evidenta in situatia in
care menirea administratorului sau lichidatorului, care actioneaza in numele
debitorului, este aceea de a apara activele persoanei juridice supuse
procedurii reorganizarii judiciare sau, dupa caz, procedurii falimentului.
Astfel legea ofera atat un mijloc juridic prin care activele debitorului pot fi
reintroduse in sfera economica, cat si un mecanism care asigura recuperarea
creantelor de catre creditori intr-o masura pe cat posibil mai mare.
Actiunile scutite de taxa de timbru sunt expres prevazute de lege si au ca
obiect anularea actelor sau operatiunilor comerciale frauduloase incheiate de
debitor in dauna creditorilor. In practica de multe ori debitorul nu doreste
sau nu are interesul sa promoveze asemenea actiuni. In considerarea unor
asemenea situatii legiuitorul a reglementat dreptul administratorului sau
lichidatorului de a actiona in virtutea calitatii sale oficiale, in sensul
promovarii in justitie a actiunilor prevazute in sectiunea a 3-a privind
situatia unor acte juridice ale debitorului din Legea nr. 64/1995, republicata.
Conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale principiul
egalitatii consacrat la art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna
uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit. Pozitia partilor in procesul civil nu exclude, ci uneori implica un
tratament juridic diferentiat. Este evident ca administratorul sau lichidatorul
se afla in mod obiectiv intr-o situatie deosebita fata de tertele persoane,
beneficiare ale actelor sau operatiunilor comerciale frauduloase. Faptul ca
legiuitorul a limitat scutirea de la plata taxei de timbru numai la anumite
actiuni introduse de administrator sau lichidator nu poate duce la concluzia ca
sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
De altfel Curtea Constitutionala a stabilit ca principiul accesului liber
la justitie nu inseamna gratuitate si, prin urmare, regula este aceea a
timbrarii actiunilor in justitie. Competenta exclusiva de a stabili taxele
judiciare de timbru apartine legiuitorului, care in considerarea unor situatii
deosebite, determinate de natura si obiectul litigiilor ori de calitatea
partilor, poate face diferentieri la stabilirea cuantumului taxelor sau poate
sa prevada chiar si scutiri de la plata acestora.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, exceptie ridicata de Constantin Daniel Calin Rusu in Dosarul nr.
3.324/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu