Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 56 din 24 martie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 182 din 18 mai 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Claudia Miu            - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, ridicata de Societatea de vanatoare "Mistretul" in Dosarul nr. 6.173/1996 al Tribunalului Bacau.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp pentru deliberare, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie 1998 si apoi pentru data de 24 martie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Tribunalul Bacau, prin Incheierea din 19 mai 1997, pronuntata in Dosarul nr. 6.173/1996 al acestei instante, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996.
    Obiectul cauzei il constituie actiunea introdusa la data de 16 aprilie 1993 de Societatea de vanatoare "Mistretul" pentru constatarea nulitatii contractului de dare in folosinta a fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti, incheiat intre Uniunea judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si Regia Autonoma "Romsilva" - Filiala Bacau, pentru ca in acel fond este inclusa si o suprafata de teren pe care societatea a inchiriat-o de la Primaria comunei Blagesti, judetul Bacau.
    In fata Tribunalului Bacau, dupa parcurgerea unor grade de jurisdictie, Societatea de vanatoare "Mistretul" a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, la data de 19 mai 1997.
    In motivarea exceptiei se sustin urmatoarele:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 contravin prevederilor art. 41 si celor ale art. 135 din Constitutie, "prin care se garanteaza si se declara inviolabila institutia proprietatii, fundamentata in cazul de fata pe reglementarile art. 503, 482, 488 si 516 din Codul civil";
    - prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt in contradictie cu dreptul constitutional "la libera asociere";
    - textul art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 este contrar dispozitiilor art. 37 si 49 din Constitutie.
    In conformitate cu cerintele impuse de art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, Tribunalul Bacau si-a exprimat opinia dupa cum urmeaza:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 135 din Constitutie, intrucat alin. (4) al acestui articol prevede ca prin legi speciale pot fi declarate bunuri publice si alte bunuri si resurse. Tocmai in aplicarea acestei prevederi Legea nr. 103/1996, definind fondul cinegetic ca "resursa naturala de interes national", declara vanatul "bun public de interes national". Fiind astfel vanatul scos "din sfera bunurilor proprietate privata", nu sunt incalcate nici prevederile art. 41 din Constitutie referitoare la protectia proprietatii private. Chiar daca s-ar face abstractie de calificarea legala a vanatului, se opineaza ca, prin natura sa, vanatul nu poate constitui obiectul unui drept de accesiune pentru proprietarii terenurilor pe care el vietuieste, asa cum se prevede in art. 503 din Codul civil;
    - dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt neconstitutionale, "deoarece rezulta intentia legiuitorului de a subordona activitatea asociatiilor vanatoresti si a membrilor sai unei autoritati unice: Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, care exercita un control in legatura cu aspecte esentiale ale activitatii de vanatoare". In opinia instantei, aceste prevederi legale sunt in contradictie cu dispozitiile art. 37 din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere";
    - dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie, intrucat aceste dispozitii legale reglementeaza darea in folosinta a fondurilor de vanatoare, in sensul mentinerii drepturilor "actualilor beneficiari contractanti".
    In scopul solutionarii cauzei, in temeiul art. 53 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat relatii in legatura cu obiectul exceptiei de la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania. Prin Adresa nr. 31 din 14 ianuarie 1998 asociatia anterior mentionata a comunicat punctul sau de vedere, care, in esenta, este urmatorul:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996, care prevad ca fondul cinegetic al Romaniei este "resursa naturala de interes national si international" si declara vanatul ca fiind "bun de interes national", sunt constitutionale, intrucat proprietatea publica, din punct de vedere al obiectului, este limitata numai la categoria bunurilor stabilite de Constitutie sau de lege;
    - sunt constitutionale si dispozitiile art. 5 alin. (2) ale Legii nr. 103/1996, intrucat ele nu incalca prevederile art. 37 din Constitutia Romaniei, referitoare la dreptul de asociere. Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania nu afecteaza principiul liberei asocieri a vanatorilor in organizatii fara scop patrimonial, cu personalitate juridica, pentru ca afilierea este o operatie ulterioara dobandirii personalitatii lor juridice;
    - dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie si nu au, in opinia exprimata, nici o legatura cu dreptul de asociere.
    In conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se arata, in esenta, ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata pentru urmatoarele motive:
    - cu privire la art. 2 din Legea nr. 103/1996, se considera ca acest text este constitutional, fiind rezultat din prevederile inscrise in art. 135 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora fac obiectul exclusiv al proprietatii publice bunurile acolo enumerate, precum si cele stabilite de lege. Textul nu poate fi considerat neconstitutional nici in raport cu dispozitiile art. 41 din Constitutie, intrucat vanatul, prin natura sa, "constituind un bun de interes, national, trebuie ocrotit, aparat si conservat, el apartinand patrimoniului natural al tarii";
    - relativ la dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, se arata ca din analiza textului legal atacat, prin coroborare cu prevederile art. 5 alin. (1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 26 alin. (1), (2) si (5) din aceeasi lege, se desprinde ideea ca "activitatea de vanatoare nu se doreste lasata la dispozitia oricarei persoane si oricarei organizatii vanatoresti, care se pot asocia sau nu si pot actiona fara nici o restrictie in exercitarea drepturilor lor cu privire la fondul cinegetic". In acest context, se sustine ca textul analizat este constitutional;
    - in privinta exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, in raport cu prevederile art. 37 din Constitutie, in punctul de vedere al Guvernului se considera ca si aceasta este neintemeiata.
    Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia    Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, actele si lucrarile dosarului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Actiunea introdusa de Societatea de vanatoare "Mistretul" Bacau are ca obiect constatarea nulitatii contractului de dare in folosinta a fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti, incheiat intre Uniunea judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si Regia Autonoma "Romsilva" - Filiala Bacau.
    Prin actiune se sustine ca a fost incheiat contractul cu incalcarea unor dispozitii ale Legii nr. 26/1976, motivele nulitatii contractului fiind urmatoarele:
    - Regia Autonoma "Romsilva", avand in folosinta numai terenuri forestiere, nu putea dispune de terenuri agricole, vii, livezi, pasuni si paduri comunale, apartinand altor proprietari;
    - dispozitiile art. 3 si 6 din Legea nr. 26/1976, care introduc "un fel de servitute de vanatoare in favoarea Ministerului Economiei Forestiere pentru toate categoriile de terenuri din Romania, care constituie habitat de vanatoare", contravin garantiei constitutionale a dreptului de proprietate, motiv pentru care "aceste prevederi sunt implicit abrogate prin art. 150 din Constitutie";
    - prevederile Legii nr. 26/1976, care stabilesc darea in folosinta a fondurilor de vanatoare numai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, avand caracter discriminatoriu, au fost declarate ca abrogate prin Incheierea din 12 noiembrie 1992 a Tribunalului Bacau;
    - contractul este nul pentru ca Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, neavand statut legal de persoana juridica, nu poate fi subiect de drepturi si obligatii.
    Exceptia de neconstitutionalitate ridicata vizeaza dispozitii ale Legii nr. 103/1996, dupa cum urmeaza:
    "Art. 2
    (1) Fondul cinegetic al Romaniei, resursa naturala de interes national si international, este administrat si gestionat in scopul conservarii biodiversitatii faunei salbatice, mentinerii echilibrului ecologic, exercitarii vanatorii si satisfacerii altor cerinte social-economice.
    (2) Vanatul este bun public de interes national.
    "Art. 5
    (2) Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania se face potrivit legii si statutului acesteia."
    "Art. 47
    (2) Contractele de dare in folosinta a fondurilor de vanatoare, incheiate in baza Legii nr. 26/1976 privind economia vanatului si vanatoarea, raman valabile pana la incheierea contractelor de gestionare a fondurilor de vanatoare cu persoanele juridice carora li s-a atribuit gestionarea fondurilor de vanatoare respective, in baza prezentei legi, dar nu mai mult de 2 ani."
    Fata de cele expuse mai sus, se retine ca solutiile legislative ale dispozitiilor Legii nr. 26/1976, pe care se intemeiaza actiunea in constatarea nulitatii, nu sunt conservate prin dispozitiile legale atacate pe calea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Prin urmare, Curtea constata ca solutionarea cauzei nu depinde de prevederile legale atacate, astfel incat, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora Curtea decide numai asupra constitutionalitatii unor dispozitii legale in vigoare, de care depinde solutionarea pricinii, in temeiul alin. (6) al aceluiasi articol, urmeaza sa fie respinsa exceptia de neconstitutionalitate, ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996 ridicata de Societatea de vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 6.173/1996 al Tribunalului Bacau.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 martie 1998.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                prof. univ. dr. IOAN MURARU

                            Magistrat asistent,
                            Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 56/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 56 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 56/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu