DECIZIE Nr.
554 din 14 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 102 alin. (1) si (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 10 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 98 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România",
excepţie ridicată de Zhan Aimei în Dosarul nr. 1.759/2/2008 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa
în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 24 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.759/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 98 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România". Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Zhan
Aimei într-o cauză având ca obiect acordarea regimului tolerării şederii
acesteia pe teritoriul României.
In motivarea excepţiei se
susţine, în esenţă, că textele de lege criticate sunt lipsite de precizie şi
claritate, întrucât nu menţionează explicit motivul vieţii de familie ca motiv
de acordare a regimului tolerării, noţiunile „motive obiective" şi „împrejurări
independente de voinţa străinului, imprevizibile şi de neînlăturat" fiind
prea vagi şi imprecise. Autoarea excepţiei descrie situaţia sa personală şi
motivele de fapt care, în cazul în care ar fi obligată să părăsească teritoriul
României, ar împiedica-o să aibă o viaţă de familie în China.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 98 alin. (1) şi
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România. Ordonanţa a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, iar, ca urmare a renumerotării,
textele de lege criticate se regăsesc în prezent la art. 102 alin. (1) şi (2),
asupra acestor texte de lege urmând să se pronunţe Curtea Constituţională.
Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:
-Art. 102 alin. (1) şi (2): „(1) Tolerarea rămânerii
pe teritoriul României, denumită în continuare tolerare, reprezintă
permisiunea de a rămâne pe teritoriul ţării acordată de Oficiul Român pentru
Imigrări străinilor care nu au dreptul de şedere şi, din motive obiective, nu
părăsesc teritoriul României.
(2) Prin motive obiective,
în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, se înţelege acele împrejurări
independente de voinţa străinului, imprevizibile şi care nu pot fi înlăturate,
datorită cărora străinul nu poate părăsi teritoriul României."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 26 alin. (1) din
Constituţie şi celor ale art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, care garantează dreptul la viaţă
familială şi privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra
prevederilor art. 102 alin. (1)şi (2), prin prisma aceloraşi critici ca şi cele
formulate în cauza de faţă şi prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie
şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale invocate şi în prezenta cauză. Prin mai multe decizii, dintre care
pot fi menţionate, exemplificativ, Decizia nr. 785 din 3 iulie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august 2008, sau Decizia
nr. 1.334 din 9 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 884 din 29 decembrie 2008, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate, pentru argumentele acolo reţinute. Intrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea
jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţiile şi motivarea
deciziilor amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 102 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Zhan
Aimei în Dosarul nr. 1.759/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu