DECIZIE Nr.
545 din 9 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si a dispozitiilor art. I
pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea
închisorii contraventionale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 341 din 21 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii
contravenţionale, excepţie ridicată, din oficiu, de Judecătoria Ploieşti -
Secţia civilă în Dosarul nr. 14.367/281/2008, cauză înregistrată la Curtea
Constituţională sub nr. 63D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
381 D/2009, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identică cu cea
ridicată în Dosarul nr. 63D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor
de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, pune în discuţie,
din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea Dosarului nr. 381D/2009 la Dosarul nr. 63D/2009, care
este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 4 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 8.233/281/2008, şi încheierea din 15 decembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 14.367/281/2008, Judecătoria Ploieşti - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor şi a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale.
Excepţia a fost ridicată din oficiu de instanţa de
judecată. In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, instanţa de
judecată susţine că dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor art. 1
alin. (3) şi (5) şi art. 16 din Constituţia României, deoarece înlocuirea
amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestării unei activităţi în folosul
comunităţii este condiţionată de consimţământul contravenientului, ceea ce are
ca efect exonerarea acestuia de orice sancţiune, în ipoteza în care nu are
venituri care să poată fi urmărite. In aceeaşi ordine de idei, se susţine că,
în condiţiile arătate, desfiinţarea închisorii contravenţionale este de natură
să lipsească statul de puterea de constrângere prin care asigură respectarea
legii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor a
devenit inadmisibilă, iar prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
108/2003 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, dispoziţii introduse prin
articolul unic pct. 1 din Legea nr. 352/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, ce au următorul conţinut: „In
cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevăzut la alin.
(4), instanţa procedează la înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligării la
prestarea unei activităţi în folosul comunităţii, cu acordul acestuia", precum
şi dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru
desfiinţarea închisorii contravenţionale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003.
In ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 108/2003, excepţia de neconstituţionalitate se referă la prevederile art. I
pct. 2 din ordonanţă, prin care s-a abrogat art. 5 alin.(2) lit. d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
care prevedea sancţiunea închisorii contravenţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Referitor la dispoziţiile art. 9 alin. (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
Curtea constată că prin Decizia nr. 1.354 din 10 decembrie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 decembrie 2008, a
statuat că sintagma „cu acordul acestuia"din textul citat este
neconstitutională.
In consecinţă, având în vedere dispoziţiile art. 29
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, în conformitate cu care nu pot face obiectul
excepţiei de neconstituţionalitate prevederile constatate ca fiind
neconstituţionale printr-o decizie anterioară, urmează ca excepţia să fie
respinsă ca inadmisibilă.
In ceea ce priveşte art. I pct. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii
contravenţionale, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate este
neîntemeiată, întrucât prevederile legale atacate nu contravin Constituţiei.
Dimpotrivă, reglementarea corespunde dispoziţiilor art. 23 alin. (13) din
Constituţia României, în conformitate cu care sancţiunea privativă de libertate
nu poate fi decât de natură penală.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, ridicată din oficiu de
Judecătoria Ploieşti - Secţia civilă în Dosarul nr. 8.233/281/2008 şi în
Dosarul nr. 14.367/281/2008.
II. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale,
excepţie ridicată din oficiu de aceeaşi instanţă în aceleaşi dosare.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae