DECIZIE Nr.
511 din 9 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 20 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie
ridicată de Neculai N. Diaconu în Dosarul nr. 3.418/279/2008 al Tribunalului
Neamţ - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că
textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate de
autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.418/279/2008, Tribunalul Neamţ - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Neculai N. Diaconu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei
contestaţii la legea amintită.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat este
discriminatoriu, întrucât nu permite şi candidaţilor independenţi care au
întrunit pragul electoral să fie incluşi în operaţiunea de redistribuire a
voturilor, ci doar partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor
electorale. In opinia sa, se creează privilegii în favoarea cetăţenilor care sunt
înscrişi în partide politice şi pe listele acestora faţă de candidaţii
independenţi, întrucât „nu există nicio prevedere legală şi expresă de
excludere a candidaţilor independenţi de la operaţiunea de redistribuire a
voturilor şi magistraţii trebuie să aplice legea în mod egal, nediscriminatoriu
şi fără privilegii".
Tribunalul Neamţ - Secţia civilă opinează că dispoziţiile art. 96 alin. (3) din Legea nr. 67/2004,
republicată, sunt neconstituţionale prin încălcarea prevederilor
constituţionale privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi evitarea
oricăror stări de discriminare. In acest sens, instanţa reţine că, dacă în
prima etapă a repartizării mandatelor [art. 96 alin. (3) lit. a)] se stabileşte
numărul de mandate ce revin fiecărei liste de candidaţi, precum şi candidaţilor
independenţi pe baza coeficientului electoral, în etapa repartizării mandatelor
neatribuite [art. 96 alin. (3) lit. b)], candidaţii independenţi nu se mai
regăsesc, excluderea acestora din faza redistribuirii negăsindu-şi nicio justificare
legală. Se instituie astfel un regim discriminator între candidaţii
independenţi şi celelalte categorii de candidaţi, textul criticat venind în
contradicţie chiar cu dispoziţia generală privind repartizarea mandatelor [art.
96 alin. (2)], potrivit căreia „repartizarea mandatelor se face avându-se în
vedere numai partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi
candidaţii independenţi, care au întrunit pragul electoral prevăzut la art.
1".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 67/2004 sunt
constituţionale. In acest sens, consideră că situaţia candidaţilor independenţi
e diferită de cea a candidaţilor propuşi de partidele politice, alianţele
politice şi alianţele electorale. De asemenea, precizează că „în prima etapă,
biroul electoral de circumscripţie stabileşte numărul de mandate ce revine
fiecărei liste de candidaţi, precum şi candidaţilor independenţi. Voturile
neutilizate pentru fiecare listă de candidaţi a partidelor politice, alianţelor
politice şi alianţelor electorale constituite (...) din voturi care au rămas
după atribuirea mandatelor, precum şi din cele inferioare coeficientului
electoral, sunt avute în vedere, în cea de-a doua etapă, la repartizarea
mandatelor neatribuite, către partidele politice, alianţele politice şi
alianţele electorale".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare. Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 96 alin. (3) lit. b): „(3) Repartizarea
mandatelor de consilier se face astfel: [...]
b) în a doua etapă, biroul electoral de
circumscripţie repartizează mandatele neatribuite, pe baza unui tabel
cuprinzând partidele politice, alianţele politice şi alianţele electorale care
au întrunit pragul electoral, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi
neutilizate; mandatele neatribuite se repartizează partidelor politice,
alianţelor politice şi alianţelor electorale, în ordinea înscrierii acestora în
tabel, câte unul pentru fiecare partid politic, alianţă politică şi alianţă
electorală. Dacă nu se reuşeşte repartizarea tuturor mandatelor, operaţiunea se
repetă până la epuizarea acestora."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din
Constituţie potrivit cărora cetăţenii sunt egali în faţa legii, fără privilegii
şi fără discriminări. Instanţa în faţa căreia a fost ridicată excepţia apreciază
că sunt nesocotite în plus prevederile art. 37 din Legea fundamentală, privind
dreptul de a fi ales, precum şi cele ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la interzicerea
discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată şi urmează să o respingă pentru cele ce
se vor arăta în continuare:
Art. 96, în ansamblul său, din Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea autorităţilor administraţiei publice locale reglementează procedura de
repartizare a mandatelor de consilier. Astfel, la alin. (1) se instituie un
prag electoral al circumscripţiei - 5% din numărul total al voturilor valabil
exprimate la nivelul circumscripţiei -, care dă dreptul de a participa la
repartizarea mandatelor tuturor competitorilor electorali care au participat la
alegeri.
In alin. (2) al aceluiaşi articol se stabileşte în mod
imperativ că la repartizarea mandatelor participă numai partidele politice,
alianţele politice, alianţele electorale şi candidaţii independenţi, care
au întrunit pragul electoral.
Prevederile alin. (3) reglementează modalitatea
repartizării mandatelor de consilier, care cuprinde două etape:
In prima etapă - alin. (3) lit. a) -, se stabileşte
„coeficientul electoral" al circumscripţiei electorale, pe baza căruia
biroul electoral de circumscripţie determină numărul de mandate ce revine
fiecărei liste de candidaţi, precum şi candidaţilor independenţi; dintre
aceştia din urmă este declarat ales candidatul independent care a obţinut un
număr de voturi cel puţin egal cu coeficientul electoral de circumscripţie.
La finalul operaţiunilor de stabilire a numărului de
mandate pentru fiecare listă de candidaţi şi, respectiv, de atribuire a
mandatelor pentru candidaţii independenţi rămâne, de regulă, un număr de
„voturi neutilizate". Sunt considerate astfel de voturi, pentru fiecare
listă de candidaţi a partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor
electorale, acele voturi care rămân după atribuirea mandatelor, precum şi cele
al căror număr este inferior coeficientului electoral.
In etapa a doua - alin. (3) lit. b) -, biroul electoral
de circumscripţie procedează la repartizarea mandatelor neatribuite numai
„partidelor politice, alianţelor politice şi electorale care au întrunit pragul
electoral", în ordinea descrescătoare a numărului de voturi neutilizate, nu
şi „candidaţilor independenţi".
Excluderea candidaţilor independenţi de la etapa a doua
de repartizare a mandatelor neatribuite este dedusă din dispoziţiile art. 96
alin. (3) lit. a) potrivit cărora „este declarat ales candidatul independent
care a obţinut un număr de voturi cel puţin egal cu coeficientul
electoral".
Acest mecanism de atribuire a mandatelor nu încalcă
egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi nu constituie o discriminare, aşa cum
susţin autorul excepţiei şi instanţa de judecată în faţa căreia a fost ridicată
excepţia de neconstituţionalitate. Textul nu instituie discriminări în raport
cu criteriile egalităţii în drepturi înscrise în art. 4 alin. (2) din Legea
fundamentală şi nici nu aduce atingere principiului egalităţii cetăţenilor în
faţa legii, statuat la art. 16 din Constituţie, întrucât se aplică tuturor
persoanelor aflate în situaţia reglementată de ipoteza normei juridice, fără a
institui privilegii sau discriminări pe criterii arbitrare. Astfel cum arată şi
Avocatul Poporului în punctul său de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate invocate, „situaţia candidaţilor independenţi e
diferită de cea a candidaţilor propuşi de partidele politice, alianţele
politice şi alianţele electorale".
De altfel, dispoziţiile legale criticate reprezintă o
opţiune a legiuitorului, care, având competenţa de a reglementa sistemul
electoral, are libertatea să decidă asupra modalităţilor de repartizare a mandatelor,
în cazul alegerii autorităţilor administraţiei publice locale, cu respectarea
drepturilor electorale ale candidaţilor.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 96 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicată de Neculai N.
Diaconu în Dosarul nr. 3.418/279/2008 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu