Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 495 din 6 mai 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 57 alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 378 din 19 mai 2008



Ioan Vida                                       - preşedinte

Nicolae Cochinescu                       -judecător

Aspazia Cojocaru                          -judecător

Acsinte Gaspar                              -judecător

Ion Predescu                                 -judecător

Puskas Valentin Zoltan                  -judecător

Tudorel Toader                              -judecător

Augustin Zegrean                          -judecător

Ion Tiucă                                        - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 57 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Turburea, judeţul Gorj, în Dosarul nr. 2.075/95/2007 al Tribunalului Gorj - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

La apelul nominal răspunde, personal, partea Ion Bîrcă, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente, care depune la dosarul cauzei concluzii scrise, prin care arată, în principal, că dispoziţiile de lege examinate nu au legătură cu soluţionarea cauzei şi solicită, în consecinţă, respingerea excepţiei ca nefondată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât, pe de o parte, aceasta este practic nemotivată, iar pe de altă parte, susţinerile formulate de autorul său cuprind o serie de propuneri de lege ferenda. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate, iar în temeiul art. 2 alin. (3) din aceeaşi lege, Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 21 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 2.075/95/2007, Tribunalul Gorj - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 57 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali".

Excepţia a fost ridicată de Consiliul Local al Comunei Turburea, judeţul Gorj, într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia, pornind de la situaţia de fapt specifică speţei, şi anume împrejurarea că la alegerea viceprimarului comunei Turburea, judeţul Gorj, a participat, în calitate de consilier local, şi socrul acestuia, susţine că „se impune ca şi viceprimarul să fie ales de electoratul din comunitatea de unde îşi desfăşoară activitatea şi nu de către consiliul local, existând posibilitatea apariţiei unor conflicte de interese sau incompatibilităţi". In caz contrar, sunt încălcate „principiile statutare privind autorităţile comunale şi orăşeneşti", prevăzute de art. 120-123 din Constituţie.

Tribunalul Gorj - Secţia comercială şi de contencios administrativ opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Textele de lege criticate nu contravin art. 16 din Constituţie deoarece nu instituie discriminări sau privilegii, atât timp cât poate fi ales în funcţia de viceprimar oricare dintre membrii consilieri. Cât priveşte invocarea art. 51, 53, 57 şi 121 din Legea fundamentală, apreciază că nu au incidenţă în cauză.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale. Aceasta deoarece, pe de o parte, nu contravin prevederilor art. 16 şi ale art. 121 din Constituţie, iar pe de altă parte, art. 51, 53 şi 57 din Legea fundamentală, invocate, conţin norme care nu au incidenţă în cauză. Totodată, observă că, în realitate, autorul excepţiei urmăreşte modificarea prevederilor legale referitoare la alegerea viceprimarului, ceea ce însă contravine competenţei Curţii Constituţionale stabilite prin Constituţie şi prin legea sa organică - Legea nr. 47/1992.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare,  punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse de partea prezentă, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 57 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, şi ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, modificat prin art. 79 pct. 1 din titlul IV al Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008. Chiar dacă autorul excepţiei indică dispoziţiile „art. 61 alin. (3) din Legea nr. 215/2001 (actualizată)", din conţinutul motivării excepţiei rezultă că textele de lege criticate sunt, în realitate, cele menţionate de instanţa de judecată în încheierea de sesizare şi asupra acestora urmează să se pronunţe Curtea Constituţională.

Dispoziţiile legale criticate au în prezent următoarea redactare:

- Art. 57 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001: „(3) Viceprimarul este ales cu votul majorităţii consilierilor locali în funcţie, din rândul membrilor acestuia."

- Art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, modificat prin art. 79 pct. 1 din titlul IV al Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali: „(3) Viceprimarii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sunt aleşi prin vot secret indirect, potrivit prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată."

Potrivit art. 80 din acelaşi titlu al Legii nr. 35/2008: „Titlurile II, III şi IV din prezenta lege intră în vigoare la data începerii procedurilor prevăzute de lege pentru primele alegeri locale organizate după publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I."

La data de 12 martie 2008 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192, Hotărârea Guvernului nr. 265 din 12 martie 2008 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea activităţilor referitoare la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2008.

Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale criticate încalcă, în ordinea invocării lor, prevederile constituţionale ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 57 - Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor, art. 51 - Dreptul de petiţionare şi ale art. 121 -Autorităţi comunale şi orăşeneşti.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă, pentru următoarele considerente:

Autorul excepţiei îşi fundamentează aşa-numita critică de neconstituţionalitate pornind de la situaţia de fapt specifică speţei, şi anume împrejurarea că la alegerea viceprimarului a participat, în calitate de consilier local, şi socrul acestuia, creându-se un conflict de interese şi incompatibilităţi, datorită sistemului electoral instituit de Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi de Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

Curtea constată, aşadar, că autorul excepţiei deduce neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 57 alin. (3) din Legea nr. 215/2001 şi ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 dintr-o situaţie de fapt, specifică speţei şi supusă de altfel judecăţii, fără a pune în discuţie o eventuală neconstituţionalitate intrinsecă a normelor criticate. Or, Curtea nu poate exercita controlul de constituţionalitate asupra unor dispoziţii de lege pe baza unor susţineri de fapt, care se rezumă, în final, la o anumită stare de nemulţumire a autorului excepţiei, care, în speţa dată, se află într-o situaţie defavorabilă.

Totodată, Curtea observă că autorul excepţiei se limitează doar la indicarea unor texte din Constituţie pretins a fi încălcate, fără a explica în concret în ce constă relaţia de contrarietate dintre dispoziţiile legale atacate şi normele fundamentale invocate. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate". De altfel, prevederile art. 57 din Constituţie privind exercitarea drepturilor şi a libertăţilor şi ale art. 51 din aceasta, referitoare la dreptul de petiţionare, indicate de autorul excepţiei, nu au nicio legătură cu conţinutul normativ al textelor legale criticate.

In plus, fiind nemulţumit de sistemul actual de alegere a viceprimarului, instituit prin Legea nr. 215/2001 şi Legea nr. 393/2004, autorul excepţiei formulează propuneri de lege ferenda, pentru modificarea prevederilor legilor atacate, în sensul în care să permită alegerea viceprimarului de către corpul electoral. Or, astfel de susţineri, pe lângă faptul că nu au valoarea unor veritabile critici de neconstituţionalitate, nu pot fi acceptate, în condiţiile în care art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 prevede imperativ interdicţia modificării sau completării de către Curtea Constituţională a textelor de lege supuse controlului.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 57 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Turburea, judeţul Gorj, în Dosarul nr. 2.075/95/2007 al Tribunalului Gorj - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 495/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 495 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 495/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu