DECIZIE Nr. 489 din 16 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64 alin.
(1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 22 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 64 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate, exceptie ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in
Dosarul nr. 1.549/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic,
precum si partea Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin consilier
juridic. Procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei ridicate,
aratand ca, in temeiul textului de lege criticat, Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate a emis Decizia nr. 139/2002 prin care s-a stabilit cuantumul
asigurarilor de raspundere civila in domeniul medical. Permitand o asemenea
delegare de competenta catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, textul
legal criticat eludeaza competenta exclusiva a Parlamentului de a legifera in
acest domeniu.
Reprezentantul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, aratand ca art. 64
alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 respecta
competenta primara a Parlamentului de a legifera, dand in sarcina Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate numai reglementarea sistemului de asigurari
de raspundere civila, iar nu competenta generala de a reglementa in acest
domeniu.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Apreciaza ca este de competenta
Parlamentului sa legifereze, la nivel primar, in acest domeniu, fara a se
exclude posibilitatea altor organe de a emite norme secundare, de aplicare a
legii, cu caracter tehnic.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.549/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 64 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate, exceptie ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in
cadrul procesului de contencios administrativ cu parata Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca dispozitia legala
criticata, in temeiul careia Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a emis
decizia contestata in contencios administrativ, contravine prevederilor art. 1
alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 51 si art. 58 alin. (1) din Constitutie.
Intr-un stat de drept, respectarea Constitutiei si a suprematiei sale este
obligatorie atat pentru cetateni, cat si pentru autoritatile publice. Astfel,
reglementarea asigurarilor de raspundere civila intra in competenta exclusiva a
Parlamentului, unica autoritate legiuitoare a tarii, si nu poate fi delegata
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, contrar
dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu si-a
exprimat, prin incheierea de sesizare, opinia cu privire la exceptia ridicata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin nici uneia
dintre prevederile constitutionale invocate. Atributia Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, prevazuta de aceste dispozitii legale, nu se refera la
elaborarea unor norme primare in domeniu, ci "emiterea unor norme de
aplicare a dispozitiilor legale, care sa asigure un sistem de asigurari de
raspundere civila unitar", ceea ce nu echivaleaza cu o delegare
legislativa. Aprecierea in concret cu privire la caracterul normelor cuprinse
intr-o decizie a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si cu privire la
respectarea prin acestea a dispozitiilor cuprinse in acte normative cu forta
juridica superioara este de competenta exclusiva a instantei judecatoresti, pe
calea actiunii in contencios administrativ.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
64 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari de sanatate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002,
dispozitii care au urmatorul continut:
"(1) Atributiile CNAS sunt urmatoarele: [...]
p) reglementeaza in mod unitar sistemul de asigurari de raspundere
civila".
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 51 si
art. 58 alin. (1). In urma republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile art.
51 au fost preluate in cuprinsul art. 1 alin. (5), iar prevederile art. 58
alin. (1) au devenit art. 61 alin. (1). Ca urmare, dispozitiile constitutionale
pretins a fi incalcate au, in prezent, urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate."
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 2 alin. (1): "Suveranitatea nationala apartine poporului roman,
care o exercita prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri
libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.";
- Art. 61 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea
constata urmatoarele:
Caracterul constitutional al dispozitiilor art. 64 alin. (1) lit. p) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 este legat de calificarea
activitatii de reglementare in mod unitar a sistemului de asigurari de
raspundere civila ca fiind o activitate de legiferare, de competenta exclusiva
a autoritatii legiuitoare, ori o activitate de reglementare secundara, care
poate fi exercitata de o autoritate de specialitate, cum este Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate.
Din continutul textului de lege criticat rezulta ca aceasta atributie
vizeaza, in mod evident, elaborarea normelor organizatorice si tehnice care sa
asigure aplicarea unitara a dispozitiilor legale in domeniul asigurarii de
raspundere civila. Asadar, normele ce pot fi emise de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate nu tin loc de reglementare legala, ci vizeaza aplicarea
legii. In cazul in care Casa Nationala de Asigurari de Sanatate ar elabora
anumite norme juridice, cu depasirea atributiilor sale legale, in domenii ce
pot fi reglementate numai prin lege, actul administrativ astfel emis ar incalca
prevederile constitutionale, insa controlul acestuia nu intra in competenta
Curtii Constitutionale, ci a instantelor judecatoresti.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64 alin.
(1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
exceptie ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in Dosarul nr. 1.549/2003
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu
Intrucat domnisoara Madalina Stefania Diaconu se afla in concediu fara
plata, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de
procedura civila,
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu