DECIZIE Nr. 461 din 2 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
introdus prin art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 22 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, introdus prin art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Norecom GmbH IM & Export", cu sediul ales
in municipiul Bucuresti, in Dosarul nr. 9.158/2003 al Judecatoriei Sectorului 1
- municipiul Bucuresti.
La apel se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat considera ca textele de lege criticate sunt in conformitate
cu dispozitiile din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 9.158/2003,
Judecatoria sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, introdus prin art. I pct.
15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Norecom GmbH IM
& Export", cu sediul ales in municipiul Bucuresti, intr-o cauza avand
ca obiect o contestatie la executare.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 40^1 din Legea nr.
137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii contravin
dispozitiilor art. 41 si art. 16 alin. (2) din Constitutie. In esenta, se arata
ca prin scutirea de la plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar
a institutiei publice detinatoare de actiuni la o societate comerciala supusa
procesului de privatizare se aduce atingere principiului ocrotirii
nediscriminatorii a dreptului de proprietate, indiferent de titular. Se mai
arata ca ocrotirea dreptului de proprietate privata a statului, reprezentat in
speta de actiunile statului la societatile comerciale supuse procesului de
privatizare, nu trebuie sa conduca la "o pozitie privilegiata a statului
in raport cu celelalte subiecte de drept privat (...), inclusiv din perspectiva
platii taxelor de timbru si a cautiunilor stabilite de lege drept obligatorii
la sesizarea instantelor judecatoresti".
Judecatoria Sectorului 1 - municipiul Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens se arata ca textul de lege
criticat contravine dispozitiilor art. 41 din Constitutie, deoarece
"instituie pentru o anumita parte - institutie publica - o facilitate
privind cererile formulate in raport cu celelalte parti implicate in procesul
de privatizare"; in acest mod "proprietatea privata nu este ocrotita
in mod egal, ci preferential, in functie de calitatea uneia dintre parti".
Mai mult, instanta de judecata extinde critica de neconstitutionalitate si prin
raportare la art. 16 alin. (1) din Constitutie, fara a arata insa in ce consta
aceasta incalcare.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca scutirea de la plata taxelor de timbru si a cautiunilor
stabilite de lege pentru sesizarea instantelor judecatoresti, a Autoritatii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, precum si a altor
institutii publice implicate in procesul de privatizare este un atribut
exclusiv al legiuitorului, pe care il exercita in considerarea unor situatii
determinate, respectiv promovarea interesului general al accelerarii procesului
de privatizare; mai mult, instituirea acestui regim juridic diferit pentru
institutiile publice implicate in procesul de privatizare se face in aplicarea
art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, potrivit caruia statul trebuie sa
asigure "protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara". Se arata ca dispozitiile de lege criticate
"nu reprezinta o discriminare in raport cu titularul dreptului de
proprietate ci, dimpotriva, asigura realizarea interesului public, general, de
consolidare a economiei de piata, prin accelerarea procesului de
privatizare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, introdus prin art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 208/2002, articol al carui continut este urmatorul:
"Cererile formulate de institutia publica implicata in legatura cu
calitatea de actionar la societatile comerciale aflate in portofoliul acesteia,
cu procesul de privatizare, cu obligatiile decurgand din contractele de
vanzare-cumparare de actiuni, cu obligatiile prevazute de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea hotararilor
judecatoresti si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta,
sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar,
cautiuni si orice alte taxe."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin, in ordinea invocarii lor, prevederilor art. 41 si art. 16 alin.
(2) din Constitutie. La data pronuntarii prezentei decizii, potrivit Legii de
revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 9 octombrie 2003, art. 41 alin. (2) a fost
modificat si completat, iar potrivit Constitutiei Romaniei, republicata, cu
reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a textelor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 41
alin. (2) a devenit art. 44 alin. (2). Dispozitiile constitutionale invocate ca
fiind incalcate au urmatorul continut:
- Art. 44: (1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului,
sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietatea publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi subsolul
oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
Prin dispozitiile de lege criticate se stabileste scutirea de la plata
taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar, cautiuni si orice alte
taxe a institutiilor publice implicate in procesul de privatizare, atunci cand
acestea formuleaza cereri in fata instantelor de judecata in legatura cu
situatiile expres mentionate in text. In esenta, autorul exceptiei considera ca
aceasta reglementare incalca, in ordinea invocarii, art. 44 si art. 16 alin.
(1) din Constitutie, prin aceea ca aduce atingere principiului ocrotirii in mod
egal de lege a dreptului de proprietate privata, indiferent de titular, si
conduce la "o pozitie privilegiata a statului in raport cu celelalte
subiecte de drept privat (...), inclusiv din perspectiva platii taxelor de
timbru si a cautiunilor stabilite de lege drept obligatorii la sesizarea instantelor
judecatoresti".
In legatura cu aceste aspecte, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala
a statuat ca exonerarea de la obligatia de plata a taxelor judiciare de timbru
este un atribut exclusiv al legiuitorului, a carui exercitare nu afecteaza nici
dreptul de proprietate privata, nici egalitatea in fata legii.
Astfel, prin Decizia nr. 21 din 18 ianuarie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 martie 2001, Curtea, respingand
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 lit. r) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare,
prevederi care stabilesc, de asemenea, scutiri de taxe judiciare de timbru, a
statuat: "instituirea de catre legiuitor a unor exceptii de la regula
generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de la plata taxei) nu
constituie o discriminare sau o atingere adusa principiului constitutional al
egalitatii in drepturi. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie,
<<Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>,
fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau
impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa aduca
atingere principiului egalitatii in drepturi".
Tot astfel, prin Decizia nr. 91 din 27 martie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 22 iunie 2001, cu prilejul
solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 3 lit. c) alin. 2 din
Legea nr. 146/1997, modificata, prin care se stabilesc taxe judiciare de timbru
pentru unele actiuni si cereri adresate instantei de judecata si in legatura cu
care se sustinea, ca si in prezenta cauza, incalcarea dreptului de proprietate
privata prevazut de art. 41 din Constitutie (devenit art. 44), Curtea
Constitutionala a statuat ca "instituirea taxei de timbru nu afecteaza
existenta dreptului de proprietate si nici protectia acestuia". Rezulta ca
nici scutirea de la plata taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar,
cautiuni si orice alte taxe, astfel cum este reglementata de textul de lege
criticat, nu este contrara prevederilor art. 44 din Constitutie, republicata.
Asa fiind, intrucat in cauza nu au fost formulate argumente noi care sa
justifice schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate
anterior isi mentin valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
introdus prin art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Norecom GmbH IM & Export", cu sediul ales in municipiul
Bucuresti, in Dosarul nr. 9.158/2003 al Judecatoriei Sectorului 1 - municipiul
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu