DECIZIE Nr. 46
din 20 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) si b), art. 7, art. 8, art.
10, art. 11, art. 13 si art. 24 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 8 martie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Dan Gheorghe în Dosarul nr. 3.712/2/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, care formează
obiectul Dosarului nr. 1.506D/2010 al Curţii Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa autorului
excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
1.508D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii şi ale Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, ridicată de Dumitru Stelianide în Dosarul
nr. 10.584/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, precum şi în Dosarul nr. 1.558D/2010, având ca obiect
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 8 şi art.
11 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, ridicată de Gheorghe Calotescu în Dosarul nr. 8.031/2/2009
al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei ce
formează obiectul Dosarului nr. 1.508D/2010, personal şi asistat de doamna
avocat Carmen Codreanu, membru al Baroului Bucureşti, având împuternicire
avocaţială depusă la dosar.
După apelul nominal, în toate aceste dosare se
prezintă, pentru partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, doamna Mihaela Jugaru, în calitate de consilier juridic, cu
delegaţie la dosar.
Curtea, din oficiu, văzând identitatea parţială de
obiect al cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexării dosarelor
nr. 1.508D/2010 şi nr. 1.558D/2010 la Dosarul nr. 1.506D/2010, care a fost
primul înregistrat.
Reprezentanţii părţilor prezente şi Ministerului Public
sunt de acord cu propunerea de conexare a acestor
cauze.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.508D/2010 şi nr. 1.558D/2010 la
Dosarul nr. 1.506D/2010, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentanţilor părţilor.
Apărătorul ales al autorului excepţiei de
neconstituţionalitate ce formează obiectul Dosarului nr. 1.508D/2010 solicită
admiterea acesteia, susţinând, în esenţă, neconstituţionalitatea regulilor în
conformitate cu care este organizat şi îşi desfăşoară activitatea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Depune la dosar note scrise în
cuprinsul cărora sunt dezvoltate aceste susţineri.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate
ca neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate de autorii excepţiei, în acest sens statuând în repetate rânduri
instanţa de contencios constituţional.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, apreciind că nu se justifică
reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, reţine următoarele:
Prin încheierile din 6 mai 2010, 18 mai 2010 şi 11 mai
2010, pronunţate în dosarele nr. 3.712/2/2009, nr. 10.584/2/2009 şi, respectiv,
nr. 8.031/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, ridicată
de Dan Gheorghe, cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii şi ale Legii nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, ridicată de Dumitru Stelianide, şi,
respectiv, cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit.
a), art. 8 şi art. 11 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, ridicată
de Gheorghe Calotescu, în cauze având ca obiect acţiuni în constatarea
calităţii de lucrător sau, după caz, colaborator al Securităţii.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate se susţin, în esenţă, următoarele: Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 menţine caracterul represiv-abuziv al activităţii de
jurisdicţie desfăşurate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii; această activitate continuă să aibă caracter colegial, iar în
cadrul acesteia se administrează şi se evaluează probe şi se dă un verdict fără
participarea persoanei incriminate; se menţine confuzia între funcţia de
anchetă şi cea de judecată, imparţialitatea organului de decizie putând fi pusă
la îndoială; prevederile art. 2 lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă încalcă
prezumţia de nevinovăţie şi dreptul la un proces echitabil prin calificarea
unei persoane ca fiind colaborator sau lucrător al Securităţii printr-o simplă
acţiune în constatare, iar nu printr-un proces penal; procedura are caracter
retroactiv, neputându-se pretinde unui subiect de drept să răspundă pentru o
conduită pe care a avut-o anterior intrării în vigoare a unei legi care
califică această conduită ca reprobabilă; prin acţiunea în constatare promovată
de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se ajunge la
deschiderea unui veritabil „cazier politic".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate
necontravenind dispoziţiilor din Legea fundamentală invocate de autorii
acesteia.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentanţilor părţilor prezente,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
In urma analizării încheierilor de sesizare şi a
motivărilor scrise ale excepţiei, Curtea reţine că obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 2 lit. a) şi b), art. 7,
art. 8, art. 10, art. 11, art. 13 şi art. 24 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie
2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Prevederile art. 2 lit. a) şi b) cuprind definiţia
noţiunii de lucrător, respectiv colaborator al Securităţii; art. 7 se referă la
nota de constatare întocmită cu privire la existenţa sau inexistenţa calităţii
de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia pentru persoana care
a făcut obiectul verificării; art. 8 cuprinde posibilitatea Colegiului
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a aproba sau a
infirma nota de constatare, ulterior luării în discuţie a acesteia; art. 10 se
referă la comunicarea şi publicarea adeverinţelor prin care se atestă că
persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii sau de
colaborator al acesteia; art. 11 prevede instanţa competentă să soluţioneze
acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator
al acesteia şi consacră reguli procedurale în legătură cu aceasta; art. 13
stabileşte natura juridică a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii şi unele reguli legate de funcţionarea acestuia; art. 24 lit. d)
priveşte atribuţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii de a aproba sau a infirma note de constatare şi de a emite
adeverinţe.
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Legea fundamentală
cuprinse în art. 1 alin. (4) care consacră principiul separaţiei şi
echilibrului puterilor în stat, art. 15 privind universalitatea şi
neretroactivitatea, art. 16 -„Egalitatea în
drepturi", art. 21 care garantează accesul
liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, art. 24 - „Dreptul la
apărare", art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi", art. 64 referitor la organizarea
internă a Camerelor Parlamentului, art. 73 alin. (3) care enumera domeniile în
care trebuie reglementat prin lege organică şi art. 124 privind înfăptuirea
justiţiei. De asemenea, se invocă şi următoarele dispoziţii din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale: art. 6-„Dreptul la un proces echitabil", art.
8 - „Dreptul la respectarea vieţii private şi de
familie" şi art. 14 -„Interzicerea discriminării".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au mai format obiectul controlului de
constituţionalitate, din perspectiva unor critici asemănătoare.
Curtea a reţinut în mod constant că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 a produs o modificare substanţială a regimului
juridic aplicabil persoanelor în legătură cu care s-a constatat că sunt
colaboratori sau lucrători ai Securităţii, realizând o reconfigurare a
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate
administrativă autonomă, lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte
privind accesul la dosar şi deconspirarea Securităţii sunt supuse controlului
instanţelor de judecată. Actuala reglementare legală are ca finalitate
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, fără să promoveze răspunderea juridică a acestora.
Aceste argumente au fost evidenţiate de Curtea
Constituţională, de exemplu, prin Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4 noiembrie 2009. Prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut
că, stabilind elementele care trebuie întrunite pentru ca o persoană să fie
calificată lucrător sau colaborator al Securităţii, reglementarea criticată nu
încalcă principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile, de vreme
ce efectele atribuirii unei astfel de calităţi se produc numai pentru viitor,
din momentul intrării în vigoare a normei legale. In plus, prin Decizia nr.
1.074 din 8 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 690 din 14 octombrie 2009, Curtea a observat că, urmărind să înlăture
orice echivoc de natură să genereze interpretări speculative, susceptibile de a
aduce atingere onoarei şi demnităţii persoanei, legiuitorul a înţeles să dedice
întregul art. 2 din ordonanţa de urgenţă definirii termenilor cu care aceasta
operează.
Totodată, prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009, instanţa de contencios constituţional a
constatat că, în condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii de
lucrător sau colaborator al Securităţii este introdusă la o instanţă de
judecată, a cărei hotărâre poate fi atacată cu recurs - potrivit art. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 -, nu se poate reţine încălcarea
dreptului la un proces echitabil, deoarece procedura de judecată respectă
principiile fundamentale privind oralitatea, contradictorialitatea,
publicitatea şi dreptul la apărare, părţile beneficiind de posibilitatea de a
uza de garanţiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine
poziţia asupra problemelor de fapt şi de drept.
Neexistând elemente noi, de
natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei amintite, în cauza de faţă
îşi menţin valabilitatea atât considerentele, cât şi soluţia deciziilor menţionate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi b), art. 7, art. 8, art.
10, art. 11, art. 13 şi art. 24 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Dan Gheorghe, Dumitru Stelianide şi Gheorghe Calotescu în
dosarele nr. 3.712/2/2009, nr. 10.584/2/2009 şi, respectiv, nr. 8.031/2/2009
ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu