DECIZIE Nr. 453 din 2 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin.
1 din Codul familiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 21 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 55 alin. 1 din Codul familiei, exceptie ridicata de Silviu
Singeorzan in Dosarul nr. 858/2003 al Judecatoriei Bistrita.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei sustine neconstitutionalitatea textului de
lege criticat, intrucat acesta creeaza o discriminare nejustificata intre tatal
copilului nascut din casatorie si tatal copilului nascut in afara casatoriei,
primul putand introduce actiunea in tagaduirea paternitatii in termen de 6 luni
de la data la care a luat cunostinta de nasterea copilului, iar cel de-al
doilea beneficiind de imprescriptibilitatea acestei actiuni.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca nereglementarea in
mod expres a termenului de prescriptie a actiunii in tagaduirea paternitatii in
cazul in care este introdusa de mama sau de copil nu conduce la concluzia ca
aceasta este imprescriptibila, nerezultand deci un regim discriminatoriu pentru
tatal copilului care, potrivit textului de lege, nu poate exercita actiunea in
tagaduirea paternitatii decat in termen de 6 luni de la data cand a cunoscut
nasterea copilului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 858/2003,
Judecatoria Bistrita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. 1 din Codul familiei,
exceptie ridicata de Silviu Singeorzan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul apreciaza ca art.
55 alin. 1 din Codul familiei incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, deoarece creeaza o inegalitate intre tatal copilului si celelalte
categorii de persoane care pot exercita actiunea in tagada paternitatii.
Se arata ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 349/2001 a fost admisa
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 54 alin. 2
din Codul familiei, inlaturandu-se inegalitatea in ce priveste persoanele care
pot exercita actiunea in tagada paternitatii, dar s-a creat o inegalitate cu
privire la termenul in care poate fi promovata aceasta. Astfel, pentru mama si
pentru copil actiunea este imprescriptibila, in timp ce pentru tata termenul
este de 6 luni de la data la care acesta a luat cunostinta de nasterea
copilului, conform art. 55 alin. 1 din Codul familiei.
Pe de alta parte, se arata ca textul de lege criticat creeaza un regim
discriminatoriu intre tatal copilului nascut in timpul casatoriei si tatal
copilului din afara casatoriei, deoarece primul are la dispozitie actiunea in tagada
paternitatii prescriptibila in termen de 6 luni, in timp ce tatal copilului din
afara casatoriei poate promova actiune in contestarea recunoasterii
paternitatii, care este imprescriptibila. Finalitatea celor doua actiuni fiind
identica, regimul juridic diferentiat nu se justifica.
Judecatoria Bistrita apreciaza ca in cazul copilului nascut in timpul
casatoriei opereaza prezumtia de paternitate in favoarea sotului mamei, in timp
ce in cazul copilului nascut in afara casatoriei stabilirea paternitatii este
lasata la libera apreciere a celui care face recunoasterea. Instituirea unui
termen mai scurt pentru promovarea actiunii in tagada paternitatii vine in
sprijinul intereselor copilului, astfel incat paternitatea acestuia sa nu fie
lasata mult timp in incertitudine. Pe de alta parte, imprescriptibilitatea
actiunii in contestarea recunoasterii de paternitate vine tot in sprijinul
intereselor copilului, pentru ca acesta sa fie aparat impotriva unor
recunoasteri nereale, facute din eroare sau din anumite interese.
Se apreciaza, in acelasi timp, ca prin admiterea de catre Curtea
Constitutionala a exceptiei de neconstitutionalitate a art. 54 alin. 2 din
Codul familiei nu s-a creat o inegalitate intre titularii dreptului la actiune,
neprevazandu-se ca pentru mama sau copil actiunea ar fi imprescriptibila.
Termenul de 6 luni a ramas acelasi, discutabil ramanand numai momentul de la
care acesta incepe sa curga.
In concluzie, instanta apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata si solicita respingerea acesteia.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a comunica punctele lor
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul considera ca, in lipsa unei prevederi exprese care sa vina in
intampinarea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 349/2001, sunt posibile doua
solutii. Astfel, fie se considera aplicabila regula generala a
imprescriptibilitatii actiunii nepatrimoniale, fie se aplica si in cazul actiunii
exercitate de copil sau de mama acestuia termenul de prescriptie de 6 luni
prevazut in art. 55 alin. 1 din Codul familiei.
Pentru a nu contraveni principiului constitutional al egalitatii in
drepturi a persoanelor aflate in situatii juridice similare, trebuie acceptat
ca si in cazul actiunii promovate de mama si de copil termenul de prescriptie
sa fie tot de 6 luni. Revine judecatorului rolul ca pana la interventia
legiuitorului, in ceea ce priveste data de la care incepe sa curga termenul de
prescriptie, sa aplice regula generala inscrisa in art. 7 alin. (1) din
Decretul nr. 167/1958, potrivit careia "prescriptia incepe sa curga de la
data cand se naste dreptul la actiune".
Avocatul Poporului considera ca instituirea unui termen scurt pentru introducerea
actiunii in tagaduirea paternitatii vine in sprijinul interesului copilului,
pentru a nu se mentine multa vreme incertitudinea asupra paternitatii acestuia.
Faptul ca, prin Decizia nr. 349/2001, Curtea Constitutionala a constatat ca
"dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei sunt neconstitutionale in
masura in care nu recunosc decat tatalui, iar nu si mamei si copilului nascut
in timpul casatoriei, dreptul de a porni actiunea in tagaduirea
paternitatii" nu conduce, implicit, la concluzia ca actiunea pornita de
mama sau de copil ar fi imprescriptibila. Curtea nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei.
In ce priveste "regimul discriminatoriu intre tatal copilului nascut
in timpul casatoriei si tatal copilului nascut in afara casatoriei",
invocat de autorul exceptiei, ne aflam in prezenta a doua institutii de drept
cu regimuri juridice diferite. Pentru prima categorie se aplica institutia
prezumtiei de paternitate, iar pentru a doua categorie au fost reglementate
doua modalitati de stabilire a filiatiei: recunoasterea voluntara de
paternitate sau hotararea judecatoreasca. In acest fel s-a urmarit crearea unui
regim juridic de egalitate in drepturi intre copilul nascut in afara casatoriei
si copilul nascut in timpul casatoriei.
In acelasi timp, exista diferente de reglementare juridica intre institutia
tagaduirii paternitatii si institutia contestarii recunoasterii de paternitate,
aceasta din urma venind in sprijinul intereselor copilului, in scopul evitarii
unor recunoasteri nereale.
In consecinta, legiuitorul a instituit un termen de prescriptie de 6 luni
pentru introducerea actiunii de tagaduire a paternitatii, in timp ce actiunea
in contestare a recunoasterii de paternitate este imprescriptibila, fapt ce nu
este de natura a incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor. De
altfel, Curtea Constitutionala a decis, in mod constant, ca acest principiu nu
inseamna uniformitate, asa incat, in situatii diferite, tratamentul juridic
este diferentiat.
In consecinta, Avocatul Poporului opineaza in sensul ca prevederile art. 55
alin. 1 din Codul familiei sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1) ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 55 alin. 1
din Codul familiei, republicat in Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
13 din 18 aprilie 1956, cu modificarile ulterioare. Textul legal criticat are
urmatorul continut:
- Art. 55 alin. 1: "Actiunea in tagaduirea paternitatii se prescrie in
termen de 6 luni de la data cand tatal a cunoscut nasterea copilului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale
criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care au
urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari."
In motivarea exceptiei se sustine ca textul de lege criticat este
discriminatoriu, deoarece instituie un termen de prescriptie pentru actiunea in
tagaduirea paternitatii numai in ce il priveste pe tatal copilului, iar nu si
pentru mama copilului si pentru copil, pentru care actiunea in tagaduirea
paternitatii este imprescriptibila. In aceeasi ordine de idei, autorul
exceptiei considera ca, exercitand actiunea in tagaduirea paternitatii, tatal
copilului nascut in timpul casatoriei se afla intr-o situatie defavorabila si
in raport cu tatal copilului nascut in afara casatoriei, care, dupa ce a
recunoscut copilul in conditiile prevazute de art. 57 alin. 1 din Codul
familiei, are, potrivit art. 58 alin. 1 din acelasi cod, posibilitatea sa
conteste recunoasterea de paternitate, printr-o actiune imprescriptibila.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca din textul
de lege criticat nu rezulta un regim discriminatoriu, intre copilul nascut in
timpul casatoriei, mama copilului si tatal acestuia, in privinta termenului de
exercitare a actiunii in tagaduirea paternitatii.
Textul de lege reglementeaza termenul in care tatal copilului nascut in
timpul casatoriei poate sa introduca actiune in tagaduirea paternitatii, fara
sa cuprinda nici o precizare cu privire la termenul in care aceasta actiune ar
putea fi introdusa de mama copilului sau de copilul nascut in timpul
casatoriei, ceea ce se explica prin modul in care legiuitorul a conceput
regimul filiatiei fata de tata.
Astfel, prin art. 53 alin. 1 din Codul familiei s-a instituit o prezumtie
legala in sensul ca paternitatea copilului nascut in timpul casatoriei apartine
sotului mamei, cu consecinta prevazuta in art. 54 alin. 2 din acelasi cod ca
actiunea in tagaduirea paternitatii poate fi pornita numai de sot.
Prin Decizia nr. 349 din 19 decembrie 2001 (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 240 din 10 aprilie 2002) Curtea Constitutionala a
constatat ca dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei sunt
neconstitutionale in masura in care nu recunosc decat tatalui, iar nu si mamei
si copilului nascut in timpul casatoriei, dreptul de a porni actiunea in
tagaduirea paternitatii.
Regimul juridic al filiatiei fata de tata, rezultat ca efect al amintitei
decizii a Curtii, si anume recunoasterea dreptului mamei si a copilului nascut
in timpul casatoriei de a introduce actiune in tagaduirea paternitatii, nu a
suferit insa nici o modificare in privinta prescriptibilitatii actiunii
intentate de tatal copilului si nici nu a fost completat cu dispozitii legale
prin care sa se stabileasca termenul in care actiunea poate fi exercitata de
mama sau de copil. Astfel, in absenta unei dispozitii legale prin care sa se
stabileasca termenul in care actiunea in tagaduirea paternitatii poate fi
pornita de mama sau de copil, Curtea nu are posibilitatea sa constate existenta
vreunei discriminari, ramanand in competenta instantei de judecata sa faca
interpretarea si aplicarea corecta a legii.
Curtea nu poate primi nici sustinerea autorului exceptiei privind
tratamentul discriminator aplicat titularului actiunii in tagaduirea
paternitatii in raport cu titularul actiunii in contestarea recunoasterii de
paternitate - in primul caz termenul de introducere al actiunii fiind limitat,
in cel de al doilea caz actiunea fiind imprescriptibila - dat fiind ca cele
doua situatii juridice invocate nu sunt identice si nici similare, astfel ca
reglementarea lor diferita nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. 1
din Codul familiei, exceptie ridicata de Silviu Singeorzan in Dosarul nr.
858/2003 al Judecatoriei Bistrita.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
OPINIE SEPARATA
la Decizia nr. 453 din 2 decembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. 1 din Codul familiei
Contrar punctului de vedere al majoritatii membrilor Curtii, consideram ca
art. 55 alin. 1 din Codul familiei contravine prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie.
In conditiile in care, potrivit art. 54 alin. 2 din acelasi cod, singurul
indreptatit la actiune in contestarea paternitatii era numai tatal prezumtiv,
respectiv sotul mamei din casatoria pe parcursul careia a fost conceput sau s-a
nascut copilul a carui paternitate constituia obiect de disputa, evident, problema
instituirii unui termen de prescriptie pentru valorificarea dreptului in cauza,
cu finalitatea limitarii in timp a starii de incertitudine in aceasta materie,
nu se punea decat exclusiv in ceea ce-l priveste. Asa se explica de ce art. 55
alin. 1 din Codul familiei reglementeaza numai termenul de prescriptie al
dreptului la actiune al carui titular este tatal.
Prin efectul Deciziei Curtii Constitutionale nr. 349 din 19 decembrie 2001,
publicata in Monitorul Oficial nr. 240 din 10 aprilie 2002, calitatea de
titular al unei asemenea actiuni a fost recunoscuta si mamei si copilului, ceea
ce impunea completarea reglementarii cu dispozitii similare celei cuprinse in
art. 55 alin. 1 cu privire la dreptul la actiune al tatalui, referitoare la
prescriptia dreptului material la actiune si in ceea ce-i priveste. Neavand
calitatea de legiuitor pozitiv, Curtea nu a putut-o face si, datorita
pasivitatii legiuitorului, care nu a intervenit in sensul aratat, necorelarea
reglementarilor in cauza s-a perpetuat in timp.
In acest context, art. 55 alin. 1 din Codul familiei a devenit
neconstitutional, intrucat prevede un termen de prescriptie doar in ceea ce
priveste dreptul la actiune al tatalui, fara sa prevada nimic cu privire la
dreptul la aceeasi actiune cand titular este mama sau copilul. Or, in absenta
unor prevederi in acest sens, urmeaza a-si gasi aplicare dreptul comun potrivit
caruia dreptul la actiune avand un obiect nepatrimonial este imprescriptibil,
ceea ce impune concluzia ca, de lege lata, mama si copilul pot introduce
oricand actiune in contestarea filiatiei fata de tata, in vreme ce acesta nu o
poate face decat in termen de 6 luni de la data cand a cunoscut nasterea
copilului, potrivit exceptiei instituite prin articolul mai sus mentionat.
Asa fiind, contrar celor retinute in decizie si anume ca, "[...] in
absenta unei dispozitii legale prin care sa se stabileasca termenul in care
actiunea in tagaduirea paternitatii poate fi pornita de mama sau de copil,
Curtea nu are posibilitatea sa constate existenta vreunei discriminari,
ramanand in competenta instantei de judecata sa faca interpretarea si aplicarea
corecta a legii", Curtea avea posibilitatea si era tinuta sa exercite
controlul de constitutionalitate asupra textului legal, prilej cu care urma sa
retina ca acesta contravine principiului constitutional al egalitatii in fata
legii. Refuzand sa o faca si intrucat, in materia drepturilor personale
nepatrimoniale, imprescriptibilitatea este regula, iar prescriptia constituie
exceptia, cazurile de exceptie fiind expres si limitativ prevazute de lege si
de stricta interpretare, reglementarea prescriptiei doar in ceea ce priveste
dreptul la actiune al tatalui nu permite aplicarea acesteia, prin analogie, si
privitor la dreptul la actiune al mamei si copilului. Asa fiind, instantele de
judecata sunt tinute, de lege lata, pentru a asigura interpretarea si aplicarea
corecta a legii, sa supuna unui tratament juridic discriminator, in materie de
prescriptie, pe titularii dreptului material la actiune in contestarea
paternitatii, consecinta nedorita, dar inevitabila, a mentinerii in vigoare a
unei reglementari neconstitutionale.
Pentru ratiunile expuse intelegem sa formulam prezenta opinie separata.
JUDECATOR,
Serban Viorel Stanoiu