DECIZIE Nr. 450 din 25 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 4 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (1) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Atlas" - S.A. Craiova in Dosarul nr. 9.095/CIV/2002 al Tribunalului
Dolj - Sectia civila.
La apelul nominal este prezent Aurel Mustata, personal si in calitate de
mandatar al partilor Adrian Rotaru, Victor Rotaru, Alexandra Dumitra, Marcela
Marin, Paulina Popescu si Maria Boruga. De asemenea este prezenta Ana Raducu,
personal si in calitate de mandatar pentru Petre Lulelaru, lipsind Societatea
Comerciala "Atlas" - S.A. Craiova, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Partile prezente solicita respingerea exceptiei, aratand ca dispozitiile
criticate reprezinta norme de procedura care nu contravin prevederilor constitutionale.
Se arata ca asupra acestor dispozitii Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 43/2001, statuand ca aceste texte sunt constitutionale. In
sustinere Aurel Mustata depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca neintemeiata, aratand ca textele criticate trebuie coroborate cu
cele ale art. 27 si 28 din Legea nr. 10/2001, care se refera la cazul in care
bunurile preluate abuziv se afla in patrimoniul unei societati comerciale privatizate
cu respectarea dispozitiilor legale, ipoteza in care notificarea privind
restituirea bunului se adreseaza institutiei publice care a efectuat
privatizarea, or, arata acesta, autorul exceptiei nu se gaseste in nici una
dintre situatiile prevazute de aceste texte.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
9.095/CIV/2002, Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
alin. (1) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Atlas" - S.A.
Craiova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate incalca prevederile art. 41 alin. (2) si art. 135 alin. (1),
deoarece, arata acesta, un agent economic privat nu poate fi obligat, in temeiul
unor dispozitii legale, sa restituie in natura sau sa plateasca despagubiri
persoanelor determinate prin lege ca fiind indreptatite la reparatii, intrucat
s-ar aduce atingere dreptului sau de proprietate, care s-a nascut tot in
temeiul legii. Autorul exceptiei arata ca, fiind o societate comerciala cu
capital integral privat, imobilul in litigiu a intrat in patrimoniul sau in mod
legal, in temeiul Legii nr. 15/1990 si al Legii nr. 31/1990, iar privatizarea
ei s-a facut cu respectarea Legii nr. 58/1991 si a Legii nr. 77/1994, titlul
sau de proprietate nefiind contestat.
Instanta de judecata considera ca exceptia nu este intemeiata, deoarece
legiuitorul nu a voit sa consacre o expropriere.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Din analiza reglementarii cuprinse in
Legea nr. 10/2001, Guvernul ajunge la concluzia ca invocarea exceptiei a
rezultat dintr-o gresita interpretare si aplicare a prevederilor acestei legi.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 alin. (1) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, care au urmatorul continut:
- Art. 20 alin. (1): "Imobilele - terenuri si constructii - preluate
in mod abuziv, indiferent de destinatie, care sunt detinute la data intrarii in
vigoare a prezentei legi de o regie autonoma, o societate sau companie
nationala, o societate comerciala la care statul sau o autoritate a
administratiei publice centrale sau locale este actionar ori asociat majoritar,
de o organizatie cooperatista sau de orice alta persoana juridica, vor fi
restituite persoanei indreptatite, in natura, prin decizie sau, dupa caz, prin
dispozitie motivata a organelor de conducere ale unitatii detinatoare.";
- Art. 24 alin. (1): "Daca restituirea in natura nu este aprobata sau
nu este posibila, dupa caz, detinatorul imobilului este obligat ca, prin
decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 23
alin. (1) sa faca persoanei indreptatite o oferta de restituire prin
echivalent, corespunzatoare valorii imobilului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 41 alin. (2), precum si
prevederile art. 135 alin. (1) din Constitutie, deoarece bunul revendicat a
devenit proprietatea sa in temeiul dispozitiilor Legii nr. 15/1990.
Potrivit Constitutiei republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si
renumerotarea textelor, art. 41 alin. (2) a devenit art. 44 alin. (2), iar art.
135 a devenit art. 136. Dispozitiile fostului art. 135 alin. (1) din
Constitutie nu se mai regasesc la art. 136 din Constitutia republicata, ele
fiind incluse in prevederile art. 44 alin. (1) si (2) teza intai, avand in noua
redactare un continut mult mai complex.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este
neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza.
In jurisprudenta sa, ca, de exemplu, Decizia nr. 121 din 16 octombrie 1996,
definitiva prin Decizia nr. 64 din 8 aprilie 1997, ambele publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 27 mai 1997, si Decizia
nr. 234 din 20 decembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 149 din 11 aprilie 2000, Curtea Constitutionala a decis, in ceea
ce priveste Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de
stat ca regii autonome si societati comerciale, ca aceasta lege nu reprezinta,
in realitate, prin prevederile sale, actul juridic in baza caruia imobilul a
trecut in proprietatea statului, ci constituie actul normativ in baza caruia
societatile comerciale, care au luat fiinta prin transformarea fostelor unitati
economice de stat, au devenit proprietare asupra bunurilor aflate in
patrimoniul lor, astfel cum prevad dispozitiile art. 20 alin. (2) din lege.
Potrivit acestui text "Bunurile din patrimoniul societatilor comerciale
sunt proprietatea acestora, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu". De
asemenea, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. I din 7 septembrie
1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27
septembrie 1993, Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 8 iulie 1996, si Decizia nr. 9 din
22 ianuarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141
din 7 iulie 1997, Curtea a statuat ca "bunurile regiilor autonome si ale
societatilor comerciale nu constituie proprietate de stat, ci proprietate
privata (...)".
Prin aceleasi decizii Curtea a mai retinut ca, in conformitate cu regimul
constitutional al dreptului de proprietate, nationalizarea este inadmisibila.
Trecerea silita in proprietatea statului a unor bunuri proprietate privata se
poate realiza prin expropriere, in conditiile prevazute la art. 41 alin. (3) si
(5) din Constitutie, sau prin confiscare, in cazul bunurilor destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, in conditiile
prevazute la alin. (8) al aceluiasi articol. Aceste dispozitii constitutionale
constituie garantii ale dreptului de proprietate privata.
De asemenea, Curtea a mai statuat ca intr-un stat de drept, conform art. 1
alin. (3) din Constitutie, repararea unui act injust nu se poate realiza decat
prin recurgerea la procedee legale, care sa nu contravina dispozitiilor
constitutionale si obligatiilor ce decurg din tratatele si documentele
internationale pe care statul roman si le-a asumat si a caror respectare este
obligatorie, conform dispozitiilor art. 11 si 20 din Constitutie. In acest sens
Curtea a retinut incidenta prevederilor art. 17 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, potrivit carora "Orice persoana are dreptul la proprietate
atat singura, cat si in asociatie cu altii" si "Nimeni nu poate fi
lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa". Aceste principii sunt
prevazute si in Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificat de Romania prin
Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
135 din 31 mai 1994, care prevede la art. 1 alin. 1 ca "Orice persoana
fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international".
Asa fiind, ar fi greu de presupus ca prin Legea nr. 10/2001 sa se fi
consacrat o alta solutie care ar reprezenta, neindoielnic, o infrangere a
principiului ocrotirii - in prezent al garantarii - proprietatii private.
In fapt o asemenea problema nici nu exista, reglementarea cuprinsa in Legea
nr. 10/2001 fiind constitutionala.
Intr-adevar, cat priveste art. 20 alin. (1) din lege, Curtea observa ca
prevederile acestuia trebuie coroborate cu cele ale art. 27 si 28 din aceeasi
lege, care se refera nemijlocit la cazul in care bunurile preluate abuziv in
trecut se afla in patrimoniul unei societati comerciale privatizate cu
respectarea dispozitiilor legale. In aceasta ipoteza notificarea prin care se
solicita restituirea (in echivalent) se adreseaza institutiei publice care a
efectuat privatizarea, anume Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului (fostul Fond al Proprietatii de Stat), ministerul de
resort sau autoritatea administratiei publice locale, in a carei raza
teritoriala era situat imobilul, indiferent de valoarea acestuia.
Art. 28 si urmatoarele din lege stabilesc masuri pentru obtinerea
despagubirii, prin decizia sau, dupa caz, prin dispozitia motivata a organului
institutiei publice implicate in privatizare sau, in cazul unor divergente,
prin hotarare judecatoreasca.
In ceea ce priveste art. 24 alin. (1) din lege, criticat, de asemenea, prin
exceptia de neconstitutionalitate, acesta consacra solutia despagubirii prin
echivalent, atunci cand restituirea in natura a bunurilor in chestiune nu este
posibila (ca, de pilda, in ipoteza privatizarii), ceea ce, desigur, nu infrange
nici un text sau principiu constitutional, fiind vorba despre o chestiune de
aplicare a legii.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 20 alin. (1) si
art. 24 din Legea nr. 10/2001 Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 43 din 7
februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75
din 14 februarie 2001, statuand ca aceste dispozitii legale nu contin nici o
prevedere expresa care sa vina in contradictie cu prevederile art. 135 din
Constitutie. Prin aceeasi decizie Curtea a mai statuat ca dispozitiile art. 20
si 24 din lege nu vor putea fi aplicate decat in concordanta cu prevederile
art. 135 si ale art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si cu
prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din
24 noiembrie 1998.
Atat solutia, cat si considerentele acestei decizii sunt valabile si in
cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura a determina o reconsiderare
a jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si art. 24 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Atlas" - S.A. Craiova in
Dosarul nr. 9.095/CIV/2002 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu