DECIZIE Nr. 446 din 25 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin.
(1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri pentru cresterea
atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital integral sau
partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole proprietate publica
sau privata a statului, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 20 ianuarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele
masuri pentru cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale
cu capital integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri
agricole proprietate publica sau privata a statului, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A. din Basarabi in
Dosarul nr. 17.282/2002 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, lipsind cealalta parte,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 232C/2003, avand ca
obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de acelasi autor in
Dosarul nr. 11.762/2002 al aceleiasi instante. La apelul nominal raspunde
autorul exceptiei, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 233C/2003, al carui
obiect este aceeasi exceptie, ridicata de catre acelasi autor in Dosarul nr.
17.922/2002 al aceleiasi instante. La apelul nominal raspunde autorul
exceptiei, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Autorul exceptiei este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din
Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 232C/2003 si a
Dosarului nr. 233C/2003 la Dosarul nr. 231C/2003.
Autorul exceptiei informeaza completul de judecata ca ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale de catre Judecatoria Constanta prin Incheierea din 4
martie 2003, Societatea Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A. din
Basarabi si-a schimbat denumirea in Societatea Comerciala "Vitivinicola
Basarabi" - S.A. Totodata, pe fond, solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru argumentele infatisate in notele scrise, pe care
le depune la dosar.
Curtea ia act de comunicarea autorului exceptiei, in sensul ca, dupa
sesizarea sa prin incheierile din 4 martie 2003, 18 martie 2003 si 15 aprilie
2003, denumirea Societatii Comerciale "Vie Vin Murfatlar" - S.A. din
Basarabi a fost modificata, prin actul aditional la statutul societatii, in
Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" - S.A. In consecinta,
in decizia Curtii Constitutionale ce urmeaza a fi pronuntata, autor al
exceptiei va fi Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" - S.A.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile legale criticate
sunt in conformitate cu prevederile din Constitutie invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 4 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 17.282/2002,
din 15 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 11.762/2002, si din 18 martie
2003, pronuntata in Dosarul nr. 17.922/2002, Judecatoria Constanta a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri pentru
cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital
integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole
proprietate publica sau privata a statului, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A. din Basarabi, in cauze avand ca
obiect contestatii la executare.
In motivarile exceptiei, avand un continut asemanator, se sustine ca
prevederile art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, contravin
prevederilor art. 16, art. 51 si art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. In
acest sens, autorul exceptiei arata ca, prin aceeasi lege, la alineate
diferite, legiuitorul instituie un tratament discriminatoriu, sub aspectul
facilitatilor acordate, intre societatile comerciale cu capital integral sau
partial de stat ce urmeaza sa fie supuse privatizarii potrivit prevederilor
Legii nr. 268/2001 si societatile comerciale privatizate potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999. Astfel, se sustine ca scutirea
de la plata obligatiilor bugetare a societatilor cu capital integral sau
partial de stat, care urmeaza a fi privatizate, este o facilitate
discriminatorie fata de scutirea acordata societatilor comerciale deja privatizate
prin Ordonanta Guvernului nr. 198/1999, scutire ce priveste numai plata
debitelor provenite din majorari de intarziere si a penalitatilor pentru
neplata obligatiilor bugetare. Mai mult, se sustine ca prin nominalizarea in
anexa la Legea nr. 254/2002 a societatilor comerciale care beneficiaza efectiv
de aceste prevederi, societatile comerciale privatizate anterior intrarii in
vigoare a legii "sunt exceptate in a beneficia de tratament egal in fata
legii", ceea ce este contrar prevederilor art. 16 din Constitutie, care
consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor. In legatura cu incalcarea art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, se arata ca, in temeiul acestui text
constitutional, facilitatile acordate societatilor comerciale privatizate
potrivit Legii nr. 254/2002 si potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 trebuie sa ofere acestora sanse egale de integrare intr-o economie de
piata, astfel, "in cazul in care un investitor a preluat debite la
privatizarea societatii, iar un alt investitor din acelasi domeniu este scutit
integral de plata debitelor restante se naste fara indoiala concurenta neloiala
pe segmentul respectiv de piata".
Judecatoria Constanta apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. In
acest sens se arata: principiul egalitatii in drepturi in fata legii si a
autoritatilor publice este aplicabil persoanelor fizice, iar nu subiectelor
colective de drept si, pe de alta parte, acest principiu constitutional exprima
cerinta ca tratamentul juridic aplicabil sa fie identic in situatii similare,
situatie ce nu se regaseste in speta; incalcarea art. 51 din Constitutie, care
constituie temeiul general al respectarii suprematiei Legii fundamentale, nu
poate fi retinuta, intrucat acest text nu poate fi invocat in sustinerea unei
exceptii neinsotit de alte prevederi constitutionale pretins incalcate;
indatorirea statului de a asigura libertatea comertului si protectia
concurentei loiale nu exclude adoptarea unor masuri de protectie speciala a
unor societati in considerarea situatiei deosebite in care acestea se afla.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, invocarea incalcarii art. 16 alin. (1) din Constitutie nu
poate fi retinuta, dat fiind ca legiuitorul poate institui tratamente juridice
diferite, justificate obiectiv si rational, pentru situatii diferite. In speta
tratamentul juridic diferit se justifica prin insusi scopul actului normativ,
respectiv cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale ce
urmeaza a fi supuse acestei operatiuni, prin acordarea de scutiri de la plata
obligatiilor bugetare. Aceasta ipoteza este distincta de cea a societatilor
anterior privatizate. Nu se poate retine nici incalcarea art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, intrucat masurile stabilite prin textele de lege
criticate sunt menite sa asigure tocmai indeplinirea obligatiilor statului
consacrate prin textul constitutional invocat. In sfarsit, invocarea incalcarii
art. 51 din Constitutie este neconcludenta in demonstrarea
neconstitutionalitatii dispozitiilor legale criticate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri pentru cresterea
atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu capital integral sau
partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole proprietate publica
sau privata a statului, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 209/2002. Textele criticate au urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (1) si (4): "(1) Societatile comerciale cu capital
integral sau partial de stat ce urmeaza sa fie supuse privatizarii, potrivit
prevederilor Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce
detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu
destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, beneficiaza de
urmatoarele inlesniri la plata obligatiilor restante:
a) scutirea de la plata obligatiilor bugetare restante la data de 31
decembrie 2001, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, creante proprii ale institutiei publice implicate in procesul de
privatizare, precum si cele datorate fondurilor speciale;
b) scutirea de la plata obligatiilor restante la data de 31 decembrie 2001
catre bugetele locale, reprezentand impozite, taxe si alte venituri;
c) scutirea la plata a majorarilor de intarziere si a penalitatilor de
orice fel, datorate si neachitate la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
aferente obligatiilor bugetare restante prevazute la lit. a) si b), care se
inscriu in certificatele de obligatii bugetare, actualizate si nestinse la data
transferului dreptului de proprietate;
d) sumele reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare, care fac obiectul inlesnirilor la plata, prevazute la lit. a) si b),
sunt cele restante la data de 31 decembrie 2001 si nestinse la data intrarii in
vigoare a prezentei legi. [...]
(4) Societatile comerciale privatizate conform prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale
ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub
luciu de apa si ale Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor
comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a
statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu
modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de esalonarea la plata pe
o perioada de 5 ani, cu o perioada de gratie de 6 luni cuprinsa in perioada de
esalonare, a obligatiilor restante la data de 31 decembrie 2001, cu exceptia
sumelor provenite din plata redeventei si de scutirea la plata a majorarilor de
intarziere si a penalitatilor de orice fel aferente acestor obligatii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 51 si art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, modificate si completate prin Legea de revizuire a
Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003. Potrivit Constitutiei republicate, cu
reactualizarea denumirilor si renumerotarea textelor, art. 51 a devenit alin.
(5) al art. 1 si art. 134 alin. (2) lit. a) a devenit art. 135 alin. (2) lit.
a), dispozitii care prevad:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
dispozitiile art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele
masuri pentru cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale
cu capital integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri agricole
proprietate publica sau privata a statului, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate in Dosarul Curtii Constitutionale nr.
224C/2003. In acel dosar autor al exceptiei este, ca si in prezenta cauza,
Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" - S.A. (fosta
Societatea Comerciala "Vie Vin Murfatlar" - S.A. din Basarabi), care
invoca aceleasi motive de neconstitutionalitate si aceleasi texte din
Constitutie pretins a fi incalcate. Cu privire la acestea, Curtea s-a pronuntat
prin Decizia nr. 400 din 28 octombrie 2003, nepublicata inca, in sensul
respingerii exceptiei. De altfel, in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia
nr. 27 din 25 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 163 din 15 iulie 1993, Curtea Constitutionala a statuat ca: "Partea
care a invocat exceptia nu o mai poate reitera, intrucat, fiind contrara
puterii lucrului judecat, ea este inadmisibila. Daca exceptia respinsa este din
nou invocata, dar de alta parte, nu exista putere de lucru judecat. Decizia
anterioara de respingere este, insa, obligatorie potrivit art. 145 alin. (2)
din Constitutie, astfel ca atat timp cat motivele care au justificat-o subzista
in continuare, fiind aceleasi, rezolvarea exceptiilor ulterioare de aceeasi
natura nu poate fi alta."
Intrucat in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea solutiei pronuntate, cele statuate prin Decizia nr. 400
din 28 octombrie 2003 isi mentin valabilitatea.
In plus, in acest dosar autorul exceptiei invoca si incalcarea art. 1 alin.
(5) din Constitutie, potrivit caruia: "In Romania, respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie." Curtea
constata ca prevederile acestui text constitutional nu sunt relevante pentru
solutionarea prezentei exceptii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) si (4) din Legea nr. 254/2002 privind unele masuri
pentru cresterea atractivitatii la privatizare a societatilor comerciale cu
capital integral sau partial de stat, ce detin in administrare terenuri
agricole proprietate publica sau privata a statului, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" - S.A. in dosarele nr.
17.282/2002, nr. 11.762/2002 si nr. 17.922/2002 ale Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 25 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu