DECIZIE Nr. 409 din 12 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, ale art. 109 alin. 2 din Codul
de procedura civila si ale art. 174 - 187 din Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1063 din 16 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, ale
art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila si ale art. 174 - 187 din Codul
de procedura fiscala, republicat, exceptie ridicata de Ilie Ioan Turcu in
Dosarul nr. 8.686/2003 al Tribunalului Sibiu - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca dispozitiile art. 5 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 nu au legatura cu cauza, iar
dispozitiile art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila sunt dispozitii cu
caracter general care nu se refera la o jurisdictie speciala.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor din
Codul de procedura fiscala, reprezentantul Ministerului Public arata ca autorul
exceptiei a criticat ca fiind neconstitutionale dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001. Aceste dispozitii au fost abrogate de Codul
de procedura fiscala, care, la randul sau, a fost republicat, dandu-se
dispozitiilor legale o noua renumerotare. Astfel, dispozitiile criticate ca
fiind neconstitutionale se regasesc in titlul IX din Codul de procedura
fiscala, republicat. In continuare, se arata ca din redactarea art. 174 rezulta
natura caii de atac, si anume faptul ca aceasta contestatie este o cale
administrativa de atac ce nu inlatura dreptul la actiune al celui care se
considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin
lipsa acestuia, in conditiile legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 8.686/2003,
Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, ale art. 109 alin. 2
din Codul de procedura civila, precum si a dispozitiilor Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001, exceptie ridicata de Ilie Ioan Turcu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece instituie
obligativitatea unei proceduri prealabile administrative, incalcandu-se in
felul acesta dispozitiile constitutionale citate prin care se prevede
caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative.
Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001 si a dispozitiilor art. 5 din Legea nr.
29/1990 este intemeiata, deoarece din interpretarea dispozitiilor art. 21 alin.
(4) din Constitutie, republicata, potrivit carora jurisdictiile speciale
administrative sunt facultative si gratuite, rezulta ca se poate depune
contestatie impotriva unui act administrativ fie la autoritatea emitenta, fie
la instanta competenta. Contrar prevederilor constitutionale mentionate, prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 se instituie o procedura
administrativ-jurisdictionala obligatorie, iar prin dispozitiile art. 5 din
Legea nr. 29/1990 se instituie, de asemenea, "recursul administrativ"
ca o procedura jurisdictionala obligatorie.
Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109 alin. (2) din
Codul de procedura civila este neintemeiata, deoarece aceste dispozitii au
caracter general si instituie obligativitatea efectuarii unor proceduri
prealabile in situatii reglementate de lege, fara a face referire concreta la
proceduri administrativ-jurisdictionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului. De asemenea, potrivit art. 18^1 din
Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
109 alin. (2) din Codul de procedura civila este neintemeiata, deoarece
procedura de judecata, in ansamblul sau, precum si conditiile sesizarii
instantei judecatoresti se intemeiaza pe dispozitiile art. 126 alin. (2) din
Constitutie, republicata, potrivit carora procedura si competenta de judecata
se stabilesc prin lege. Cererea de chemare in judecata trebuie sa respecte atat
conditiile intrinseci, ce tin de elementele pe care trebuie sa le cuprinda
aceasta, cat si pe cele extrinseci, cum ar fi indeplinirea unor proceduri
prealabile. In acest caz, reclamantul trebuie sa anexeze la cererea de chemare
in judecata dovada indeplinirii procedurii prealabile obligatorii, legea
conditionand sesizarea instantei de judecata de indeplinirea acestei proceduri.
De asemenea, reclamatia administrativa prealabila reglementata de art. 5 din
Legea nr. 29/1990 constituie o conditie speciala de exercitiu al dreptului la
actiune, fara ca aceasta sa vina in contradictie cu art. 21 alin. (4) din
Constitutie, republicata. In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 13/2001, acest act normativ a fost abrogat prin art. 200 din Codul de
procedura fiscala, iar, pe de alta parte, prin Decizia nr. 127 din 27 martie
2003 Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale numai dispozitiile
art. 1 alin. (2) din ordonanta de urgenta. Celelalte dispozitii ale ordonantei
nu aduc atingere textelor constitutionale.
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 este inadmisibila,
deoarece la data sesizarii Curtii Constitutionale aceasta ordonanta era
abrogata expres prin art. 200 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala. Pe de alta parte, textul constitutional
invocat nu are incidenta in cauza, deoarece dispozitiile art. 5 din Legea nr.
29/1990 reglementeaza o procedura administrativa prealabila sesizarii
instantelor judecatoresti, si nu una administrativ-jurisdictionala. In ceea ce
priveste critica avand ca obiect dispozitiile art. 109 alin. (2) din Codul de
procedura civila, aceste dispozitii reglementeaza procedura prealabila ce
trebuie indeplinita anterior sesizarii instantei competente, procedura care nu
are caracterul unei activitati de jurisdictie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
174 - 187 din Codul de procedura fiscala, prevederile art. 5 din Legea nr.
29/1990, precum si prevederile art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila.
I. O prima critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 174
- 187 din Codul de procedura fiscala reglementate initial de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001. Aceasta ordonanta a fost insa abrogata prin
art. 200 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29
decembrie 2003. Dispozitiile de lege criticate au fost preluate, in esenta, in
titlul IX - Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale - din Codul de procedura fiscala.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 reglementa
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice. Potrivit
dispozitiilor cuprinse in ordonanta, contestatiile erau definite ca fiind
"cai administrative de atac", iar solutionarea lor era de competenta
organelor specializate din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
si controlului financiar sau - in cazul contestatiilor avand ca obiect sume mai
mari de 500 milioane lei - a organelor specializate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice. Deciziile organelor administrative mentionate puteau fi
atacate la instanta de contencios administrativ competenta.
Procedura de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlului de
creanta fiscala si impotriva altor acte administrative fiscale a fost
reglementata in mod similar prin art. 169 - 182 din Codul de procedura fiscala.
Astfel, prin acest act normativ s-a prevazut ca impotriva titlului de creanta
fiscala si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula
contestatie in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului fiscal, ca
solutionarea contestatiilor se efectueaza - potrivit distinctiilor prevazute in
art. 173 - de catre organele fiscale prevazute in acest text de lege si ca
deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta
judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
Ulterior Codul de procedura fiscala a fost modificat prin Legea de aprobare
nr. 174/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 din
25 mai 2004, si republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560
din 24 iunie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare. Noile prevederi legale
referitoare la procedura de solutionare a contestatiilor formulate impotriva
titlului de creanta fiscala si impotriva altor acte administrative fiscale se
regasesc in titlul IX art. 174 - 187.
Tinand seama de faptul ca dispozitiile legale criticate de autorul
exceptiei sunt cuprinse, in prezent, asa cum s-a aratat, in art. 174 - 187 din
Codul de procedura fiscala, urmeaza ca instanta de contencios constitutional sa
ia in considerare aceste texte de lege ca formand obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate.
II. A doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 5
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, precum si
dispozitiile art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila. Textele ce fac
obiectul exceptiei au urmatorul continut:
- Art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990:
"Art. 5
Inainte de a cere tribunalului anularea actului sau obligarea la eliberarea
lui, cel care se considera vatamat se va adresa pentru apararea dreptului sau,
in termen de 30 de zile de la data cand i s-a comunicat actul administrativ sau
la expirarea termenului prevazut la art. 1 alin. 2, autoritatii emitente, care
este obligata sa rezolve reclamatia in termen de 30 de zile de la aceasta.
In cazul in care cel care se considera vatamat nu este multumit de solutia
data reclamatiei sale, el poate sesiza tribunalul in termen de 30 de zile de la
comunicarea solutiei.
Daca cel care se considera vatamat in dreptul sau s-a adresat cu reclamatie
si autoritatii administrative ierarhic superioare celei care a emis actul,
termenul de 30 de zile, prevazut in alineatul precedent, se calculeaza de la
comunicarea de catre acea autoritate a solutiei date reclamatiei.
Sesizarea tribunalului se va putea face si in cazul in care autoritatea
administrativa emitenta sau autoritatea ierarhic superioara nu rezolva
reclamatia in termenul prevazut la alin. 1.
In toate cazurile, introducerea cererii la tribunal nu se va putea face mai
tarziu de un an de la data comunicarii actului administrativ a carui anulare se
cere."
- Art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila:
"In cazurile anume prevazute de lege, sesizarea instantei competente
se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, in conditiile
stabilite de acea lege. Dovada indeplinirii procedurii prealabile se va anexa
la cererea de chemare in judecata."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (4), potrivit carora
"Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea contenciosului administrativ, Curtea constata ca aceasta nu este
intemeiata. Astfel, prin Decizia nr. 188 din 27 aprilie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 498 din 2 iunie 2004, Curtea a
statuat ca textul constitutional care se refera la caracterul facultativ al
jurisdictiilor speciale administrative nu este aplicabil dispozitiilor art. 5
din Legea nr. 29/1990, care instituie obligatia persoanei vatamate de a se
adresa cu reclamatie organului administrativ emitent mai inainte de sesizarea
instantei de judecata cu anularea actului considerat ilegal. Dispozitia
constitutionala invocata a desfiintat conditia prealabila numai pentru
procedura administrativa jurisdictionala. Nici o dispozitie constitutionala nu
interzice ca, prin lege, sa se instituie o procedura administrativa prealabila,
fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului
administrativ gratios sau a celui ierarhic.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109
alin. 2 din Codul de procedura civila, Curtea retine ca cererea de chemare in
judecata trebuie sa respecte atat conditiile intrinseci, cat si pe cele
extrinseci, impuse de lege. Din dispozitia criticata rezulta ca este vorba de o
conditie extrinseca ce trebuie respectata, si anume ca sesizarea instantei
competente se face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, dar nu in
toate cazurile, ci numai in acele cazuri in care legea prevede obligativitatea
parcurgerii acestei proceduri prealabile, fara a fi vorba insa de o jurisdictie
speciala administrativa. Astfel, nu se poate retine nici in acest caz o
incalcare a art. 21 alin. (4) din Constitutie, republicata.
Sub aspectul criticat, nici dispozitiile din Codul de procedura fiscala nu
instituie, asa cum fara temei sustine autorul exceptiei, jurisdictii speciale
administrative, in sensul art. 21 alin. (4) din Constitutie, republicata.
Textele din Codul de procedura fiscala reglementeaza proceduri de recurs
administrativ, prin care se lasa posibilitatea organelor care au emis actele
administrative atacate, sau organelor superioare acestora, de a reveni asupra
masurilor luate sau de a le redimensiona in limitele prevazute de lege.
Asemenea proceduri, in care solutionarea plangerilor si a contestatiilor
introduse de persoanele interesate este atribuita insusi organului care a emis
actul atacat sau organului ierarhic superior acestuia, nu intrunesc elementele
definitorii ale activitatii de jurisdictie - caracterizata prin solutionarea de
catre un organ independent si impartial a litigiilor privind existenta,
intinderea sau exercitarea drepturilor subiective -, ele fiind specifice
functiei administrative.
Actele de solutionare de catre organele administrative a contestatiilor,
respectiv a reclamatiilor formulate potrivit dispozitiilor din Codul de
procedura fiscala, nu sunt, asadar, acte de jurisdictie, ci acte administrative
supuse cenzurii instantei de judecata.
In plus, Curtea observa ca dispozitiile legale criticate sunt conforme cu
art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, potrivit caruia competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedura civila si ale art. 174 - 187 din Codul de procedura fiscala, exceptie
ridicata de Ilie Ioan Turcu in Dosarul nr. 8.686/2003 al Tribunalului Sibiu -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru