DECIZIE Nr. 39*) din 5 aprilie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 17 iulie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Ion Filipescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 28-30 din Legea nr. 22/1969, invocata de partea civila intimata,
Cooperativa de Credit Abrud, in dosarele nr. 736/1993 si 946/1994 ale Curtii de
Apel Alba Iulia.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 29 martie 1995, cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a aminat pronuntarea pentru data de 5 aprilie 1995.
La termenul din 18 ianuarie 1995, Curtea Constitutionala, la propunerea
procurorului si pentru o mai buna administrare a justitiei, a dispus conexarea
Dosarului nr. 119 C/1994 la Dosarul nr. 118 C/1994, in care s-a invocat aceeasi
exceptie de catre Cooperativa de Credit Abrud in fata Curtii de Apel Alba
Iulia, urmand a se pronunta asupra ei prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Alba Iulia, prin incheierile din 19 octombrie 1994,
pronuntate in dosarele nr. 736/1993 si 946/1994, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 -
30 din Legea nr. 22/1969, invocata de Cooperativa de Credit Abrud.
In motivarea exceptiei se sustine ca Legea nr. 22/1969 reglementeaza
conditiile angajarii gestionarilor, constituirea de garantii si, de asemenea,
raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste,
organizatii care in prezent nu mai exista. De asemenea, se mentioneaza faptul
ca proprietatea Cooperativei de Credit Abrud are regim de proprietate privata,
in care nu mai poate fi antrenata in nici un fel raspunderea pe baza unor norme
care au reglementat gestionarea bunurilor fostelor organizatii socialiste.
Curtea de Apel Alba Iulia, exprimandu-si opinia potrivit dispozitiilor art.
23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, apreciaza exceptia ca intemeiata,
considerand ca "prin lege unitatile economice de stat si cooperatiste au
fost organizate ca societati comerciale sau regii autonome, iar bunurile
acestora fiind proprietate privata, este necesar sa se stabileasca in ce masura
Legea nr. 22/1969, in general, si dispozitiile art. 28 - 30 privind raspunderea
solidara si subsidiara, in special, sunt sau nu constitutionale".
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca Legea nr. 22/1969 este
constitutionala, deoarece a fost modificata prin Legea nr. 54/1994, ceea ce
dovedeste intentia legiuitorului de a o mentine in vigoare si de a o face
aplicabila, in integralitatea ei, tuturor situatiilor rezultand din cauzarea de
prejudicii atat proprietatii publice, cat si proprietatii private. De asemenea,
dispozitiile art. 28-30 din legea mentionata sunt considerate constitutionale,
avand in vedere rolul protector al acestora si faptul ca schimbarea formei de
proprietate nu pune in discutie forma legala a raspunderii pentru prejudiciile
cauzate.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierile de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile partilor si sustinerile procurorului, dispozitiile art. 28-30 din
Legea nr. 22/1969, prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa se
pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocata.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Cooperativa de Credit Abrud
si considerata ca intemeiata de Curtea de Apel Alba Iulia, desi are ca obiect
art. 28-30 din Legea nr. 22/1969, se intemeiaza pe invocarea
neconstitutionalitatii acestei legi, in intregul sau, intrucat se sustine ca ea
s-ar referi la o structura depasita, pe care o reprezentau unitatile
socialiste.
Legea nr. 22/1969 a fost insa modificata prin Legea nr. 54/1994 in sensul
ca termenii "organizatii socialiste" din titlul si cuprinsul ei au
fost inlocuiti cu termenii "agenti economici, autoritati sau institutii
publice". Aceasta modificare dovedeste atat intentia legiuitorului de a
mentine in vigoare reglementarea respectiva, cat si vointa sa de a o face
aplicabila tuturor situatiilor rezultand din cauzarea de prejudicii de catre
gestionari, atat proprietati publice, cat si proprietati private.
Avand in vedere scopul legii, in forma rezultata dupa modificarea ei, de a
proteja in egala masura ambele forme de proprietate impotriva unor acte
prejudiciabile, si caracterul sau special, rezulta ca exceptia de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost invocata, nu poate fi retinuta. De
asemenea, examinind exceptia si din oficiu, Curtea constata ca dispozitiile
art. 28-30, care reglementeaza raspunderea solidara si subsidiara, nu contravin
nici unei prevederi constitutionale.
Pentru considerentele expuse, avand in vedere dispozitiile art. 28-30 din
Legea nr. 22/1969, asa cum au fost modificate prin Legea nr. 54/1994, in
temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A. c) si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28-30 din
Legea nr. 22/1969, invocata de Cooperativa de Credit Abrud in dosarele nr.
736/1993 si 946/1994 ale Curtii de Apel Alba Iulia.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din data de 5 aprilie 1995.
PRESEDINTE,
acad. prof. dr. doc. ION FILIPESCU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman