Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 376 din 17 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 321 din 14 mai 2007



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         - judecător

Aspazia Cojocaru                            - judecător

Kozsokar Gabor                              - judecător

Petre Ninosu                                    - judecător

Ion Predescu                                   - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                    - judecător

Tudorel Toader                                - judecător

Ion Tiucă                                         - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, exceptie ridicată de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.

C U R T E A,

avand  în  vedere  actele  şi   lucrările  dosarului,   reţine următoarele:

Prin Incheierea din 10 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.129/44/2006, Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.

Excepţia a fost ridicată de Victor Belcin într-o cauză avand ca obiect soluţionarea unui recurs împotriva unei sentinţe judecătoreşti prin care Tribunalul Galaţi a respins ca nefondată o acţiune avand ca obiect accesul la informaţii de jnteres public.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt neconstituţionale, „în măsura şi situaţiile în care informaţiile de interes public solicitate se regăsesc în înscrisuri ce conţin şi date personale", această împrejurare determinand încălcarea prevederilor şi principiilor constituţionale prevăzute de art. 1 alin. (3), art. 16 şi art. 31 alin. (1) şi (2), dar şi ale art. 13 din legea criticată. Altfel spus, singurul motiv pentru care respectivele informaţii de interes public sunt exceptate de la accesul liber al cetăţenilor este asocierea lor cu anumite date personale, deşi acestea din urmă ar putea fi excluse din textul actului ce conţine informaţii de interes public. Textul de lege examinat devine, astfel, un „prilej şi mijloc eficient uzual" atat în eludarea scopului şi sensului Legii nr. 544/2001, cat şi a principiului constituţional al liberului acces la informaţii de interes public.

Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat fiind în concordanţă cu prevederile constituţionale invocate. Mai mult chiar, se precizează că numai prin exceptarea informaţiilor cu privire la datele personale se asigură respectarea dreptului la viaţa intimă, familială şi privată, drept garantat de art. 26 din Constituţie. Cat priveşte invocarea art. 13 din Legea nr. 544/2001, se arată că acest text reglementează situaţia informaţiilor clasificate.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt constituţionale. Acestea se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice şi nu sunt de natură să îngrădească dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public. In plus, dispoziţiile legale criticate protejează dreptul la viaţa intimă, familială şi privată, în acord cu prevederile art. 26 alin. (1) din Legea fundamentală. Cat priveşte invocarea art. 1 alin. (3) din Constituţie, referitor la principiul statului de drept, se arată că acest text nu are incidenţă în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

C U R T E A,

examinand încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, modificate prin pct. 2 al articolului unic din Legea nr. 380/2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006. Textul legal criticat are următorul cuprins: „( 1) Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 111, următoarele informaţii:(......) d) informaţiile cuprivire la datele personale, potrivit legii."

In motivarea excepţiei, autorul acesteia invocă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) „Statul roman", art. 16 „Egalitatea în drepturi" şi art. 31 alin. (1) şi (2) „Dreptul la informaţie".

Analizand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001  privind liberul acces la informaţiile de interes public au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate, Curtea respingand excepţia prin Decizia nr. 615 din 21 septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 888 din 31 octombrie 2006. Examinand cu acel prilej aspectul criticat şi în prezenta cauză, şi anume excluderea datelor cu caracter personal de la accesul liber al cetăţenilor la orice informaţie de interes public, astfel cum este reglementat de art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, Curtea, pentru argumentele acolo expuse, a reţinut că textul de iege criticat nu contravine prevederilor art. 31 alin. (1) şi (3) din Constituţie, răspunzand astfel unor critici asemănătoare celor formulate în cauza de faţă.

In plus, autorul excepţiei invocă încălcarea art. 16 din Legea fundamentală, privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, susţinand că textul legal criticat duce la aplicarea unui „tratament necontrolat discriminatoriu, neegal pentru cetăţeni" în ceea ce priveşte interzicerea accesului ia informaţiile de interes public care se află asociate, în cadrul aceiuiaşi act, cu anumite date personale.

Curtea nu poate reţine aceste critici, deoarece textul de lege nu reglementează şi nici nu conduce la aplicarea unui tratament juridic diferit pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie. Aşa cum s-a arătat şi în Decizia nr. 615/2006, mai sus menţionată, domeniul de reglementare al Legii nr. 544/2001 îl constituie informaţiile de interes public, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b) din lege, precum şi modalităţile şi condiţiile în care este asigurat liberul acces la acestea. Or, informaţiile cu privire la datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din aceeaşi lege, se înţelege orice informaţie privind o persoană fizică identificată sau identificabilă, nu sunt supuse prevederilor cuprinse în Legea nr. 544/2001, ci reprezintă domeniul de reglementare al unui alt act normativ, respectiv Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, lege care nu constituie însă obiectul controlului de constituţionalitate în prezenta cauză.

In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, care consacră statul de drept, democratic şi social, precum şi valorile supreme ale statului roman, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză. Dimpotrivă, dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţă cu acestea, întrucat prin excluderea informaţiilor privind datele personale de la liberul acces la informaţie al cetăţenilor este protejat dreptul constituţional la viaţa intimă, familială şi privată, consacrat de art. 26, drept ce se înscrie, totodată, printre drepturile şi libertăţile cetăţenilor enumerate în art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală ca una dintre valorile supreme ale statului roman.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 376/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 376 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 376/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu