DECIZIE Nr.
376 din 17 aprilie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 14 mai 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ion
Tiucă - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public, exceptie ridicată de Victor
Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
C U R T E A,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din
10 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.129/44/2006, Curtea de Apel
Galaţi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12
alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Excepţia a fost ridicată de Victor Belcin într-o cauză
avand ca obiect soluţionarea
unui recurs împotriva unei sentinţe judecătoreşti prin care Tribunalul Galaţi a
respins ca nefondată o acţiune avand ca obiect accesul la informaţii de
jnteres public.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d)
din Legea nr. 544/2001 sunt neconstituţionale, „în măsura şi situaţiile în care
informaţiile de interes public solicitate se regăsesc în înscrisuri ce conţin
şi date personale", această împrejurare determinand încălcarea prevederilor şi principiilor constituţionale
prevăzute de art. 1 alin. (3), art. 16 şi art. 31 alin. (1) şi (2), dar şi ale
art. 13 din legea criticată. Altfel spus, singurul motiv pentru care
respectivele informaţii de interes public sunt exceptate de la accesul liber al
cetăţenilor este asocierea lor cu anumite date personale, deşi acestea din urmă
ar putea fi excluse din textul actului ce conţine informaţii de interes public.
Textul de lege examinat devine, astfel, un „prilej şi mijloc eficient
uzual" atat în eludarea
scopului şi sensului Legii nr. 544/2001, cat şi a principiului constituţional al liberului acces la informaţii
de interes public.
Curtea de Apel Galaţi
- Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează
în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege
criticat fiind în concordanţă cu prevederile constituţionale invocate. Mai mult
chiar, se precizează că numai prin exceptarea informaţiilor cu privire la
datele personale se asigură respectarea dreptului la viaţa intimă, familială şi
privată, drept garantat de art. 26 din Constituţie. Cat priveşte invocarea art. 13 din Legea nr. 544/2001, se arată că
acest text reglementează situaţia informaţiilor clasificate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt
constituţionale. Acestea se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor
vizate de ipoteza normei juridice şi nu sunt de natură să îngrădească dreptul
persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public. In plus,
dispoziţiile legale criticate protejează dreptul la viaţa intimă, familială şi
privată, în acord cu prevederile art. 26 alin. (1) din Legea fundamentală. Cat priveşte invocarea art. 1 alin. (3) din
Constituţie, referitor la principiul statului de drept, se arată că acest text
nu are incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
C U R T E A,
examinand încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, modificate prin pct. 2 al articolului unic din Legea nr.
380/2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006. Textul legal
criticat are următorul cuprins: „( 1) Se exceptează de la accesul liber al
cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 111, următoarele
informaţii:(......) d)
informaţiile cuprivire la datele personale,
potrivit legii."
In motivarea excepţiei, autorul acesteia invocă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) „Statul
roman", art. 16 „Egalitatea în
drepturi" şi art. 31 alin. (1) şi (2) „Dreptul
la informaţie".
Analizand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit.
d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public au mai constituit
obiect al controlului de constituţionalitate, Curtea respingand excepţia prin Decizia nr. 615 din 21
septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 888 din 31 octombrie 2006. Examinand cu acel
prilej aspectul criticat şi în prezenta cauză, şi anume excluderea datelor cu
caracter personal de la accesul liber al cetăţenilor la orice informaţie de
interes public, astfel cum este reglementat de art. 12 alin. (1) lit. d) din
Legea nr. 544/2001, Curtea, pentru argumentele acolo expuse, a reţinut că
textul de iege criticat nu contravine prevederilor art. 31 alin. (1) şi (3) din
Constituţie, răspunzand astfel
unor critici asemănătoare celor formulate în cauza de faţă.
In plus, autorul excepţiei invocă încălcarea art. 16
din Legea fundamentală, privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, susţinand că textul legal criticat duce la
aplicarea unui „tratament necontrolat discriminatoriu, neegal pentru
cetăţeni" în ceea ce priveşte interzicerea accesului ia informaţiile de
interes public care se află asociate, în cadrul aceiuiaşi act, cu anumite date
personale.
Curtea nu poate reţine aceste critici, deoarece textul
de lege nu reglementează şi nici nu conduce la aplicarea unui tratament juridic
diferit pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie. Aşa cum s-a arătat şi în
Decizia nr. 615/2006, mai sus menţionată, domeniul de reglementare al Legii nr.
544/2001 îl constituie informaţiile de interes public, astfel cum sunt definite
la art. 2 lit. b) din lege, precum şi modalităţile şi condiţiile în care este
asigurat liberul acces la acestea. Or, informaţiile cu privire la datele
personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din aceeaşi lege, se înţelege
orice informaţie privind o persoană fizică identificată sau identificabilă, nu
sunt supuse prevederilor cuprinse în Legea nr. 544/2001, ci reprezintă domeniul
de reglementare al unui alt act normativ, respectiv Legea nr. 677/2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
libera circulaţie a acestor date, lege care nu constituie însă obiectul
controlului de constituţionalitate în prezenta cauză.
In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 1 alin.
(3) din Constituţie, care consacră statul de drept, democratic şi social,
precum şi valorile supreme ale statului roman, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză. Dimpotrivă,
dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţă cu acestea, întrucat prin excluderea informaţiilor privind
datele personale de la liberul acces la informaţie al cetăţenilor este protejat
dreptul constituţional la viaţa intimă, familială şi privată, consacrat de art.
26, drept ce se înscrie, totodată, printre drepturile şi libertăţile
cetăţenilor enumerate în art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală ca una dintre
valorile supreme ale statului roman.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul
acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Victor Belcin în
Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi