Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 351 din 19 decembrie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 109 din  8 februarie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ministerul Educatiei si Cercetarii - Inspectoratul Scolar Judetean Mures in Dosarul nr. 159/2001 al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 11 decembrie 2001 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 18 decembrie 2001 si apoi pentru data de 19 decembrie 2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 159/2001 al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ministerul Educatiei si Cercetarii - Inspectoratul Scolar Judetean Mures intr-o cauza avand ca obiect apelul declarat de Steluta Iszlai impotriva sentintei civile nr. 6.658/2000, pronuntata de Judecatoria Targu Mures intr-un conflict de munca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 incalca prevederile art. 16, art. 32 alin. (1), art. 38 alin. (1) si ale art. 45 alin. (1) din Constitutie. Astfel, se apreciaza ca textul de lege criticat este contrar art. 32 din Constitutie, care consacra dreptul copiilor la invatatura, fiind "fundamental gresit si inadmisibil a ingadui ca unor persoane care nu au pregatire didactica corespunzatoare, dobandita prin studii de specialitate stiintifica, psihopedagogica si metodica, sa li se confere, in mod discriminatoriu fata de alte profesii (medici, juristi etc.), si periculos pentru interesul copilului, dreptul de a decide asupra educatiei acestuia, intervenind si operand intr-un mod necalificat si neprofesional in mentalul si emotionalul sau". De asemenea, se considera ca "situatia instituita de art. 16 alin. (6) ignora faptul ca devenirea fiintei umane prin instruire si educatie, fara o indrumare specializata realizata prin dascali de cariera [...] poate pune in pericol viata psihica, ori chiar fizica a copiilor nostri, expunandu-i pe acestia la traume dintre cele mai grave", ceea ce contravine art. 45 alin. (1) din Constitutie, referitor la regimul special de protectie si de asistenta a copiilor si tinerilor, in realizarea drepturilor lor. Cu privire la incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutie se arata ca textul criticat "creeaza privilegii de neadmis", "contrar interesului comun si idealului educational consacrat de lege si abdicandu-se de la principiul incadrarii in munca a acestei categorii de suplinitori potrivit competentei". Se mai considera ca art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 "pare a fi conceput sa serveasca mai degraba interesul unor persoane care, ajungand la varsta adulta, nu au reusit sa dobandeasca o calificare anume intr-o profesie, in sensul art. 38 din Constitutie, si care sa le permita, in sensul aceluiasi articol, alegerea unui loc de munca potrivit competentelor dobandite prin aceasta".
    Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca textul de lege criticat nu incalca art. 32 alin. (1) si art. 45 alin. (1) din Constitutie, intrucat "metodologia aprobata prin Ordinul nr. 3.911/31.05.2000 al Ministerului Educatiei Nationale prevede o procedura complexa de testare a candidatilor, membrii comisiilor de testare sunt cadre specializate, iar testarea are la baza o tematica si o bibliografie ce trebuie elaborate chiar de Inspectoratul scolar judetean (autorul exceptiei in speta de fata)".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Se arata ca art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 este in deplina concordanta cu prevederile constitutionale ale art. 16, care consacra principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, "intrucat toti suplinitorii pot ocupa postul in urma rezultatelor obtinute la interviu si la proba scrisa". De asemenea, se apreciaza ca textul de lege criticat este in deplina concordanta si cu art. 32 alin. (1) din Constitutie, care reglementeaza dreptul la invatatura, "intrucat asigura ocuparea posturilor vacante cu suplinitori, in situatiile de exceptie cand acestea nu au putut fi ocupate cu cadre didactice de specialitate", iar conditiile de selectionare a suplinitorilor sunt stabilite chiar de dispozitiile considerate ca fiind neconstitutionale. In sfarsit, se arata ca art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 "stabileste masuri de natura sa asigure un loc de munca, in invatamantul preuniversitar ca suplinitori, unor absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat", astfel ca nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 38 alin. (1) si ale art. 45 alin. (1).
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, al caror continut este urmatorul: "In mod exceptional, in lipsa personalului didactic calificat, dupa epuizarea situatiilor prevazute la alin. (1) - (4), pot fi incadrati, pe o durata de cel mult un an scolar, suplinitori fara studii corespunzatoare, care au absolvit cel putin liceul, cu diploma de bacalaureat, si care sunt testati prin interviu si lucrare scrisa, in profilul solicitat. Au prioritate persoanele in curs de calificare pentru invatamant, carora li se asigura continuitatea pe post, daca acesta nu se ocupa prin concurs, si persoanele care au functionat in anul precedent cu statut de suplinitori, primind cel putin calificativul <<bine>>. Personalul didactic necalificat este obligat sa participe periodic la cursuri de initiere in profilul postului si in metodica predarii disciplinei respective, organizate de inspectoratul scolar."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate textele de lege criticate contravin art. 16, art. 32 alin. (1), art. 38 alin. (1) si art. 45 alin. (1) din Constitutie, care prevad:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - Art. 32 alin. (1): "Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare.";
    - Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.";
    - Art. 45 alin. (1): "Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
    O prima critica de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997, care reglementeaza conditiile in care, in mod exceptional, in invatamantul preuniversitar poate fi incadrat personal didactic necalificat, consta in aceea ca aceste dispozitii au caracter "discriminatoriu fata de alte profesii (medici, juristi etc.)" si creeaza "privilegii de neadmis" pentru suplinitori, astfel incat sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Nimeni nu este mai presus de lege". Desi autorul exceptiei invoca incalcarea alin. (2) al art. 16 din Constitutie, argumentele formulate in sustinerea ei vizeaza contrarietatea fata de alin. (1) al acestui text constitutional, care prevede: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice fara privilegii si fara discriminari."
    Analizand aceasta sustinere, Curtea observa ca in mod constant in jurisprudenta sa a statuat ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. Asa fiind, Curtea nu poate retine ca dispozitiile criticate instituie privilegii sau discriminari intre diferitii titulari ai categoriei profesionale a suplinitorilor, ci stabileste conditiile in care acestia pot fi incadrati. Astfel, potrivit textului de lege, in invatamantul preuniversitar pe post de suplinitor pot fi incadrati, in mod exceptional, pe o perioada de cel mult un an scolar, candidati care au absolvit cel putin liceul, cu diploma de bacalaureat, si care sunt testati prin interviu si lucrare scrisa, in profilul solicitat, avand prioritate persoanele in curs de calificare pentru invatamant. Tot astfel, personalul didactic necalificat are obligatia sa participe periodic la cursuri de initiere in profilul si in metodica predarii disciplinei respective, organizate de inspectoratul scolar. Textul mai prevede ca aceasta procedura se aplica, in lipsa personalului didactic calificat, posturilor ramase vacante in urma operatiunilor prevazute la art. 10 din lege. Rezulta ca dispozitiile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt in deplina concordanta cu prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), intrucat posturile vacante din invatamantul preuniversitar pot fi ocupate de suplinitori in conditiile legii.
    Curtea constata ca textul de lege criticat nu este contrar nici dispozitiilor art. 32 alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la invatatura si formele in care acesta se organizeaza, ci, dimpotriva, instituind, in cazuri de exceptie, ocuparea posturilor vacante cu suplinitori, asigura tocmai realizarea acestui drept.
    De asemenea, Curtea nu poate retine nici sustinerea privind contrarietatea fata de prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora dreptul la munca nu poate fi ingradit, iar alegerea profesiei si a locului de munca este libera. Aceasta deoarece dispozitiile de lege vizate ca fiind neconstitutionale nu afecteaza incadrarea in invatamant a cadrelor didactice calificate, cu consecinta incalcarii dreptului la munca. Asa cum s-a aratat, art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 reglementeaza o situatie de exceptie, pentru ipoteza in care, dupa epuizarea situatiilor prevazute la art. 10 din lege, referitoare la ocuparea posturilor din invatamantul preuniversitar cu personal didactic calificat, posturile ramase vacante pot fi ocupate de personal nedidactic, in conditiile legii. Mai mult, dispozitiile criticate, stabilind masuri de natura sa asigure un loc de munca unor absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat, sunt chiar in sensul textului constitutional invocat.
    In sfarsit, in ceea ce priveste raportarea neconstitutionalitatii art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 la dispozitiile art. 45 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora in realizarea drepturilor lor copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de asistenta, Curtea constata ca tocmai in acest sens textul de lege cuprinde prevederi care asigura desfasurarea procesului didactic, chiar daca el se realizeaza, in mod exceptional, prin intermediul suplinitorilor.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (6) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ministerul Educatiei si Cercetarii - Inspectoratul scolar judetean Mures in Dosarul nr. 159/2001 al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2001.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 351/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 351 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 351/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu