Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE Nr. 343 din 29 septembrie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 38 din 29 ianuarie 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Raul Petrescu,         - procuror
    Valer-Vasilie Bica     - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992, invocata de Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani, in Dosarul nr. 356/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 septembrie 1997, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 18 septembrie 1997 si apoi la data de 29 septembrie 1997.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 aprilie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 356/1996, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, invocata de Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, prin care societatile comerciale cu capital partial sau majoritar de stat au beneficiat si beneficiaza de reduceri de impozite si taxe aferente actelor juridice translative de proprietate imobiliara, care nu sunt opozabile si agentilor economici cu capital integral privat, sunt in vadita discordanta cu dispozitiile art. 53 alin. (2) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie.
    Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata.
    Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, motivele invocate de Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani fiind neintemeiate, in esenta, pentru urmatoarele argumente: conform art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 17 august 1992, aprobata prin Legea nr. 130/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1996 si prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, "in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile cu plata, precum si cele asimilate acestora, efectuate de o maniera independenta de catre persoanele fizice sau juridice, privind transferul proprietatii imobiliare intre agentii economici, precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice".
    Potrivit pct. 2.1. lit. g) din cap. II al Normelor pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.178 din 13 noiembrie 1996, pentru ca operatiunile privind transferul proprietatii bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu plata, precum si cele asimilate acestora sa intre in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o activitate economica, avand drept scop obtinerea de profit, desfasurata de persoane juridice, cum sunt: liber-profesionistii autorizati, precum si persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative.
    In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata nu sunt cuprinse operatiunile efectuate de unitatile care nu au calitatea de agent economic si al caror venit este destinat autofinantarii.
    Impozitarea sau scutirea de taxa pe valoarea adaugata este in functie de calitatea agentului, si anume, agent economic inregistrat la organul fiscal competent ca platitor de taxa pe valoarea adaugata sau persoana fizica ori juridica neinregistrata la organul fiscal competent ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
    In raport cu cele de mai sus, art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 respecta prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie privind garantarea dreptului de proprietate, cat si pe cele referitoare la contributiile financiare, asa cum sunt statuate de art. 53 alin. (2) din Constitutie.
    Senatul, prin Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, in punctul sau de vedere, considera ca textul art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata este constitutional si, ca atare, critica este nefondata. Aplicarea corecta a legii tine de situatia de fapt si numai instanta judecatoreasca poate hotari in functie de probatoriile administrate.
    Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
    Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani, prin "Note de concluzii", apreciaza ca "la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 3/1992, in contextul legislativ preexistent, marcat deja de o fiscalitate impovaratoare, noul impozit (T.V.A.), aplicabil numai agentilor economici privati, contravine normelor juridice si principiilor prevazute de Constitutia Romaniei [art. 53 alin. (2) si art. 41 alin. (2)]".

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si ale Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise ale autoarei exceptiei, precum si dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia invocata cu privire la art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992, fiind legal sesizata.
    Pe fond, art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 prevede ca in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile cu plata, precum si cele asimilate acestora, potrivit ordonantei, efectuate de o maniera independenta de catre persoane fizice sau juridice, privind transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici, precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice.
    Acest text al ordonantei nu a fost modificat, desi, prin Legea nr. 130/1992, Legea nr. 32/1993, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993, Ordonanta Guvernului nr. 6/1994, Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, Legea nr. 33/1994, Legea nr. 123/1994, Ordonanta Guvernului nr. 9/1995, Ordonanta Guvernului nr. 22/1995, Ordonanta Guvernului nr. 2/1996 si prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, alte prevederi privind taxa pe valoarea adaugata au fost inlocuite succesiv.
    Raportand prevederile art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 la dispozitiile art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale, si la cele ale art. 41 alin. (2) din legea fundamentala, conform carora proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular, nu se constata vreun temei de neconstitutionalitate.
    Jurisprudenta Curtii Constitutionale in domeniul fiscalitatii este, potrivit Deciziei nr. 25 din 5 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 11 mai 1993, in sensul ca indatorirea proprietarului de a-si indeplini sarcinile fiscale este in concordanta cu obligatia constitutionala a fiecarui cetatean de a contribui, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice, potrivit art. 53 alin. (1) din Constitutie.
    De asemenea, Curtea a statuat prin deciziile nr. 41 din 11 aprilie 1996 si nr. 135 din 5 noiembrie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 13 aprilie 1996 si nr. 345 din 17 decembrie 1996, ca principiul egalitatii implica un tratament juridic diferit la situatii diferite cat priveste exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. La fel, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 140 din 19 noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 4 decembrie 1996, tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este admisibil si justificat tocmai de cerinta ca egalitatea in fata legii sa nu atraga privilegii sau discriminari.
    In consecinta, intre textul art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 si cel al art. 53 alin. (2) si al art. 41 alin. (2) din Constitutie nu se poate constata o "vadita discordanta", asa cum sustine autoarea exceptiei.
    De altfel, avand in vedere si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/1996, precum si pe cele ale Ordonantei Guvernului nr. 21/1996, ambele privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata, se constata ca aceasta taxa este reglementata ca impozit indirect, care se stabileste asupra operatiunilor privind transferul proprietatii bunurilor, precum si a celor privind prestarile de servicii. Taxa pe valoarea adaugata se plateste, potrivit art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, numai de catre agentii economici si de acele persoane fizice sau juridice care exercita activitati economice de transfer al proprietatii bunurilor imobiliare, cu scopul obtinerii de profituri. De la aceasta taxa, potrivit art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 34/1997 privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata, sunt exceptate veniturile realizate de acele persoane care nu au calitatea de agent economic si al caror venit este destinat autofinantarii si acei agenti economici care realizeaza din activitati economice venituri de pana la 50 milioane lei anual.
    Potrivit art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, asa cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se plateste de catre:
    - agentii economici inregistrati la organele fiscale competente ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, pentru livrarile de bunuri mobile, transferul proprietatii bunurilor imobiliare si prestarile de servicii supuse taxei pe valoarea adaugata in cotele prevazute la art. 17 lit. A si B din ordonanta;
    - titularii operatiunilor de import de bunuri, direct, prin comisionari in vama sau terte persoane juridice care actioneaza in numele si din ordinul titularului operatiunii de import;
    - persoanele fizice, pentru bunurile introduse in tara potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora;
    - persoanele juridice sau fizice cu sediul sau cu domiciliul stabil in Romania, pentru bunurile din import inchiriate, inclusiv pe baza de contracte de leasing, precum si pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, referitoare la cesiuni si concesiuni ale dreptului de autor, de brevete de marci de fabrica si de comert sau alte drepturi similare; prestatii de publicitate; prestatiile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii, avocatilor, expertilor contabili si alte prestatii similare; prelucrare de date si furnizare de informatii; operatiuni bancare, financiare, de asigurare si de reasigurare; punerea la dispozitie de personal.
    In situatia in care persoana care realizeaza operatiuni impozabile nu are sediul sau domiciliul stabil in Romania, aceasta este obligata sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca obligatiile ce-i revin conform prevederilor ordonantei.
    Prin urmare, textul de lege criticat obliga la plata taxei pe valoarea adaugata pe toti agentii economici care realizeaza venituri din transferul proprietatii bunurilor imobiliare, in mod echitabil, fara discriminare, asigurand o asezare justa a sarcinilor fiscale, in acord cu dispozitiile art. 53 alin. (2) si art. 41 alin. (2) din Constitutie.
    Facilitatile la care se refera autoarea exceptiei de neconstitutionalitate privesc persoane care nu au calitatea de agenti economici si al caror venit este destinat autofinantarii si situatiile determinate de necesitatea de protectie a persoanelor dezavantajate sau cu venituri mici, ceea ce este in concordanta cu principiul de protectie sociala inscris in art. 43 alin. (1) din Constitutie.

    Pentru considerentele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992, invocata de Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani in Dosarul nr. 356/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din 29 septembrie 1997.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
         prof. univ. dr. IOAN MURARU

                              Magistrat asistent,
                              Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 343/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 343 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 343/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu