DECIZIE
Nr. 343 din 29 septembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 29 ianuarie 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Raul Petrescu, - procuror
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr.
130/1992, invocata de Societatea Comerciala "National" - S.R.L.
Botosani, in Dosarul nr. 356/1996 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de
contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 septembrie 1997,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 18 septembrie
1997 si apoi la data de 29 septembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 aprilie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 356/1996,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, invocata de
Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, prin care societatile comerciale cu
capital partial sau majoritar de stat au beneficiat si beneficiaza de reduceri
de impozite si taxe aferente actelor juridice translative de proprietate
imobiliara, care nu sunt opozabile si agentilor economici cu capital integral
privat, sunt in vadita discordanta cu dispozitiile art. 53 alin. (2) si ale
art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie a apreciat ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, motivele invocate de Societatea
Comerciala "National" - S.R.L. Botosani fiind neintemeiate, in
esenta, pentru urmatoarele argumente: conform art. 2 alin. 1 lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 200 din 17 august 1992, aprobata prin Legea nr. 130/1992,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12
decembrie 1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1996
si prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, "in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata se cuprind operatiunile cu plata, precum si cele asimilate
acestora, efectuate de o maniera independenta de catre persoanele fizice sau
juridice, privind transferul proprietatii imobiliare intre agentii economici, precum
si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice".
Potrivit pct. 2.1. lit. g) din cap. II al Normelor pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 1.178 din 13 noiembrie 1996, pentru ca
operatiunile privind transferul proprietatii bunurilor sau prestarile de
servicii efectuate cu plata, precum si cele asimilate acestora sa intre in
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o
activitate economica, avand drept scop obtinerea de profit, desfasurata de
persoane juridice, cum sunt: liber-profesionistii autorizati, precum si
persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare activitati
economice pe baza liberei initiative.
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata nu sunt cuprinse
operatiunile efectuate de unitatile care nu au calitatea de agent economic si
al caror venit este destinat autofinantarii.
Impozitarea sau scutirea de taxa pe valoarea adaugata este in functie de
calitatea agentului, si anume, agent economic inregistrat la organul fiscal
competent ca platitor de taxa pe valoarea adaugata sau persoana fizica ori
juridica neinregistrata la organul fiscal competent ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata.
In raport cu cele de mai sus, art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992 respecta prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie
privind garantarea dreptului de proprietate, cat si pe cele referitoare la
contributiile financiare, asa cum sunt statuate de art. 53 alin. (2) din
Constitutie.
Senatul, prin Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si
validari, in punctul sau de vedere, considera ca textul art. 2 alin. 1 lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata este
constitutional si, ca atare, critica este nefondata. Aplicarea corecta a legii
tine de situatia de fapt si numai instanta judecatoreasca poate hotari in
functie de probatoriile administrate.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
Societatea Comerciala "National" - S.R.L. Botosani, prin
"Note de concluzii", apreciaza ca "la data intrarii in vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992, in contextul legislativ preexistent, marcat
deja de o fiscalitate impovaratoare, noul impozit (T.V.A.), aplicabil numai
agentilor economici privati, contravine normelor juridice si principiilor
prevazute de Constitutia Romaniei [art. 53 alin. (2) si art. 41 alin.
(2)]".
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si ale
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, notele scrise ale autoarei exceptiei, precum si dispozitiile
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia invocata cu
privire la art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, aprobata
si modificata prin Legea nr. 130/1992, fiind legal sesizata.
Pe fond, art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 prevede
ca in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile cu
plata, precum si cele asimilate acestora, potrivit ordonantei, efectuate de o
maniera independenta de catre persoane fizice sau juridice, privind transferul
proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici, precum si intre
acestia si institutii publice sau persoane fizice.
Acest text al ordonantei nu a fost modificat, desi, prin Legea nr.
130/1992, Legea nr. 32/1993, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993,
Ordonanta Guvernului nr. 6/1994, Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, Legea nr.
33/1994, Legea nr. 123/1994, Ordonanta Guvernului nr. 9/1995, Ordonanta
Guvernului nr. 22/1995, Ordonanta Guvernului nr. 2/1996 si prin Ordonanta
Guvernului nr. 21/1996, alte prevederi privind taxa pe valoarea adaugata au
fost inlocuite succesiv.
Raportand prevederile art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992 la dispozitiile art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale, si la cele ale art. 41 alin. (2) din legea fundamentala, conform carora
proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular,
nu se constata vreun temei de neconstitutionalitate.
Jurisprudenta Curtii Constitutionale in domeniul fiscalitatii este,
potrivit Deciziei nr. 25 din 5 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 89 din 11 mai 1993, in sensul ca indatorirea
proprietarului de a-si indeplini sarcinile fiscale este in concordanta cu
obligatia constitutionala a fiecarui cetatean de a contribui, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice, potrivit art. 53 alin. (1) din Constitutie.
De asemenea, Curtea a statuat prin deciziile nr. 41 din 11 aprilie 1996 si
nr. 135 din 5 noiembrie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 77 din 13 aprilie 1996 si nr. 345 din 17 decembrie 1996, ca
principiul egalitatii implica un tratament juridic diferit la situatii diferite
cat priveste exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate de
Constitutie. La fel, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 140 din 19
noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324
din 4 decembrie 1996, tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este
admisibil si justificat tocmai de cerinta ca egalitatea in fata legii sa nu atraga
privilegii sau discriminari.
In consecinta, intre textul art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992 si cel al art. 53 alin. (2) si al art. 41 alin. (2) din Constitutie
nu se poate constata o "vadita discordanta", asa cum sustine autoarea
exceptiei.
De altfel, avand in vedere si dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/1996, precum si pe cele ale Ordonantei Guvernului nr. 21/1996, ambele privind
completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea
adaugata, se constata ca aceasta taxa este reglementata ca impozit indirect,
care se stabileste asupra operatiunilor privind transferul proprietatii
bunurilor, precum si a celor privind prestarile de servicii. Taxa pe valoarea
adaugata se plateste, potrivit art. 2 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992, numai de catre agentii economici si de acele persoane fizice sau
juridice care exercita activitati economice de transfer al proprietatii
bunurilor imobiliare, cu scopul obtinerii de profituri. De la aceasta taxa,
potrivit art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, astfel cum a fost
modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 34/1997 privind completarea si
modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata, sunt
exceptate veniturile realizate de acele persoane care nu au calitatea de agent
economic si al caror venit este destinat autofinantarii si acei agenti
economici care realizeaza din activitati economice venituri de pana la 50
milioane lei anual.
Potrivit art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, asa cum a fost
modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, taxa pe valoarea adaugata
datorata bugetului de stat se plateste de catre:
- agentii economici inregistrati la organele fiscale competente ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata, pentru livrarile de bunuri mobile,
transferul proprietatii bunurilor imobiliare si prestarile de servicii supuse
taxei pe valoarea adaugata in cotele prevazute la art. 17 lit. A si B din
ordonanta;
- titularii operatiunilor de import de bunuri, direct, prin comisionari in
vama sau terte persoane juridice care actioneaza in numele si din ordinul
titularului operatiunii de import;
- persoanele fizice, pentru bunurile introduse in tara potrivit
regulamentului vamal aplicabil acestora;
- persoanele juridice sau fizice cu sediul sau cu domiciliul stabil in
Romania, pentru bunurile din import inchiriate, inclusiv pe baza de contracte
de leasing, precum si pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau
cu domiciliul in strainatate, referitoare la cesiuni si concesiuni ale
dreptului de autor, de brevete de marci de fabrica si de comert sau alte
drepturi similare; prestatii de publicitate; prestatiile consultantilor,
inginerilor, birourilor de studii, avocatilor, expertilor contabili si alte
prestatii similare; prelucrare de date si furnizare de informatii; operatiuni
bancare, financiare, de asigurare si de reasigurare; punerea la dispozitie de
personal.
In situatia in care persoana care realizeaza operatiuni impozabile nu are
sediul sau domiciliul stabil in Romania, aceasta este obligata sa desemneze un
reprezentant fiscal domiciliat in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca
obligatiile ce-i revin conform prevederilor ordonantei.
Prin urmare, textul de lege criticat obliga la plata taxei pe valoarea
adaugata pe toti agentii economici care realizeaza venituri din transferul
proprietatii bunurilor imobiliare, in mod echitabil, fara discriminare,
asigurand o asezare justa a sarcinilor fiscale, in acord cu dispozitiile art. 53
alin. (2) si art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Facilitatile la care se refera autoarea exceptiei de neconstitutionalitate
privesc persoane care nu au calitatea de agenti economici si al caror venit
este destinat autofinantarii si situatiile determinate de necesitatea de
protectie a persoanelor dezavantajate sau cu venituri mici, ceea ce este in
concordanta cu principiul de protectie sociala inscris in art. 43 alin. (1) din
Constitutie.
Pentru considerentele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit.
b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992, invocata de Societatea
Comerciala "National" - S.R.L. Botosani in Dosarul nr. 356/1996 al
Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 29 septembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Valer Vasilie Bica