Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 339 din 3 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) fraza intai din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 342 din 21 mai 2007



Ioan Vida                                         -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                        -  judecător

Aspazia Cojocaru                            -  judecător

Acsinte Gaspar                                -  judecător

Kozsokar Gabor                              -  judecător

Petre Ninosu                                    -  judecător

Ion Predescu                                   -  judecător

Tudorel Toader                                -  judecător

Ion Tiucă                                         -  procuror

Claudia-Margareta Krupenschi      -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Elena David şi Florin David în Dosarul nr. 3.758/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspund autorii excepţiei, prin avocat Valeriu Stoica, şi partea Constantin Octavian Teodor Nemoianu, prin avocat loan-Gheorghe Bârsan, cu împuterniciri avocaţiale depuse la dosarul cauzei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii dă cuvântul reprezentantului autorilor excepţiei, care reiterează motivele cuprinse în notele scrise depuse la dosarul cauzei şi, în final, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In plus, arată că dispoziţiile art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt neconstituţionale prin raportare la art. 16 din Constituţie, în măsura în care excepţia de nelegalitate, reglementată de textul criticat, se aplică doar actelor administrative fără caracter jurisdicţional. Din acest punct de vedere, solicită ca, prin decizia ce o va pronunţa, Curtea Constituţională fie să admită excepţia cu această rezervă de interpretare, fie, în cazul respingerii, să precizeze, în considerente, modalitatea conformă Constituţiei în care trebuie interpretate şi aplicate prevederile criticate.

Reprezentantul părţii Constantin Octavian Teodor Nemoianu susţine că motivarea formulată de autorii excepţiei nu relevă o reală excepţie de neconstituţionalitate, ci constituie mai degrabă apărări de fond, pertinente în faţa instanţei de judecată învestite cu soluţionarea litigiului. In plus, susţine că principiul constituţional al egalităţii, pretins a fi încălcat, nu are legătură cu cauza, întrucât actele administrative jurisdicţionale, respectiv cele fără caracter jurisdicţional, reprezintă două categorii distincte, care au regimuri juridice diferite, în funcţie de situaţiile care le deosebesc în mod obiectiv. In concluzie, solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că invocarea acesteia a urmărit doar tergiversarea soluţionării cauzei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, care vizează în realitate modalitatea de interpretare a textului de lege criticat, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.

 

CURTEA,

având  în  vedere  actele  şi  lucrările  dosarului,  reţine următoarele:

Prin Incheierea din 9 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.758/2/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004". Excepţia a fost ridicată de Elena David şi Florin David într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui recurs declarat împotriva unei sentinţe civile prin care instanţa de judecată a admis excepţia de inadmisibilitate şi a respins excepţia de nelegalitate a unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat, care reglementează excepţia de nelegalitate a unui act administrativ unilateral, contravine art. 16 din Constituţie în măsura în care acesta permite invocarea excepţiei de nelegalitate doar în legătură cu actele administrative fără caracter jurisdicţional, nepermiţând terţilor la procedura administrativ-jurisdicţională să invoce excepţia de nelegalitate a actelor administrativ-jurisdicţionale. Altfel spus, condiţionarea beneficiului excepţiei de nelegalitate de calitatea de act administrativ fără caracter jurisdicţional încalcă prevederile art. 16 din Constituţie. Diferenţa de tratament juridic în ceea ce priveşte posibilitatea invocării excepţiei de nelegalitate se justifică, desigur, în cazul părţilor, care, în funcţie de procedura pe care o parcurg, pot folosi anumite căi de atac, dar în ceea ce priveşte terţii nu există o raţiune obiectivă care să justifice tratamentul juridic diferit. Pentru aceştia nu există deosebire între un act administrativ jurisdicţional şi unul fără caracter jurisdicţional, atâta vreme cât nu au fost parte a unui proces şi nu au putut beneficia ca şi părţile de o procedură caracterizată prin contradictorialitate şi asigurarea dreptului la apărare. «Terţii trebuie să beneficieze, însă, de toate modalităţile procedurale „de drept comun" reglementate de Legea contenciosului administrativ de contestare a actului administrativ cu caracter jurisdicţional, inclusiv de excepţia de nelegalitate. Nu există nici un motiv obiectiv pentru care o persoană beneficiază de avantajele invocării excepţiei de nelegalitate în situaţia în care actul care i se opune este un act administrativ fără caracter jurisdicţional, dar să îi fie refuzate aceste avantaje în situaţia în care actul respectiv are caracter jurisdicţional, însă ea nu a fost parte în procedura administrativ-jurisdicţională. Pentru acea persoană, cele două situaţii sunt identice. Or, identitatea de situaţii impune identitatea de tratament juridic.»

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul respingerii excepţiei, deoarece critica de neconstituţionalitate formulată se referă doar la aspecte privind interpretarea art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea nr. 554/2004, şi nu la neconstitutionalitatea sa prin încălcarea prevederilor art. 16 din Legea fundamentală.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In motivarea punctului de vedere se referă la Decizia nr. 219 din 7 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 3 aprilie 2006, prin care Curtea Constituţională a statuat că „textul de lege criticat se aplică tuturor celor vizaţi de ipoteza normei, în mod nediscriminatoriu şi fără excepţii, este o concretizare a dreptului la un proces echitabil şi nu încalcă exerciţiul dreptului la apărare, întrucât părţile, pe parcursul întregului proces, dispun, în principiu, de anumite garanţii procesuale prin care îşi pot dovedi atât pretenţiile lor, cât şi netemeinicia pretenţiilor adversarului procesual", şi a constatat, în consecinţă, că nu există nicio încălcare a art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 4 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 554/2004 sunt constituţionale. Textul de lege criticat, care stabileşte competenţa şi procedura de soluţionare a excepţiei de nelegalitate a unui act administrativ unilateral, se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia reglementată de ipoteza normei juridice, fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare. Ca atare, nu se poate reţine pretinsa contrarietate faţă de art. 16 din Constituţie, sens în care s-a pronunţat şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 608 din 21 septembrie 2006. De altfel, menţionează că invocarea excepţiei de neconstituţionalitate a fost determinată de modul de interpretare şi aplicare a legii, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale stabilite de lege.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, având următorul conţinut:

- Art. 4 alin. (1) teza întâi - Excepţia de nelegalitate: „(1) Legalitatea unui act administrativ unilateral poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe cale de excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate."

In motivarea excepţiei, autorii acesteia susţin încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2), care consacră egalitatea în drepturi a cetăţenilor.

Examinând excepţia, astfel cum a fost formulată, Curtea constată că, în esenţă, critica de neconstituţionalitate  vizează în realitate aspecte referitoare la interpretarea dispoziţiilor art. 4 alin. (1) teza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Astfel, se susţine că textul de lege prin care este reglementată excepţia de nelegalitate a unui act administrativ unilateral este neconstituţional în măsura în care această excepţie nu poate fi invocată şi de terţii faţă de o procedură administrativ-jurisdicţională în cadrul căreia a fost emis un act administrativ-jurisdicţional ale cărui efecte li se opun. Este discriminatoriu, în opinia autorilor excepţiei, ca un astfel de mijloc procedural de contestare a unui act administrativ unilateral să fie aplicabil doar în ceea ce priveşte un act administrativ fără caracter jurisdicţional.

Analizând aceste susţineri, Curtea Constituţională constată că nu pot fi reţinute.

Raţiunile care au determinat invocarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate privesc în realitate soluţia pronunţată de instanţa de judecată prin sentinţa civilă atacată în faţa Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, şi anume respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de nelegalitate invocată de autorii excepţiei, în temeiul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.

In procesul soluţionării cauzelor cu care au fost învestite, instanţele judecătoreşti interpretează legea în mod necesar, iar controlul acestei interpretări se realizează prin exercitarea căilor de atac.

Ca atare, problemele de interpretare şi aplicare a legii, fiind de atributul suveran al instanţei de judecată, nu se pot constitui în aspecte de constituţionalitate a textului de lege supus controlului Curţii Constituţionale.

De altfel, chiar cu prilejul dezbaterilor, autorii excepţiei au solicitat, în mod expres, instanţei de contencios constituţional să pronunţe o decizie prin care aceasta să lămurească înţelesul dispoziţiilor de lege criticate, în sensul conformităţii lor cu principiul egalităţii în drepturi, în funcţie de o interpretare proprie a acestora sau a instanţei de judecată. O astfel de cerere nu poate fi primită, deoarece, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa decât asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, şi nu asupra modului de interpretare şi aplicare a legii de către instanţele judecătoreşti.

Competenţa Curţii Constituţionale nu poate fi confundată cu cea specifică instanţelor de judecată, iar atribuţia de interpretare în sensul aplicării unitare a prevederilor legale de către instanţele judecătoreşti aparţine exclusiv Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, potrivit art. 126 alin. (3) din Constituţie.

Ca atare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) fraza întâi din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Elena David şi Florin David în Dosarul nr. 3.758/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 339/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 339 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 339/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu