DECIZIE Nr.
339 din 17 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 17 aprilie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Getica
Trans" - S.R.L, din Deva în Dosarul nr. 2.596/97/2008 al Tribunalului
Hunedoara - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, indicând, în acest sens,
jurisprudenţa în materie a Curţii, şi anume deciziile nr. 252/2008 şi nr.
845/2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 octombrie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.596/97/2008, Tribunalul Hunedoara - Secţia
comercială şi contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială „Getica Trans" - S.R.L, din Deva într-o cauză
comercială având ca obiect dizolvare societate comercială.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că
„dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificările şi completările ulterioare, apărea un formalism inacceptabil de
rigid, de natură să afecteze grav efectivitatea exercitării căii de atac şi să
restrângă nejustificat accesul liber la justiţie". Legea criticată
„înfrânge tocmai finalitatea dreptului la un proces echitabil, care, în cadrul
democraţiei constituţionale, reprezintă principiul fundamental al unui stat
care declară preeminenţa dreptului". Deşi legiuitorul este competent să
adopte asemenea reglementări, „acesta trebuie să fie preocupat ca exigenţele
astfel instituite să fie îndeajuns de rezonabile, încât să nu antreneze, în
considerarea prevenirii unor eventuale abuzuri, o restrângere excesivă a
exerciţiului dreptului, de natură să pună sub semnul întrebării însăşi
existenţa acestuia". S-ar nega astfel şi jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului, care a arătat constant că „scopul Convenţiei este acela de
a apăra nu drepturi teoretice şi iluzorii, ci concrete şi efective".
Ingrădirea este cu atât mai evidentă, cu cât respingerea unei acţiuni în
justiţie nu este consecinţa unui act de judecată exercitat de instanţă, ci reprezintă rezultatul unei
operaţiuni tehnico-administrative derulate de judecător, care are însă valoarea
unui veritabil fine de neprimire a acţiunii respective.
Tribunalul Hunedoara - Secţia comercială şi
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt
constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru sunt
constituţionale, astfel cum s-a reţinut şi prin numeroase decizii ale Curţii
Constituţionale.
Preşedinţii celor
două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare.
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile actului
normativ criticat contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3)
care consacră valorile supreme ale României ca stat de drept, democratic şi
social, art. 11 alin. (2) potrivit cărora tratatele ratificate de Parlament,
potrivit legii, fac parte din dreptul intern, art. 15 alin. (1) care consacră
principiul universalităţii legii, art. 16 alin. (1) şi (2) privind principiul
egalităţii, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile
omului şi ale art. 21 alin. (1)-(3) privind liberul acces la justiţie şi
dreptul părţilor la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un
termen rezonabil. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 1 şi 6 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
care prevăd obligaţia statelor contractante de a respecta drepturile omului,
respectiv dreptul la un proces echitabil.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională reţine că susţinerile de neconstituţionalitate vizează, în
esenţă, obligaţia petentului, reglementată de dispoziţiile Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, de a achita taxa judiciară de timbru
aferentă cererii sale în justiţie, neîndeplinirea acestei obligaţii de plată
până la un anumit termen stabilit de instanţă sancţionându-se cu anularea
acţiunii sau a cererii, ceea ce, în opinia sa, contravine, în principal,
accesului liber la justiţie şi dreptului la apărare.
Or, Curtea constată că pretinsele aspecte de
neconstituţionalitate sesizate de autorul excepţiei au fost examinate în
repetate rânduri pe calea controlului de constituţionalitate a posteriori, chiar prin raportare la
aceleaşi texte fundamentale invocate şi în prezenta cauză.
Un exemplu în acest sens este Decizia nr. 252 din 6
martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 380 din 20 mai 2008, prin care
Curtea a soluţionat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru - excepţie invocată, la acea vreme, de acelaşi autor
ca şi în această cauză -, constatând, pentru argumentele acolo expuse, că
acestea sunt în deplin acord cu textele constituţionale şi convenţionale
pretins încălcate.
In lipsa unor elemente noi relevate în cauza de faţă şi
pentru identitate de raţiune, Curtea constată că cele statuate cu prilejul
pronunţării deciziei indicate îşi menţin valabilitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Getica
Trans" - S.R.L, din Deva în Dosarul nr. 2.596/97/2008 al Tribunalului
Hunedoara - Secţia comercială şi contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi