DECIZIE Nr.
326 din 12 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 236 din 9 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate intelectuală în
dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008, 521/86/2008, 5.674/40/2007,
797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008, 4.250/117/2007, 599/98/2008, 30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008,
1.190/86/2008, 24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008,
418/122/2008, 4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007,
683/99/2008, 15.401/63/2007, 5.048/103/2007,
363/83/2008, 7.252/120/2007, 3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007,
5.323/111/2007, 35.999/3/2007, 623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008,
437/98/2008 şi 45.584/3/2007.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor
de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.724D/2008, nr.
2.728D/2008-2.743D/2008, nr. 2.819D/2008-2.827D/2008, nr.
2.829D/2008-2.832D/2008, nr. 2.834D/2008-2.836D/2008 şi nr. 85D/2009-90D/2009,
pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul părţii prezente nu se opune conexării
cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 2.728D/2008-
2.743D/2008, nr. 2.819D/2008-2.827D/2008, nr. 2.829D/2008- 2.832D/2008, nr.
2.834D/2008-2.836D/2008 şi nr. 85D/2009- 90D/2009 la Dosarul nr. 2.724D/2008,
care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de
judecată.
Reprezentantul Ministerul Apărării Naţionale solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, concretizată prin Decizia
nr. 104 din 20 ianuarie 2008, pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheieri pronunţate în
dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008, 521/86/2008,
5.674/40/2007, 797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008, 4.250/117/2007, 599/98/2008,
30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008,
1.190/86/2008, 24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008,
418/122/2008, 4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007,
683/99/2008, 15.401/63/2007, 5.048/103/2007, 363/83/2008, 7.252/120/2007,
3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007, 5.323/111/2007, 35.999/3/2007, 623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008, 437/98/2008 şi
45.584/3/2007, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi de proprietate
intelectuală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de
măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei.
Excepţia a fost ridicată, din oficiu, de instanţa de
judecată cu ocazia soluţionării unor recursuri formulate împotriva unor
sentinţe pronunţate de secţiile civile ale tribunalelor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3),
pentru următoarele motive:
1. Dispoziţiile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale prin raportare
la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu există o
situaţie extraordinară legată de competenţa de soluţionare a cauzelor a cărei
reglementare să nu poată fi amânată. Aceste dispoziţii de lege cuprind norme de
procedură referitoare la competenţa de soluţionare a cauzelor în primă instanţă
şi în recurs; or, aspectele şi implicaţiile financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoreşti nu îşi pot găsi o soluţie în aceste
norme, indiferent dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri
legislative obişnuite sau de urgenţă. Nici unificarea practicii judiciare nu
poate fi realizată prin simpla schimbare a competenţei de soluţionare a
cauzelor, ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispoziţia judecătorului
de Codul de procedură civilă, legea de organizare judecătorească şi
regulamentul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti. Astfel,
art. 329 din Codul de procedură civilă, reglementând instituţia recursului în
interesul legii, dă dreptul procurorului general şi colegiilor de conducere ale
curţilor de apel să solicite Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să se
pronunţe asupra chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de
instanţele judecătoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea
unitară a legii pe întreg teritoriul României. In ceea ce priveşte drepturile
salariale ale personalului din sistemul justiţiei, instanţa supremă s-a
pronunţat deja prin mai multe decizii date de Secţiile Unite în temeiul art.
329 din Codul de procedură civilă.
2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 este
neconstituţională, deoarece a nesocotit limitele prevăzute de art. 115 alin.
(6) din Constituţie, prin efectele păgubitoare asupra unei instituţii
fundamentale a statului, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Astfel, deşi
scopul declarat al ordonanţei este reglementarea anumitor aspecte financiare în
sistemul justiţiei, dispoziţiile acesteia cuprind norme de procedură civilă
referitoare la competenţa de soluţionare în primă instanţă şi în recurs a
cererilor ce au ca obiect acordarea unor drepturi salariale. Or, normele de
competenţă nu oferă nicio soluţie aspectelor financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoreşti, dar, prin reglementarea oferită, afectează
grav Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin supradimensionarea activităţii,
consecinţele pe termen lung repercutându-se asupra celerităţii şi calităţii
actului de justiţie.
3. Intervenţia Guvernului prin această ordonanţă de
urgenţă contravine art. 21 alin. (3) din Constituţie, în condiţiile
supraîncărcării instanţei supreme, care nu are o secţie specializată în
soluţionarea litigiilor de muncă.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, având în
vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 104 din 20 ianuarie 2009, consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului, ţinând
seama de jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicată în
Monitorul Oficial al României nr. 462 din 20 iunie 2008, dispoziţii care au
următorul cuprins:
„Art. I
(1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de personalul
salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind
salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii
de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului
auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, sunt
soluţionate, în primă instanţă, de curţile de apel.
(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în
primă instanţă de curţile de apel se judecă de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Art. II
(1) Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de
judecată, având ca obiect soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale
formulate de personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.
(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs
de judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere
care nu este supusă niciunei căi de atac.
(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu
privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată
la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă
niciunei căi de atac."
In susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei,
instanţa supremă invocă înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 115
alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), potrivit cărora:
- Art. 115 alin. (4) şi (6): „(4) Guvernul poate
adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în
cuprinsul acestora. [...]
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în
domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor
fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de
Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a
unor bunuri în proprietate publică.";
- Art. 21 alin. (3): „Părţile
au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen
rezonabil."
Prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţională a constatat că
dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.
Deoarece decizia menţionată a fost pronunţată ulterior
sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate în prezentele dosare, urmează ca, în temeiul
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceasta să fie respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie
ridicată, din oficiu, de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă şi
de proprietate intelectuală în dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008,
521/86/2008, 5.674/40/2007, 797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008,
4.250/117/2007, 599/98/2008, 30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008, 1.190/86/2008,
24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008, 418/122/2008,
4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007, 683/99/2008,
15.401/63/2007, 5.048/103/2007, 363/83/2008, 7.252/120/2007,
3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007, 5.323/111/2007, 35.999/3/2007,
623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008, 437/98/2008 şi 45.584/3/2007.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman