DECIZIE Nr. 297 din 6 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin.
(4) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 17 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 31 alin. (4) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie
si Furnizare a Energiei Electrice Deva in Dosarul nr. 2.569/2000 al
Tribunalului Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca dispozitiile art. 31
alin. (4) din Legea nr. 64/1995, republicata, prevad posibilitatea, iar nu
obligativitatea, stabilirii de catre judecatorul-sindic a cautiunii
reglementate de acest text, astfel incat se apreciaza ca nu este incalcat art.
21 din Constitutie privind accesul liber la justitie. Se mai arata ca, de
altfel, cu privire la constitutionalitatea stabilirii prin lege a unei
cautiuni, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia
nr. 126/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.569/2000,
Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 alin. (4) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare
a Energiei Electrice Deva intr-o cauza avand ca obiect cererea formulata de
aceasta in vederea deschiderii procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata, in esenta, ca
obligarea creditorului la plata unei cautiuni de cel mult 30% din valoarea
creantei pentru deschiderea procedurii reorganizarii si lichidarii judiciare
incalca dispozitiile art. 21 din Constitutie privind liberul acces la justitie
si creeaza o grava nedreptate pentru creditori.
Tribunalul Hunedoara - Sectia comerciala si contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile art. 31 alin. (4) din Legea nr.
64/1995, republicata, sunt constitutionale, intrucat acest text nu interzice
creditorilor sa se adreseze justitiei pentru a-si recupera creantele, iar
consemnarea cautiunii, care este restituibila in cazul admiterii cererii, constituie
doar un mijloc procedural.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale. In acest sens se arata ca art. 31 alin. (4) din
Legea nr. 64/1995 "se margineste sa instituie o masura de garantie
impotriva unor eventuale cereri abuzive din partea creditorilor, dar nu le
interzice acestora accesul la justitie". Se mai arata ca "dovada o
constituie chiar succesiunea actelor judiciare", intrucat
"judecatorul-sindic poate dispune consemnarea cautiunii numai dupa ce
creditorul a introdus cererea, iar debitorul a contestat-o".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
31 alin. (4) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, dispozitii care prevad: "La cererea
debitorului judecatorul-sindic ii poate obliga pe creditorii care au introdus
cererea sa consemneze, in termen de 5 zile, la o banca, o cautiune de cel mult
30% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituita creditorilor, daca
cererea lor va fi admisa. Daca cererea va fi respinsa, cautiunea poate fi
folosita pentru a acoperi pagubele suferite de debitor. Daca nu este consemnata
in termen cautiunea, cererea introductiva va fi respinsa."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, potrivit carora:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
"Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
In esenta, critica de neconstitutionalitate a art. 31 alin. (4) din Legea
nr. 64/1995, republicata, care prevede posibilitatea obligarii creditorului la
plata unei cautiuni de cel mult 30% din valoarea creantei, pentru deschiderea
procedurii reorganizarii si lichidarii judiciare, consta in aceea ca aceste
dispozitii sunt contrare "art. 21 din Constitutie prin faptul ca se da
posibilitatea de a se fixa o cautiune fara nici o justificare, cu o valoare
atat de mare incat in mod evident se incalca accesul liber la justitie".
Analizand dispozitia legala ce formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca, intr-adevar, aceasta prevede posibilitatea ca
judecatorul-sindic, la cererea debitorului, sa ii oblige pe creditorii care au
introdus cererea de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului sa consemneze, in termen de 5 zile, la o banca, o cautiune de cel
mult 30% din valoarea creantelor. Totodata, Curtea retine ca judecatorul-sindic
dispune consemnarea cautiunii dupa ce creditorul a introdus la tribunal cererea
de deschidere a procedurii, precum si faptul ca, potrivit textului criticat,
"cautiunea va fi restituita creditorilor, daca cererea lor va fi
admisa". Asadar cautiunea reglementata de acest text de lege reprezinta un
mijloc procedural pentru evitarea abuzului de drept, care nu ii impiedica pe
creditorii care au de recuperat creante de la debitorii aflati in incetare de
plati sa se adreseze instantei de judecata pentru recuperarea creantelor lor si
nu contravine principiului accesului liber la justitie, consacrat de art. 21
din Constitutie. Asa cum s-a statuat si prin Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, "liberul acces la justitie
presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se
infaptuieste" si "este de competenta exclusiva a legiuitorului de a
institui regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor
judecatoresti", iar "regula art. 21 alin. (2) din Constitutie,
potrivit careia nici o lege nu poate ingradi accesul la justitie, are ca
semnificatie faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul
drepturilor procesuale pe care le-a instituit nici o categorie sau grup
social". De altfel, cu privire la constitutionalitatea masurii obligarii
la plata unei cautiuni, stabilita printr-un alt act normativ, Curtea s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000. Prin acea decizie s-a
statuat ca stabilirea unor conditii privind exercitarea unor drepturi, de
natura sa impiedice abuzul de drept, nu constituie o ingradire a accesului la
justitie.
Curtea retine, de asemenea, ca obligarea la plata unei cautiuni pentru
evitarea relei-credinte in exercitarea drepturilor este reglementata si de
unele dispozitii din Codul de procedura civila, indeosebi in domeniul
executarii, de exemplu, art. 279, 280, 384, 392, 395, 403, 420.
In legatura cu sustinerea potrivit careia prevederea criticata "da
posibilitatea de a fixa o cautiune fara nici o justificare, cu o valoare atat
de mare incat in mod evident se incalca accesul liber la justitie", Curtea
constata ca acest aspect nu priveste constitutionalitatea, ci aplicarea
dispozitiilor art. 31 alin. (4) din Legea nr. 64/1995, republicata, aspect ce
intra in competenta de solutionare a instantei de judecata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin.
(4) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Electrica" - S.A. - Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice Deva in Dosarul nr. 2.569/2000 al Tribunalului Hunedoara - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu