DECIZIE Nr. 286 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 10,
124 alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 10 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, 10, 124 alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
exceptie ridicata de Simion Vlad in Dosarul nr. 3.842/2001 al Curtii de Apel
Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ intr-un litigiu avand
ca obiect raspunderea administratorului societatii comerciale ajunse in
incetare de plati.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 3.842/2001,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, 10, 124 alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
exceptie ridicata de Simion Vlad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 6, 10, 124 alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995,
republicata, sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
deoarece fac posibila interpretarea potrivit careia o sesizare avand ca obiect
tragerea la raspundere poate fi solutionata de catre insusi autorul sesizarii.
Astfel, sustine autorul exceptiei, judecatorul sindic este intr-o situatie
privilegiata fata de administratorul a carui tragere la raspundere se solicita.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este nefondata, textele invocate
din Legea nr. 64/1995 neavand nici o tangenta cu principiul consacrat de art.
16 din Constitutia Romaniei, iar problema interpretarii art. 6, 124 si 126 din
legea mai sus mentionata nu este o problema de constitutionalitate, ci doar de
determinare a organului jurisdictional competent.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata, intrucat obiectul acesteia "nu reprezinta dispozitii legale, ci
practica judecatoreasca, respectiv interpretarea realizata de instantele de
fond. Dispozitiile legale criticate stabilesc atributiile tribunalului si ale
judecatorului sindic in cadrul procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului, iar in ce priveste solutionarea cererilor de angajare a raspunderii
organelor de conducere ale societatii comerciale, art. 124 si art. 126 din
Legea nr. 64/1995 stabilesc ca aceasta intra in competenta tribunalului".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6, art. 10, art. 124 alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999. Aceste dispozitii
au urmatorul cuprins:
Art. 6
"Toate procedurile prevazute de prezenta lege, cu exceptia recursului
prevazut la art. 7, sunt de competenta exclusiva a tribunalului in jurisdictia
caruia se afla sediul debitorului, care figureaza in registrul comertului, si
sunt exercitate de un judecator-sindic desemnat de catre presedintele
tribunalului, in conditiile art. 8.";
Art. 10
"Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei
legi sunt:
a) darea hotararii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestatiei debitorului impotriva cererii introductive a
creditorilor pentru inceperea procedurii;
c) desemnarea, prin hotarare, a administratorului sau lichidatorului,
stabilirea atributiilor acestora, controlul asupra activitatii lor si, daca
este cazul, inlocuirea lor;
d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai
conduce activitatea;
e) judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru
anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii
procedurii;
f) judecarea contestatiilor debitorului ori ale creditorilor impotriva
masurilor luate de administrator sau de lichidator;
g) confirmarea planului de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa
votarea lui de catre creditori;
h) hotararea de a se continua activitatea debitorului, in caz de
reorganizare;
i) solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
administratorului sau ale lichidatorului;
j) darea hotararii de inchidere a procedurii";
Art. 124 alin. (1)
"Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul societatii pe actiuni
sau al societatii cu raspundere limitata, ajunsa in incetare de plati, sa fie
suportata de catre membrii organelor de conducere - administratori, directori,
cenzori - care au contribuit la ajungerea societatii in aceasta situatie, prin
una dintre urmatoarele fapte: [...]";
Art. 126
"In vederea luarii masurilor prevazute la art. 124, tribunalul poate
fi sesizat de catre judecatorul-sindic, de catre oricare dintre creditori, de
camera de comert si industrie teritoriala sau se poate sesiza din oficiu, pe
baza datelor din dosarul cauzei, si va dispune masuri asiguratorii."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1), potrivit carora "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa. Curtea a statuat
in mod constant in jurisprudenta sa ca principiul egalitatii in drepturi,
consacrat de art. 16 din Constitutie, pe care autorul exceptiei il invoca in
sustinerea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate, se refera
exclusiv la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu si la raporturile
dintre cetateni si autoritatile publice ori reprezentantii acestora (de
exemplu: Decizia Curtii Constitutionale nr. 77 din 22 aprilie 1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 7 octombrie 1997, sau
Decizia nr. 487 din 2 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1998).
Autorul exceptiei critica de fapt interpretarea data de tribunal
dispozitiilor Legii nr. 64/1995, conform carora competenta materiala de a
solutiona sesizarile care au ca obiect angajarea raspunderii organelor de
conducere ale societatii comerciale ajunse in incetare de plati apartine
judecatorului-sindic. Sub acest aspect autorul considera ca textele de lege
criticate sunt contrare prevederilor constitutionale, invocate in sustinerea
exceptiei, pentru faptul ca fac posibila o asemenea interpretare.
Examinand aceste sustineri Curtea Constitutionala constata ca textul art.
124 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata, dispune in mod explicit ca
numai tribunalul poate hotari obligarea membrilor conducerii societatii
comerciale, ajunsa in incetare de plati din cauza faptelor lor pagubitoare, la
suportarea unei parti din pasivul acesteia. De altfel, interpretarea legii nu
poate face obiectul contenciosului constitutional, intrucat, potrivit prevederilor
art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, "...
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 10, 124
alin. (1) si ale art. 126 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Simion Vlad in
dosarul nr. 3.842/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu