DECIZIE Nr. 252 din 12 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 553 din 31 iulie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Cotton Textil" -
S.A. din Tarnaveni in Dosarul nr. 3.919/2002 al Tribunalului Mures - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca posibilitatea
Guvernului de a actualiza periodic sumele in functie de care se stabileste
competenta materiala a organelor specializate din cadrul directiilor generale
ale finantelor publice judetene, respectiv a organelor specializate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, de a solutiona contestatiile impotriva actelor
de control sau de impunere intocmite de organele fiscale este prevazuta chiar
de textul legal, in deplin acord cu prevederile constitutionale. Potrivit art.
125 alin. (3) din Legea fundamentala, "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege", care poate fixa reguli de determinare a
competentei materiale a organelor administrativ-jurisdictionale, fara ca prin
aceasta sa se produca o imixtiune a puterii executive in domeniul rezervat
legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.919/2002,
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Cotton Textil" - S.A. din
Tarnaveni intr-un litigiu avand ca obiect contestatia impotriva masurilor
dispuse de organele Ministerului Finantelor Publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 incalca prevederile art. 51 din Constitutie, referitoare la suprematia
Constitutiei si a legilor, prin aceea ca permite Guvernului sa actualizeze
cuantumul sumelor prevazute la alin. (1) si (2) ale aceluiasi articol chiar si
prin hotarare, modificand implicit si competenta materiala a instantelor
judecatoresti. Considera ca valorile determinante in stabilirea competentei
materiale pentru solutionarea unor contestatii, prevazute de un act normativ de
nivelul legii, nu ar putea fi modificate decat printr-un alt act normativ de
acelasi nivel.
Tribunalul Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca sustinerile autorului exceptiei sunt neintemeiate, deoarece
abilitarea Guvernului "vizeaza organizarea executarii legii mai sus
mentionate, prin indicarea sumei care determina competenta organelor indicate
la art. 5 alin. (1) si (2)".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca fiind neintemeiate criticile
formulate de autorul exceptiei, iar dispozitiile legale criticate, ca fiind in
concordanta cu principiul constitutional al suprematiei Constitutiei si a
legilor, intrucat, potrivit art. 107 alin. (2) din Constitutie, hotararile Guvernului
se emit pentru organizarea executarii legilor. Actualizand cuantumul sumelor
respective, Guvernul nu modifica, nici macar implicit, competenta materiala a
instantelor judecatoresti, ci doar competenta de solutionare a contestatiilor
de catre organele specializate din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene sau ale Ministerului Finantelor Publice. Competenta materiala
a instantelor judecatoresti este stabilita potrivit normelor Codului de
procedura civila, in functie de nivelul autoritatilor administratiei publice
care au emis actele atacate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata. Sumele la care se refera art. 5 alin. (1) si (2) din ordonanta
reprezinta valoarea obiectului contestatiilor, care se solutioneaza pe cale
jurisdictional-administrativa, iar Guvernul este autorizat de legiuitor sa
actualizeze aceste sume periodic, in functie de rata inflatiei.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
presedintelui Camerei Deputatilor, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 februarie 2001,
dispozitii care au urmatorul continut: "Guvernul este autorizat sa
actualizeze cuantumul sumelor prevazute la alin. (1) si (2)."
Alin. (1) al art. 5 stabileste competenta organelor specializate din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru solutionarea contestatiilor
al caror obiect are o valoare de pana la 500 milioane lei, iar alin. (2),
competenta organelor specializate din cadrul Ministerului Finantelor Publice
pentru solutionarea contestatiilor al caror obiect are o valoare de 500
milioane lei sau mai mare sau priveste actele intocmite de organe de control
din cadrul aparatului central al ministerului ori modul de stabilire a taxei
judiciare de timbru.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 51 din Constitutie, potrivit carora "Respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
Examinand continutul dispozitiilor legale care constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate si criticile formulate de autorul exceptiei,
Curtea retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Competenta instantelor
judecatoresti este stabilita de codurile de procedura si de alte legi speciale,
iar in materia contenciosului administrativ, competenta instantelor
judecatoresti este determinata de nivelul organului administratiei publice ale
carui acte se ataca.
Art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 stabileste
competenta organelor specializate din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, ori a celor din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
in raport cu obiectul contestatiei, definita ca o cale administrativa de atac
prin art. 1 alin. (1) din ordonanta, in raport cu valoarea obiectului
contestatiei sau cu organul care a emis actul contestat.
Dispozitiile legale criticate autorizeaza Guvernul sa actualizeze cuantumul
valorii obiectului contestatiei care determina competenta organelor financiare
judetene sau centrale pentru solutionarea la primul grad de jurisdictie
administrativa a contestatiilor respective. Aceste limite de valoare se impun a
fi actualizate periodic in raport cu rata inflatiei. Dispozitiile de
actualizare a cuantumului sumelor ce determina competenta diferitelor organe
ale administratiei publice financiare constituie, in mod evident, masuri luate
pentru executarea legii. Asemenea masuri, dispuse chiar prin hotarari ale Guvernului,
nu sunt contrare nici principiului suprematiei Constitutiei si nu reprezinta
nici imixtiuni in domenii rezervate reglementarii prin lege ori prin alt act
normativ de acelasi nivel, intrucat, potrivit prevederilor art. 107 alin. (2)
din Constitutie, "Hotararile se emit pentru organizarea executarii
legilor". De altfel, legislatia actuala prezinta numeroase exemple de
cazuri in care Guvernul este imputernicit, prin lege, sa actualizeze, in
functie de rata inflatiei, cuantumul a diverse sume reprezentand contravaloarea
anumitor obligatii, dobanzi, despagubiri, penalitati sau amenzi, iar Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in repetate randuri cu privire la aceasta
chestiune, retinand ca nu contravine nici unei prevederi constitutionale (a se
vedea, spre exemplu, Decizia nr. 33 din 6 februarie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 26 aprilie 2001, si
Decizia nr. 38 din 3 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 165 din 26 iulie 1996).
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Cotton Textil" - S.A. din
Tarnaveni in Dosarul nr. 3.919/2002 al Tribunalului Mures - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu