DECIZIE Nr. 241 din 21 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin.
(3) si ale art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 5 ianuarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de Ion Criveanu in
Dosarul nr. F/C/4.809/1999 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de
contencios administrativ, avand ca parti pe autorul exceptiei, Ministerul
Educatiei Nationale, Inspectoratul Scolar Valcea, Colegiul National "Gib
Mihaescu" din Dragasani, Marcela Marinescu, Maria Balasoiu, Procopie
Ghita, Emil Paduretu si Traian Uta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 14 noiembrie 2000 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, deliberand asupra
cererii de amanare a pronuntarii formulate de autorul exceptiei, a amanat
pronuntarea la data de 21 noiembrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
F/C/4.809/1999, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (3) teza ultima din Legea
nr. 128/1997, exceptie ridicata de Ion Criveanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 sunt neconstitutionale in raport cu
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece prin stabilirea unor unitati
reprezentative de catre Ministerul Educatiei Nationale pentru organizarea si
desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice in invatamantul
preuniversitar se creeaza o discriminare intre candidati. In felul acesta, se
arata in continuare, Legea nr. 128/1997 se aplica diferentiat si discriminatoriu
candidatilor care participa la concursurile organizate pentru ocuparea unor
posturi vacante in invatamantul de stat, organizate de unitatile reprezentative
ale Ministerului Educatiei Nationale, in comparatie cu candidatii care
participa la concursurile pentru ocuparea posturilor vacante in invatamantul de
stat, organizate de inspectoratele scolare.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia este neintemeiata. Organizarea si
desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice vacante din
invatamantul de stat de catre unitatile de invatamant reprezentative stabilite
de Ministerul Educatiei Nationale nu contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie, care asigura egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice. Textul criticat nu introduce nici o discriminare si nici
un privilegiu intre candidati sau pentru anumiti candidati in raport cu cel
care instituie organizarea si desfasurarea concursurilor de catre
inspectoratele scolare. Totodata se considera ca legea nu are in vedere
"performanta posturilor" la care se refera autorul exceptiei, ci
reprezentativitatea unitatii in sistemul invatamantului preuniversitar de stat,
care ii confera competenta organizarii si desfasurarii unui concurs.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este nefondata, deoarece art. 9 alin. (3) din
Legea nr. 128/1997 nu contravine principiului egalitatii in drepturi. Acest
text nu contine nici o discriminare intre persoanele care pot participa la
concurs pentru ocuparea unui post didactic vacant. Organizarea si desfasurarea
de concursuri atat la inspectoratele scolare, cat si la unitatile de invatamant
preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Educatiei Nationale, nu
dezavantajeaza nici un candidat, ocuparea postului facandu-se numai prin
concurs si cu respectarea aceleiasi metodologii stabilite de Ministerul
Educatiei Nationale prin ordin al ministrului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 9 alin. (3)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, text
potrivit caruia "Coordonarea metodologica a concursurilor pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante in invatamantul de stat este asigurata
de Ministerul Invatamantului, iar organizarea si desfasurarea acestora, de
catre inspectoratele scolare, precum si de catre unitatile de invatamant
preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Invatamantului",
precum si art. 11 alin. (4), text care prevede ca: "La concursurile
organizate de unitatile de invatamant, lucrarile scrise pentru ocuparea
posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat sau particular se
evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul unitatii scolare
respective."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari". Se considera, in principal, ca
Legea nr. 128/1997 este neunitara, deoarece reglementeaza doua modalitati de
organizare si desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice
declarate vacante in invatamantul preuniversitar de catre inspectoratele
scolare, pe de o parte, si de unitatile de invatamant preuniversitar
reprezentative, pe de alta parte, si, prin urmare, candidatii care participa la
concursul organizat de unitatile de invatamant preuniversitar reprezentative
sunt dezavantajati fata de ceilalti candidati.
Examinand prevederile legale criticate, Curtea observa ca prin acestea nu
se instituie nici un privilegiu si nici o discriminare.
Analizand aceste sustineri formulate de autorul exceptiei, Curtea constata
ca problema care, in esenta, constituie fondul cauzei este aceea de a se
stabili daca organizarea si desfasurarea concursurilor pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante de catre unitatile de invatamant
preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Invatamantului,
prevazuta la art. 9 alin. (3) si la art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997,
este sau nu compatibila cu dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or,
faptul ca prin jocul unor prevederi legale anumite persoane pot ajunge in
situatii defavorabile, apreciate subiectiv prin prisma propriilor interese ca
defavorabile, nu reprezinta o discriminare care sa afecteze
constitutionalitatea textelor respective. In acest sens Curtea Constitutionala
s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 44 din 24 aprilie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996.
Curtea retine ca in ceea ce priveste posibilitatea organizarii si
desfasurarii concursurilor atat de inspectoratele scolare, cat si de unitatile
de invatamant preuniversitar reprezentative, aceasta nu dezavantajeaza nici un
candidat.
Criteriile avute in vedere la concurs, subiectele de concurs, baremurile de
evaluare a lucrarilor, precum si normele de desfasurare a concursului sunt
aceleasi pentru toti candidatii inscrisi la concurs pentru un anumit post,
organizat de o unitate de invatamant reprezentativa.
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu vin in contradictie
cu dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (3)
si ale art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, exceptie ridicata de Ion Criveanu in Dosarul nr. F/C/4.809/1999 al
Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta