DECIZIE Nr. 228 din 18 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 522 din 10 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Agromec" - S.A. din Jegalia in Dosarul nr. 41/2004 al
Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca textul de lege criticat a fost declarat
neconstitutional prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 40/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16 martie 2004, astfel
incat critica cu un atare obiect a devenit inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 41/2004,
Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Agromec" - S.A. din Jegalia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prevederile
art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, republicata, ingradesc
posibilitatea apararii pe fond a dreptului, deoarece cauza nu poate fi judecata
fara plata cautiunii, iar litigiul nu poate fi solutionat. Se apreciaza ca,
desi stabilirea cuantumului si verificarea platii cautiunii nu sunt acte
propriu-zise de infaptuire a justitiei, in sensul dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, republicata, acestea sunt strans legate de
actul de justitie, fiind chestiuni prejudiciale care impiedica infaptuirea
actului de justitie.
Se arata ca este posibil ca, din eroare sau cu rea-credinta, sa se emita un
titlu de creanta de catre un creditor bugetar si sa se inceapa executarea, iar
presupusul debitor, aflandu-se in incapacitate de plata, sa nu poata formula
contestatie la executare. Or, art. 21 din Constitutie, republicata, statueaza
cu valoare de principiu accesul neingradit si liber la justitie si nici o alta
lege nu poate inlatura sau restrange acest drept.
Tribunalul Calarasi apreciaza ca prevederile art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002, republicata, tind sa limiteze abuzul de drept al
debitorilor, contestatiile formulate de debitorul de rea-credinta putand nu
numai sa mareasca nejustificat termenul de recuperare a creantei, dar si sa
duca la cresterea semnificativa a acesteia. Se constata ca accesul la justitie
al debitorului nu este limitat, in fata acestei restrictii cetatenii fiind
egali, ci se protejeaza drepturile castigate de creditor fata de un eventual
abuz de drept.
In concluzie, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata, este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca, potrivit art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, nu pot face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
prevederile legale constatate ca fiind contrare Constitutiei printr-o decizie
anterioara a Curtii Constitutionale, astfel incat critica formulata in dosarul
de fata este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate formulata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august
2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Anterior sesizarii Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate, Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003. Dispozitiile criticate au fost
preluate de art. 164 alin. (1), (2) si (3) din acest nou act normativ si au
urmatorul continut:
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei, republicata,
care au urmatorul continut:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, prin
Decizia nr. 40 din 29 ianuarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16 martie 2004, a fost admisa exceptia
referitoare la dispozitiile art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, retinandu-se ca
textul de lege criticat contravine principiului constitutional privind accesul
liber la justitie.
In consecinta, intrucat Curtea a constatat neconstitutionalitatea
dispozitiei legale care face obiectul criticii in dosarul de fata, printr-o
decizie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ulterior
sesizarii sale, in cauza a intervenit un motiv de inadmisibilitate a exceptiei,
conform art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Agromec" - S.A. din Jegalia in Dosarul nr. 41/2004 al
Tribunalului Calarasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu