DECIZIE Nr. 223 din 18 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si a Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite
din fondurile statului catre populatie, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 532 din 14 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990
privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie,
cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Avicola" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 10.119/2003 al
Tribunalului Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere ca neintemeiata
a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992, precum si celor ale Decretului-lege nr. 61/1990. In acest sens,
apreciaza ca dispozitiile art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 sunt justificate
din punct de vedere economic si corespund prevederilor Constitutiei, fiind in
deplina concordanta cu primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. De asemenea, in ceea ce
priveste dispozitiile Decretului-lege nr. 61/1990, reprezentantul Ministerului
Public arata ca acestea nu contravin prevederilor constitutionale si reglementarilor
internationale invocate de autorul exceptiei, intrucat prevad conditiile si
criteriile de vanzare a locuintelor construite din fondurile statului catre
populatie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.119/2003, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, precum si
a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte
construite din fondurile statului catre populatie.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Avicola" -
S.A. din Iasi intr-o cauza civila ce are ca obiect solutionarea apelului
formulat impotriva Sentintei civile nr. 4.369 din 9 aprilie 2003, pronuntata in
Dosarul nr. 1.219/2003 de Judecatoria Iasi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 44, 45, 53 si 135
din Constitutie, republicata. Autorul exceptiei considera ca textele de lege
criticate aduc atingere si art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, raportate la
art. 20 din Constitutie, republicata.
In acest sens arata ca, "prin acordarea prioritatii unui ofertant
pentru atribuirea locuintelor construite din fondurile unitatii, la un pret
mult mai mic decat cel ce s-ar obtine in baza cererii si ofertei de pe
piata", dispozitiile legale criticate ii incalca dreptul de proprietate.
De asemenea, sustine ca art. 53 din Constitutie, republicata, prevede limitativ
cazurile in care se poate limita exercitiul unui drept, situatii care nu se
retin insa in speta de fata. Astfel, apreciaza ca dispozitiile legale criticate
stabilesc reguli ce se aplica in mod discriminatoriu, fiind in acest fel
afectate "atat anumite persoane juridice de drept privat fata de altele,
cat si persoane fizice carora le este prohibita dobandirea proprietatii
anumitor locuinte".
Si, in fine, mai arata ca impunerea prin lege a vanzarii unui activ al
societatii cu nesocotirea mecanismului cerere-oferta contravine prevederilor
constitutionale ale art. 135, fiind astfel incalcate principiile economiei de
piata, "deoarece se diminueaza in mod artificial valoarea bunului vandut,
fara a exista o compensare justa a proprietarului-vanzator, care ar putea
obtine o valoare mult mai mare prin vanzare la licitatie".
Tribunalul Iasi, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciaza ca dispozitiile art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 44, 135 si 136 din
Constitutie, republicata, ci si legitimate din punct de vedere economic, social
si moral.
In ceea ce priveste Decretul-lege nr. 61/1990, arata ca acesta
reglementeaza conditiile in care intreprinderile pentru vanzarea locuintelor si
oficiile specializate pot vinde locuintele construite din fondurile statului
catre populatie, fiind in acord cu prevederile constitutionale ale art. 44
alin. (1) teza a doua.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, invocand jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992, precum si a prevederilor Decretului-lege nr. 61/1990 este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, notele scrise ale autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Textele criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "Locuintele construite din fondurile statului pot fi
cumparate de titularii contractelor de inchiriere, cu plata integrala sau in
rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de
locuinte construite din fondurile statului catre populatie si ale prezentei
legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuintele care depasesc suprafetele
maxime prevazute in actele normative in baza carora s-au executat locuintele
din fondurile statului si pin fondurile unitatilor economice si bugetare de
stat, precum si cele care prezinta, la data vanzarii, finisaje superioare,
echivalente unor lucrari de arta sau ornamentale deosebite, sau care
beneficiaza de dotari speciale, cum ar fi: piscina, sauna, sera, crama,
bar-vinoteca, camera frigorifica sau altele asemenea.
De asemenea, sunt exceptate locuintele de protocol care au servit sau
servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite in functii drept
locuinte pe durata exercitarii functiei, chiar daca acestea sunt scoase
ulterior din evidenta locuintelor de protocol.";
- Art. 7: "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice
sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele
decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor la alin. 1 si 2 si la art. 1 alin. 1,
pentru care nu s-a incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile Decretului-lege
nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la
coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat in functie
de cresterea salariului minim brut pe tara la data cumpararii, fata de cel
existent la data intrarii in vigoare a Legii nr. 85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca.
Modul de administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor
stabili de consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne nu se
vand."
Autorul exceptiei apreciaza ca fiind neconstitutionale si dispozitiile
Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din
fondurile statului catre populatie, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, cu modificarile si completarile
ulterioare, act normativ ce reglementeaza vanzarea de locuinte construite din
fondurile statului catre populatie.
Textele constitutionale invocate sunt cele ale art. 44, 45, 53 si art. 135
din Constitutie, republicata, care au urmatorul continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene."
De asemenea, autorul exceptiei a invocat si incalcarea prevederilor art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, prevederi care au urmatorul cuprins:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform
interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 au mai facut obiect al controlului
de constitutionalitate.
Astfel, prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 40 din 14 martie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000,
Decizia nr. 164 din 22 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 492 din 23 august 2001 si Decizia nr. 278 din 1 iulie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august
2003, Curtea Constitutionala a respins exceptiile de neconstitutionalitate
privind aceste dispozitii.
Cu acele prilejuri, Curtea a statuat ca prin dispozitiile art. 7 din Legea
nr. 85/1992, republicata, a fost consacrata "o norma de justitie sociala,
intrucat dau posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la construirea
carora au contribuit direct sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. In
cazul privatizarii unitatilor din ale caror fonduri a fost construita locuinta
ce a facut obiectul vanzarii, obligatia de vanzare catre chiriasi, prevazuta de
dispozitiile Legii nr. 85/1992, este - astfel cum a statuat Curtea
Constitutionala - o obligatie in rem, deci in considerarea obiectului (locuinta
construita din fondurile unitatii economice sau bugetare), iar nu o obligatie
in personam, care ar fi avut in considerare societatea comerciala ce a luat nastere
pe calea privatizarii".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 1 din Legea nr. 85/1992, republicata,
Curtea a constatat ca acest text nu prevede o expropriere, ci o trecere in
proprietatea detinatorilor de locuinte, fosti chiriasi ai acestora, a
locuintelor si a terenurilor aferente acestor locuinte dobandite prin cumparare
de la unitatile economice sau bugetare de stat, atribuirea terenurilor
facandu-se integral sau proportional cu cota-parte din dreptul de proprietate
asupra constructiei respective.
Atat solutiile, cat si considerentele cuprinse in aceste decizii isi
pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente
noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a Decretului-lege nr.
61/1990, Curtea observa ca, de fapt, autorul exceptiei nu critica
obligativitatea instrainarii locuintelor, ci pretul de vanzare al acestora. Or,
aceasta nu este o problema de constitutionalitate, fiind o problema de optiune
legislativa. Legiuitorul a inteles sa stabileasca pretul de vanzare intr-un
cuantum care sa permita chiriasilor sa isi poata exercita efectiv dreptul la
cumpararea locuintelor, in cazul unui pret ridicat dreptul acestora devenind iluzoriu.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de
locuinte construite din fondurile statului catre populatie, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Avicola" -
S.A. din Iasi in Dosarul nr. 10.119/2003 al Tribunalului Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu