DECIZIE Nr. 212 din 4 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 451 din 20 mai 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Florgabin" - S.R.L. din Alexandria, prin
administrator Florea Bulumac, in Dosarul nr. 1.457/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal autorul exceptiei este reprezentat de avocatul Alexandru
Pantea. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, sustinand
ca art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 incalca prevederile
constitutionale care consacra liberul acces la justitie, deoarece nu prevad
posibilitatea repunerii in termen pentru persoana care nu a depus contestatia
in termenul legal si nici nu pun la dispozitia celui interesat o cale de atac.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens invoca jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca existenta unor
proceduri administrativ-jurisdictionale prealabile nu reprezinta o incalcare a
liberului acces la justitie, deoarece decizia organului administrativ
jurisdictional poate fi atacata in fata instantelor judecatoresti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.457/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2001.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Florgabin" -
S.R.L. din Alexandria, prin administrator Florea Bulumac, cu ocazia solutionarii
recursului formulat impotriva Sentintei civile nr. 153 din 10 martie 2003,
pronuntata de Tribunalul Teleorman in Dosarul nr. 6.775/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat contravine principiului consacrat in art. 21 alin. (1)
si (2) din Constitutie, republicata, care se refera la liberul acces la
justitie. Astfel, apreciaza ca, desi legiuitorul nu a reglementat in art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 procedura repunerii in termen, in
speta, "instanta de judecata trebuia si putea sa interpreteze acest
articol de lege in sensul ca penalul tine locul civilului si sa dispuna
repunerea in termen [...]."
Instanta de judecata considera ca argumentele autorului exceptiei sunt
neintemeiate. In acest sens arata ca instituirea unor termene si proceduri
prealabile de contestare a actului administrativ nu interzice petentului
accesul la justitie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca "problema care se pune
si de care depinde solutionarea cauzei nu este una de constitutionalitate, ci
una de interpretare si aplicare a legii, fiind de competenta exclusiva a
instantei judecatoresti [...]."
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
deoarece Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a fost in mod expres
abrogata prin art. 200 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si
presedintele Camerei Deputatilor, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
Art. 4: "(1) Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, in
termen de 15 zile de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al
acestuia.
(2) Contestatiile trimise prin posta se socotesc formulate in termen, daca
au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte de implinirea
acestuia."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor dispozitii constitutionale:
Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a fost abrogata
in virtutea art. 200 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
941 din 29 decembrie 2003, dispozitiile criticate fiind preluate partial de
art. 171 alin. (1) din acest nou act normativ, cu urmatorul continut:
"Contestatia se va depune in termen de 30 de zile de la data comunicarii
actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii."
In aceste conditii, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra
acestor dispozitii legale.
Critica autorului exceptiei nu vizeaza continutul prevederilor legale
atacate, prevederi asupra carora, de altfel, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 248 din 12 iunie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 23 iunie 2003, statuand ca acestea
nu contravin principiului constitutional al liberului acces la justitie, ci
modul de aplicare si interpretare a acestora. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, aceasta "nu se poate pronunta asupra modului de interpretare
si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 171 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Florgabin" - S.R.L. din Alexandria, prin administrator Florea
Bulumac, in Dosarul nr. 1.457/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman