DECIZIE Nr. 186 din 18 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 16 mai 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Bentoflux" - S.A. din Satu Mare in Dosarul nr.
909/1999 al Tribunalului Satu Mare, avand ca parti pe autorul exceptiei, Ana
Pintea, precum si pe Petru Pintea si Mihai Butescu.
La apelul nominal s-a constatat lipsa tuturor partilor, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca fiind inadmisibila, deoarece Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat asupra acestor dispozitii si a stabilit ca
art. 278 din Codul de procedura penala este constitutional numai in masura in
care nu opreste persoana nemultumita de solutionarea plangerii sale sa se
adreseze justitiei in mod direct, in baza art. 21 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 mai 1999, pronuntata in Dosarul nr. 909/1999, Tribunalul
Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Bentoflux" - S.A. din Satu Mare intr-o cauza
penala avand ca obiect solutionarea recursului declarat de autorul exceptiei
impotriva Sentintei penale nr. 301/1999, pronuntata de Judecatoria Satu Mare.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate, in motivarea acesteia, a
sustinut ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, deoarece inchid
calea persoanei nemultumite de rezolutia data de parchet de a se adresa
justitiei. Rezolutia de neincepere a urmaririi penale este un act prin care se
infaptuieste justitia si este firesc si legal ca aceasta sa fie verificata, cercetata
si cenzurata de instanta judecatoreasca, singura autoritate care, potrivit art.
125 alin. (1) din Constitutie, realizeaza justitia in Romania. Caracterul legal
sau nelegal al cererii sale si, ca o consecinta, al pretentiilor formulate ca
parte civila va rezulta numai in urma judecarii pricinii si va fi constatat
printr-o hotarare judecatoreasca, cu respectarea principiilor publicitatii,
contradictorialitatii si dreptului la aparare. Se sustine totodata ca atata
timp cat rechizitoriul nu obliga instanta la o anumita solutie, cu atat mai
mult este legala interventia instantei in cazul in care prin rezolutie
parchetul dispune neinceperea urmaririi penale.
Instanta judecatoreasca, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile
art. 278 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale, deoarece nu
permit persoanei nemultumite de rezolutia data de procuror sa se adreseze
justitiei, conform prevederilor art. 21 din Constitutie. Conform aceleiasi
opinii "Rezolutia data de Parchetul de pe langa Judecatoria Satu Mare,
prin prim-procurorul parchetului, in mod legal ar trebui sa poata fi
verificata, cercetata si cenzurata de instanta judecatoreasca, care, potrivit
art. 125 alin. (1) din Constitutie, infaptuieste justitia".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala,
in raport cu art. 21 din Constitutie, este intemeiata numai in masura in care
se interpreteaza ca impiedica adresarea directa la instantele judecatoresti a
persoanei nemultumite de solutionarea plangerii sale impotriva masurilor sau
actelor efectuate de procuror. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca
prevederile art. 278 din Codul de procedura penala reglementeaza o cale de atac
specifica impotriva actelor procurorului. Astfel, plangerea impotriva actelor
efectuate de procuror se rezolva de prim-procurorul parchetului respectiv, iar
atunci cand masurile sau actele sunt ale acestuia plangerea este indreptata
procurorului ierarhic superior, fara insa ca legea sa mai prevada o alta cale
de atac. Or, acestea fiind masuri luate in cursul procesului penal, este firesc
sa fie supuse nu numai controlului ierarhic in cadrul Ministerului Public, dar
si unui control din partea instantelor judecatoresti. Acest din urma control
este impus, in mod evident, de dispozitiile art. 21 din Constitutie. Prin
urmare, art. 278 din Codul de procedura penala, reglementand o cale speciala de
atac, nu impiedica accesul liber la justitie in terminis si deci dispozitiile
acestui articol nu sunt in sine neconstitutionale, ci incomplete. Cu alte
cuvinte, se pot considera ca fiind neconstitutionale dispozitiile articolului
mai sus amintit numai in masura in care vor fi interpretate ca inchid persoanei
nemultumite de solutia data plangerii sale de catre Ministerul Public calea de
a se adresa justitiei. De altfel, in privinta constitutionalitatii acestor
dispozitii s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 486 din 2
decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105
din 6 martie 1998, stabilind ca dispozitiile art. 278 din Codul de procedura
penala sunt constitutionale numai in masura in care nu opresc persoana
nemultumita de solutionarea plangerii sale sa se adreseze justitiei in mod
direct, in baza art. 21 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia ridicata.
Din examinarea incheierii de sesizare, precum si a sustinerilor formulate
in dosarul cauzei de autorul exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca
exceptia ridicata are ca obiect art. 278 din Codul de procedura penala,
potrivit caruia: "Plangerea impotriva masurilor luate sau actelor
efectuate de procuror sau efectuate pe baza dispozitiilor date de acesta se
rezolva de prim-procurorul parchetului. In cazul cand masurile si actele sunt
ale prim-procurorului ori luate sau efectuate pe baza dispozitiilor date de
catre acesta, plangerea se rezolva de procurorul ierarhic superior.
Dispozitiile art. 275 - 277 se aplica in mod corespunzator."
Autorul exceptiei critica acest text, deoarece "inchide calea
persoanei nemultumite de rezolutia data de parchet de a se adresa
justitiei".
Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala
prin Decizia nr. 486 din 2 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998. Cu acel prilej Curtea, admitand
exceptia de neconstitutionalitate, a constatat ca art. 278 din Codul de
procedura penala este constitutional numai in masura in care nu opreste
persoana nemultumita de solutionarea plangerii impotriva masurilor sau actelor
efectuate de procuror, ori efectuate pe baza dispozitiilor date de acesta si
care nu ajung in fata instantelor judecatoresti, sa se adreseze justitiei in temeiul
art. 21 din Constitutie, ce urmeaza sa se aplice in mod direct. In motivarea
acestei solutii s-a aratat ca, potrivit dispozitiilor art. 278 din Codul de
procedura penala, plangerea impotriva masurilor luate sau actelor efectuate de
procuror se rezolva de prim-procurorul parchetului, iar atunci cand masurile
sau actele apartin acestuia plangerea se rezolva de procurorul ierarhic
superior. Impotriva solutiei date plangerii de catre prim-procurorul sau de
procurorul ierarhic superior legea nu prevede nici o cale de atac. Or, fiind
vorba de acte si masuri luate de procuror in cursul procesului penal, este
necesar ca acestea sa fie supuse nu numai controlului ierarhic in cadrul
Ministerului Public, dar si controlului din partea instantelor judecatoresti. De
aceea, persoana nemultumita de solutia data plangerii sale prin desfasurarea
procedurii in cadrul Ministerului Public are dreptul de a se adresa instantei
de judecata, in conformitate cu art. 21 alin. (1) din Constitutie, care
instituie principiul accesului liber la justitie. Asa fiind, dispozitiile art.
278 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale in masura in care nu
permit persoanei nemultumite de solutia data plangerii sale de catre organele
Ministerului Public de a se adresa justitiei. De altfel, dreptul persoanei de a
se adresa justitiei exista nu numai in situatia analizata, ci si in cazul
actelor prin care procurorul pune capat conflictului de drept penal, real sau
aparent, astfel cum sunt rezolutia de neincepere a urmaririi penale, prevazuta
la art. 228 alin. 6 din Codul de procedura penala, scoaterea de sub urmarire
penala sau incetarea urmaririi penale, reglementate de art. 11 pct. 1 lit. b)
si c) din Codul de procedura penala. Acestea fiind acte de infaptuire a
justitiei este firesc sa fie verificate si confirmate ori infirmate de
instantele judecatoresti, singurele autoritati prin a caror activitate se
realizeaza justitia.
Considerentele cuprinse in Decizia Curtii Constitutionale nr. 486/1997 sunt
pe deplin aplicabile si in prezenta cauza.
De altfel, insasi instanta judecatoreasca in fata careia a fost ridicata
exceptia de neconstitutionalitate, exprimandu-si opinia, considera ca art. 278
din Codul de procedura penala contravine dispozitiilor art. 21 din Constitutie.
Cu toate acestea, instanta nu s-a conformat Deciziei Curtii Constitutionale nr.
486/1997, ci, marginindu-se la constatarea ca rezolutia procurorului de
neincepere a urmaririi penale "[...] ar trebui sa poata fi verificata,
cercetata si cenzurata de instanta judecatoreasca, care, potrivit art. 125
alin. (1) din Constitutie, infaptuieste justitia", a sesizat Curtea
Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 278 din Codul de procedura penala.
Procedand in acest fel, instanta judecatoreasca:
I. nu a aplicat in mod direct dispozitiile art. 21 din Constitutie,
referitoare la accesul liber in justitie; de aceea este necesara examinarea
problemei obligatiei instantelor judecatoresti de aplicare directa a
dispozitiilor Constitutiei atunci cand nu exista reglementare legala sau cand a
fost constatata neconstitutionalitatea reglementarii legale existente;
II. nu a dat curs dispozitiilor art. 145 alin. (2), fraza intai, teza
intai, din Constitutie, potrivit carora "Deciziile Curtii Constitutionale
sunt obligatorii [...]", si nici dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, conform carora "Nu pot face obiectul exceptiei prevederile
legale a caror constitutionalitate a fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1)
din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii Constitutionale"; de aceea este necesara
examinarea caracterului efectelor deciziilor Curtii Constitutionale pronuntate,
conform art. 144 lit. c) din Constitutie, pentru solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor judecatoresti;
III. nu s-a conformat dispozitiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora "Daca exceptia este inadmisibila, fiind
contrara prevederilor alin. [...] (3), instanta o respinge printr-o incheiere
motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala"; de aceea este
necesara examinarea modului in care trebuie sa procedeze instantele
judecatoresti atunci cand, referitor la prevederile legale de care depinde
solutionarea cauzei, Curtea Constitutionala a pronuntat anterior o decizie de
constatare a neconstitutionalitatii.
I. In legatura cu problema obligatiei instantelor judecatoresti de aplicare
directa a dispozitiilor Constitutiei, atunci cand nu exista reglementare legala
sau cand a fost constatata neconstitutionalitatea reglementarii legale
existente:
Prin Decizia nr. 486/1997 Curtea Constitutionala a constatat ca art. 278
din Codul de procedura penala este neconstitutional in masura in care opreste
persoana nemultumita de solutionarea plangerii impotriva masurilor sau actelor
efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispozitiilor date de acesta si
care nu ajung in fata instantelor judecatoresti sa se adreseze justitiei in
temeiul art. 21 din Constitutie, conform caruia: "(1) Orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Dimpotriva, in speta, prin simpla constatare in sensul ca rezolutia
procurorului de neincepere a urmaririi penale "[...] ar trebui sa poata fi
verificata, cercetata si cenzurata de instanta judecatoreasca [...]",
instanta in fata careia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate ce
face obiectul prezentei decizii s-a alaturat - implicit - modului in care, in
spete asemanatoare, au procedat si alte instante judecatoresti, care au considerat
- explicit - ca aplicarea directa de catre organele autoritatii judecatoresti a
art. 21 din Constitutie este inadmisibila, in lipsa existentei, la nivel de
lege, a unei reglementari referitoare la procedura ce trebuie urmata de catre
persoana nemultumita spre a se adresa instantei judecatoresti si, de asemenea,
la procedura care trebuie desfasurata de catre instanta judecatoreasca spre a
solutiona cererea persoanei nemultumite. In consecinta, aceste instante
judecatoresti, fara a nega in mod direct caracterul obligatoriu al deciziilor
Curtii Constitutionale, conform art. 145 alin. (2), fraza intai, teza intai,
din Constitutie, nu au dat curs Deciziei nr. 486/1997, asteptand interventia
Parlamentului spre a pune in aplicare aceasta decizie prin reglementarea, in
cadrul Codului de procedura penala, a procedurii concrete care sa permita
controlarea de catre instantele judecatoresti a masurilor la care se refera
art. 278 din acest cod. Spre a se ajunge la concluzia inadmisibilitatii
aplicarii directe a dispozitiilor constitutionale de catre instantele
judecatoresti au fost utilizate, in esenta, urmatoarele doua categorii de
sustineri:
1. Sustineri referitoare la specificul activitatii de justitie, specific
stabilit prin textele constitutionale speciale aplicabile acesteia, astfel:
- potrivit alin. (1) al art. 123 din Constitutie, "(1) Justitia se
infaptuieste in numele legii", iar conform alin. (2) al aceluiasi text
constitutional, "(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii";
- potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege".
Pornindu-se de la formularile cuprinse in aceste texte constitutionale, se
considera ca, in consecinta, dispozitiile constitutionale nu se adreseaza in
mod direct organelor de justitie care aplica legile in vigoare, ci numai prin
intermediul organelor legislative, care trebuie sa se conformeze Constitutiei
si sa aduca modificari corespunzatoare legislatiei.
2. Sustineri conform carora, in mod similar concluziei la care se ajunge
prin sustinerile imediat anterioare (de sub pct. 1), deciziile Curtii
Constitutionale ar reprezenta, in realitate, o solicitare adresata
legiuitorului, care, procedand la analiza acestei solicitari, trebuie sa aduca
modificarile corespunzatoare legislatiei in vigoare "criticate" prin
deciziile Curtii Constitutionale; in consecinta instantelor judecatoresti nu
le-ar fi opozabile, in mod direct, deciziile Curtii Constitutionale, ci numai
prin incorporarea de catre legiuitor a acestor solutii in legislatia pozitiva.
In legatura cu aceste din urma sustineri, Curtea observa ca, in esenta, este
ridicata de fapt problema sferei efectelor deciziilor Curtii Constitutionale,
indeosebi in raport cu autoritatea judecatoreasca. De aceea, examinarea acestor
sustineri se va face ulterior, in cadrul considerentelor cuprinse la pct. II al
acestei decizii, referitoare la problema caracterului efectelor deciziilor
Curtii Constitutionale pronuntate, conform art. 144 lit. c) din Constitutie, pentru
solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor
judecatoresti.
Analizand cea dintai categorie de sustineri, Curtea Constitutionala
constata ca acestea sunt neintemeiate, iar concluzia la care se ajunge, pe baza
lor, reprezinta incalcarea directa a prevederilor art. 51 din Constitutie
("Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie."), precum si incalcarea pe cale ocolita a prevederilor art.
145 alin. (2) fraza intai, teza intai, din Constitutie ("Deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii [...]"), asa cum va rezulta din cele ce
urmeaza.
Astfel, mai intai, Curtea Constitutionala observa, in legatura cu ansamblul
celei dintai categorii de sustineri, al caror continut este rezumat sub pct. 1
de mai sus, ca refuzul aplicarii directe a dispozitiilor art. 21 din
Constitutie se intemeiaza, in mod contradictoriu, tocmai pe invocarea si
aplicarea directa a altor texte constitutionale, si anume pe aplicarea directa
a art. 123 alin. (1) si (2) si a art. 125 alin. (1) din Legea fundamentala.
Aceasta echivaleaza cu sustinerea ca insasi Constitutia interzice aplicarea
directa a Constitutiei sau cu sustinerea ca aplicarea directa a Constitutiei
inseamna incalcarea Constitutiei. Se ajunge, in acest fel, la inconsecvente de
natura logica.
In al doilea rand, Curtea Constitutionala observa ca este inexact intelesul
ce este acordat de catre aceste instante judecatoresti termenului
"lege" utilizat in cuprinsul art. 123 alin. (1) si (2) si al art. 125
alin. (3) din Constitutie, ajungandu-se la excluderea, din acest inteles, a
Legii fundamentale, asadar a Constitutiei. Intr-adevar, sub titlul marginal
"Categorii de legi", art. 72 din Constitutie (plasat in cadrul unei
sectiuni denumite "Legiferarea") reglementeaza existenta a trei
categorii de "legi": legile constitutionale, legile organice si
legile ordinare, iar instantele judecatoresti, in activitatea lor, nu pot
selecta dintre aceste legi numai legile organice si legile ordinare, inlaturand
aplicarea legilor constitutionale.
In al treilea rand, este evident ca finalitatea art. 123 alin. (1) si (2)
si a art. 125 alin. (3) din Constitutie nu este aceea de excludere a Legii
fundamentale din activitatea instantelor judecatoresti de aplicare a dreptului,
ci este aceea de a interzice aplicarea de catre acestea, peste
"lege", a actelor normative care au o putere inferioara
"legii". Cu alte cuvinte, scopul real al acestor texte
constitutionale este, dupa caz: de a interzice infaptuirea justitiei in numele
unor acte normative care, avand putere inferioara "legii", contravin
acesteia - art. 123 alin. (1); de a interzice "supunerea"
judecatorilor fata de asemenea acte normative - art. 123 alin. (2); de a
interzice stabilirea prin asemenea acte normative a "competentei si
procedurii de judecata" - art. 125 alin. (3).
Asa fiind, rezulta cu claritate ca dispozitiile constitutionale pot si
trebuie sa fie aplicate in mod direct de catre instantele judecatoresti atunci
cand legiuitorul nu a adoptat legi prin care sa se procedeze la detalierea
reglementarii constitutionale. Adoptarea de catre legiuitor a unor asemenea
legi este, de regula, necesara, dar absenta lor nu poate impiedica aplicarea
imediata a vointei legiuitorului constituant. In plus, exista situatii cand
este evident ca in aplicarea reglementarilor constitutionale nici nu se impune
adoptarea de legi. Acesta este, de exemplu, cazul art. 51 din Constitutie
("Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie."), cel al art. 72 (prin care se reglementeaza
"categoriile de legi") etc.
Pentru aceleasi ratiuni dispozitiile constitutionale pot si trebuie sa fie
aplicate in mod direct de catre instantele judecatoresti si in cazul in care,
prin decizie a Curtii Constitutionale, a fost constatata neconstitutionalitatea
prevederilor legale existente, iar legiuitorul nu a procedat inca la
modificarea sau abrogarea, dupa caz, a acelor prevederi legale.
II. In legatura cu problema caracterului efectelor deciziilor Curtii
Constitutionale pronuntate, conform art. 144 lit. c) din Constitutie, pentru
solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor
judecatoresti:
Este cunoscut ca acest control se realizeaza asupra "[...] unei legi
sau ordonante ori unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei" - art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata.
Caracterul efectelor acestor decizii ale Curtii Constitutionale a mai fost
examinat de aceasta.
Astfel, prin Decizia nr. 169 din 2 noiembrie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 12 aprilie 2000, s-a aratat ca, sub
aspectul examinat, textul fundamental este cel al art. 145 alin. (2), fraza
intai, teza intai, din Constitutie, conform caruia "Deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii [...]." Totodata s-a precizat ca acest
text constitutional trebuie coroborat si cu alte dispozitii si principii
constitutionale, care, impreuna, contureaza continutul prevederilor art. 23 alin.
(3), teza a doua si alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata. Conform alin. (3) al art. 23
"Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a caror
constitutionalitate a fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din
Constitutie sau prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii Constitutionale.", iar alin. (6) al art. 23
dispune: "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor
alin. [...] (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai
sesiza Curtea Constitutionala." Rezulta de aici ca instanta judecatoreasca
in fata careia se ridica o exceptie de neconstitutionalitate referitoare la o
lege sau ordonanta (ori la una sau mai multe dispozitii dintr-o lege sau
ordonanta), a carei neconstitutionalitate fusese constatata de Curtea
Constitutionala printr-o decizie publicata anterior ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate, are obligatia de a face aplicarea acelei decizii
anterioare a Curtii Constitutionale - inclusiv in cazul cand acea decizie
fusese pronuntata in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie. In consecinta,
deciziile pronuntate in cadrul solutionarii exceptiilor de
neconstitutionalitate nu produc doar efecte relative (inter partes), in cadrul
procesului in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate, ci produc
efecte absolute (erga omnes).
Prin Decizia nr. 169/1999 s-a mai retinut, de asemenea, ca dispozitiile
art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, isi au fundamentul
constitutional in mai multe dispozitii constitutionale, dupa cum urmeaza:
a) conform art. 145 alin. (2), fraza intai, teza intai, "Deciziile
Curtii Constitutionale sunt obligatorii [...]." Intrucat aceste prevederi
nu disting, rezulta ca ele se aplica si deciziilor pronuntate in temeiul art.
144 lit. c) din Constitutie;
b) potrivit art. 16 alin. (1), "Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari", iar
conform art. 51 "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie." In lumina acestor doua texte constitutionale trebuie
observat ca, in masura in care deciziile Curtii Constitutionale nu ar produce
efecte erga omnes, s-ar putea ajunge la situatia ca una si aceeasi dispozitie
legala - a carei neconstitutionalitate, prin ipoteza, a fost declarata printr-o
decizie anterioara a Curtii Constitutionale - sa nu se aplice in procesul in
cadrul caruia exceptia a fost ridicata, dar, pe de alta parte, sa se aplice
nestingherit in orice alt proces sau in orice alta imprejurare in care nu se
pune problema unui proces in fata unei instante judecatoresti. Este insa
evident ca asemenea consecinte ar fi contrare:
- egalitatii cetatenilor "in fata legii si a autoritatilor
publice" [art. 16 alin. (1) din Constitutie], fiindca ar insemna: sub cel
dintai aspect, ca o lege declarata neconstitutionala prin decizia Curtii
Constitutionale sa nu se aplice fata de unele subiecte de drept (cele implicate
in procesul care a prilejuit pronuntarea acelei decizii a Curtii
Constitutionale), dar sa se aplice fata de alte subiecte de drept; iar sub cel
de-al doilea aspect, ca autoritatile publice sa aplice legea diferit fata de
unele sau altele dintre subiectele de drept, dupa cum acestea au fost ori nu au
fost parti in procesul in cadrul caruia a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate.
- asigurarii "respectarii Constitutiei" si a "suprematiei"
acesteia (art. 51 din Legea fundamentala).
S-a mai retinut, prin Decizia nr. 169/1999, ca, de altminteri, indiferent
de orice argumente care, intr-un fel sau altul, ar tinde la concluzia ca
deciziile Curtii Constitutionale pronuntate in cadrul solutionarii exceptiilor
de neconstitutionalitate nu ar produce efecte erga omnes, o asemenea concluzie
face abstractie de imposibilitatea ca o prevedere legala a carei
neconstitutionalitate a fost stabilita - in mod definitiv, pe caile si de catre
autoritatea prevazute de Constitutie - sa se mai aplice inca.
In ceea ce priveste conturarea sferei obligativitatii erga omnes a
deciziilor pronuntate in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, prin
considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 169/1999 s-a mai constatat
ca, astfel cum rezulta indirect din cuprinsul art. 23 alin. (3) si (6) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, nu produc efecte erga omnes, ci doar inter partes (efecte
relative), acele decizii ale Curtii Constitutionale prin care au fost respinse
exceptiile de neconstitutionalitate. Desigur, aceleasi parti si pentru aceleasi
motive nu pot reitera exceptia de neconstitutionalitate, intrucat s-ar incalca
autoritatea lucrului judecat. Dar, intr-un alt proces, exceptia poate fi
reiterata, dandu-se astfel posibilitatea reanalizarii de catre Curtea
Constitutionala a aceleiasi probleme de neconstitutionalitate, ca urmare a
invocarii unor temeiuri noi ori a intervenirii altor elemente noi care sa
determine modificarea jurisprudentei Curtii.
Ca o consecinta a caracterului obligatoriu erga omnes al deciziilor Curtii
Constitutionale, pronuntate in baza art. 144 lit. c) din Constitutie, prin care
se constata neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante, prevederea
normativa a carei neconstitutionalitate a fost constatata nu mai poate fi
aplicata de nici un subiect de drept (cu atat mai putin de autoritatile si
institutiile publice), incetandu-si de drept efectele pentru viitor, si anume de
la data publicarii deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial al
Romaniei, potrivit tezei a doua din fraza intai a art. 145 alin. (2) din
Constitutie. Fara indoiala ca, in urma pronuntarii unei decizii prin care
Curtea Constitutionala constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante,
Parlamentul sau, dupa caz, Guvernul are obligatia de a interveni in sensul
modificarii sau al abrogarii actului normativ declarat ca fiind
neconstitutional. Dar - astfel cum s-a precizat prin Decizia nr. 169/1999 -
aceasta nu inseamna ca, in situatia in care o asemenea interventie nu s-ar
produce ori ar intarzia, decizia Curtii Constitutionale si-ar inceta efectele.
Dimpotriva, aceste efecte se produc in continuare, fiind opozabile erga omnes,
in vederea asigurarii suprematiei Constitutiei, conform art. 51 al acesteia.
In sfarsit, potrivit Deciziei nr. 169/1999, caracterul obligatoriu erga
omnes al deciziilor Curtii Constitutionale, prin care se constata
neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante, implica existenta
raspunderii juridice in cazul nerespectarii acestor decizii. Sub acest aspect
exista echivalenta cu situatia in care nu este respectata o lege adoptata de
Parlament ori o ordonanta emisa de Guvern. Sau, in termeni mai generali, este
vorba despre problema identificarii raspunderii juridice atunci cand una dintre
autoritatile statului nu da curs masurilor stabilite, in limitele competentelor
atribuite prin Constitutie, de catre o alta autoritate a statului. Intr-o
asemenea situatie identificarea raspunderii juridice decurge din caracterul
imperativ al dispozitiilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora
"Romania este stat de drept [...]". Altfel, s-ar ajunge la
inlaturarea de catre una dintre puterile statului a acestui principiu constitutional
fundamental, ceea ce este inadmisibil. De asemenea, in lumina dispozitiilor
art. 11 si 20 din Constitutie, raspunderea juridica pentru nerespectarea unei
decizii a Curtii Constitutionale poate consta, in masura in care sunt
indeplinite conditiile prevazute de Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, in pronuntarea unei hotarari a Curtii
Europene a Drepturilor Omului impotriva statului.
Toate aceste considerente cuprinse in Decizia Curtii Constitutionale nr.
169/1999 sunt pe deplin aplicabile si in prezenta cauza.
III. In legatura cu problema privind modul in care trebuie sa procedeze
instantele judecatoresti atunci cand, referitor la prevederile legale de care
depinde solutionarea cauzei, Curtea Constitutionala a pronuntat anterior o
decizie de constatare a neconstitutionalitatii:
Instantele judecatoresti au competenta ca - in conditiile legii - sa
constate, printr-o incheiere motivata, ca o exceptie de neconstitutionalitate
este "admisibila" sau "inadmisibila" ori, mai precis, ca
este "admisibila" sau "inadmisibila" cererea unei parti sau
a procurorului de ridicare a unei exceptii de neconstitutionalitate, cu
consecinta suspendarii cauzei si a sesizarii Curtii Constitutionale in vederea
solutionarii exceptiei. In ipoteza in care o instanta judecatoreasca admite in
mod eronat o asemenea cerere, in loc sa o respinga - potrivit legii - ca fiind
inadmisibila, Curtea Constitutionala are competenta de a constata ca sesizarea
sa a fost facuta nelegal si, in consecinta, sa respinga ea insasi, prin
decizie, exceptia de neconstitutionalitate ca fiind "inadmisibila".
Pe de alta parte, atunci cand sesizarea Curtii Constitutionale s-a facut in mod
corect, intrucat - potrivit legii - exceptia de neconstitutionalitate era
"admisibila" [caz in care instanta are si obligatia ca, potrivit art.
23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, sa isi exprime "opinia
asupra exceptiei"], numai Curtii Constitutionale ii revine competenta de a
"admite" sau de a "respinge" exceptia de
neconstitutionalitate, asadar de a solutiona exceptia "pe fond",
adica de a constata ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei sunt, dupa
caz, neconstitutionale ("admitere a exceptiei") ori constitutionale
("respingere a exceptiei").
Astfel cum rezulta din dispozitiile art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, una dintre situatiile de "inadmisibilitate" a
ridicarii unei exceptii de neconstitutionalitate este cea in care exceptia are
ca obiect "[...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale". Aceasta inseamna,
in primul rand, ca este inadmisibil ca instanta insasi sa ridice, din oficiu, o
asemenea exceptie. In al doilea rand, aceasta mai inseamna ca, daca o asemenea
exceptie este ridicata de parti sau de procuror, instanta judecatoreasca are
obligatia sa respinga, ca fiind inadmisibila, cererea prin care exceptia a fost
ridicata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala si fara a suspenda judecarea
cauzei [astfel cum prevede art. 23 alin. (5), pentru ipoteza ridicarii unei
exceptii de neconstitutionalitate printr-o cerere admisibila]. In sfarsit, in
al treilea rand, aceasta mai inseamna ca, respingand cererea prin care este
ridicata exceptia de neconstitutionalitate, instanta, continuand solutionarea
cauzei, are obligatia de a respecta decizia Curtii Constitutionale, asadar are
obligatia ca, dupa caz:
- sa nu aplice in acea cauza dispozitiile legale a caror
neconstitutionalitate a fost constatata prin decizia Curtii Constitutionale;
- sa aplice dispozitiile legale de care depinde solutionarea cauzei si la
care se refera decizia Curtii Constitutionale, dar niciodata in acel inteles
care, astfel cum s-a constatat prin acea decizie, este contrar Constitutiei.
In oricare dintre cele doua situatii de mai sus si in masura in care este
cazul, este necesar ca instanta judecatoreasca sa aplice direct dispozitiile
Constitutiei, de care depinde solutionarea procesului, in absenta unor
reglementari legale care sa fi inlocuit ori completat prevederile cu privire la
care a fost pronuntata decizia Curtii Constitutionale.
Din ansamblul considerentelor anterioare rezulta ca in prezenta speta
instanta judecatoreasca avea obligatia ca, in conditiile existentei Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 486/1997 referitoare la prevederile art. 278 din
Codul de procedura penala, sa se conformeze efectelor obligatorii erga omnes
ale acesteia si, in consecinta, sa respinga cererea de ridicare a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala, urmand ca, in vederea continuarii solutionarii cauzei aflate
pe rolul sau, sa aplice direct dispozitiile art. 21 din Constitutie privind
garantarea liberului acces in justitie. Neprocedandu-se in acest fel, se impune
ca, prin prezenta decizie a Curtii Constitutionale, exceptia de
neconstitutionalitate sa fie respinsa, ca fiind inadmisibila, in baza art. 23
alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Bentoflux" - S.A. din Satu Mare in Dosarul nr.
909/1999 al Tribunalului Satu Mare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta