DECIZIE Nr. 181 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 16 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, ridicata de Apostu
Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 al Judecatoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, fiind consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17
decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 aprilie 1998 Judecatoria Constanta a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, invocata de contestatarul Apostu
Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 aflat pe rolul acelei instante. Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997, stabilind caracterul de titlu executoriu al
contractelor de credit incheiate anterior datei de 14 iulie 1997, data
publicarii respectivei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, contravine
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
Totodata autorul exceptiei mai sustine, in motivarea acesteia, ca partile au
avut in vedere la incheierea contractului producerea anumitor efecte, conform
cu legile in vigoare la momentul incheierii acestuia, astfel ca "nu este
constitutional ca in cursul derularii contractului sa survina un act normativ
care sa schimbe caracterul contractului si efectele pe care le produce".
In conceptia autorului exceptiei, "aceasta ar insemna sa se atribuie
partilor o alta vointa decat cea pe care au manifestat-o".
Exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, instanta apreciaza exceptia ca intemeiata.
Ulterior, prin notele scrise depuse la dosarul Curtii Constitutionale,
autorul exceptiei invoca, de asemenea, si incalcarea dispozitiilor art. 41
alin. (2) din Constitutie, sustinand ca prin dispozitiile art. 5 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 s-a creat Bancii Agricole - S.A. o situatie
privilegiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca prevederile art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997, nu contravin dispozitiilor art.
15 alin. (2) din Constitutie. In motivarea acestei sustineri se arata ca
"prevederea art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nu are caracter
retroactiv", cu atat mai mult cu cat se precizeaza ca sunt titluri
executorii "contractele de credit ... ce intra sub incidenta prevederilor
prezentei ordonante". Totodata se arata ca masura dispusa prin art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului, cu privire la contractele de credit care
constituie titluri executorii, se incadreaza in dispozitia constitutionala
prevazuta la art. 134 alin. (2) lit. b), potrivit careia "statul trebuie
sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara". In acest sens se arata ca "banca se asigura
de recuperarea creantelor de la debitorii sai, rapid, prin punerea in executare
a titlurilor executorii, fara a mai apela la procedura anevoioasa determinata
de raspunderea contractuala".
Exprimandu-si punctul de vedere si asupra nerespectarii beneficiului de
discutie in cadrul executarii silite, invocat de contestatar in contestatia la
executare adresata instantei de judecata, Guvernul considera ca aceasta este o
problema de aplicare a dispozitiilor legale, care excede competentei Curtii
Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Prin Ordonanta de urgenta nr. 43/1997 Guvernul a stabilit masuri pentru
intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A. Art. 5
al ordonantei de urgenta, a carui neconstitutionalitate se invoca, prevede:
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii." Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, a aprobat, cu modificari si
completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.
Modificarile si completarile aduse prin aceasta lege Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 nu au vizat insa art. 5 al acesteia.
Curtea Constitutionala constata ca formularea articolului din ordonanta de
urgenta a Guvernului a carui neconstitutionalitate se invoca nu contine in sine
nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin.
(2) din Constitutie, singurul text invocat ca temei al neconstitutionalitatii,
consemnat in incheierea instantei si in motivele invocate si dezvoltate de
autor in contestatia depusa la instanta. Prin dispozitia criticata se face
aplicatia unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civila,
in sensul ca executarea silita se poate face nu numai pe baza unei hotarari
judecatoresti investite cu formula executorie, ci si in "virtutea unui
titlu executoriu", prevazut de lege. De altfel, ulterior adoptarii actului
normativ criticat prin exceptia de neconstitutionalitate de fata, s-a acordat,
prin Legea bancara nr. 58/1998, in mod general, pentru toate bancile, deci nu
numai pentru Banca Agricola - S.A., calitatea de titluri executorii
contractelor de credit bancar, precum si garantiilor reale si personale,
constituite in scopul garantarii creditului bancar.
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost
formulata in fata instantei si consemnata in incheierea acesteia si in
inscrisul depus de parte in dosarul instantei, rezulta ca, in realitate,
aceasta nu vizeaza constitutionalitatea textului criticat, ci aplicarea in timp
a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea interpretarii daca sunt aplicabile
sau nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a
actului normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari
cu privire la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect,
jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat in mod constant ca nu intra in
competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul
actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in
concordanta cu Constitutia. Asa s-a procedat, de exemplu, prin Decizia nr. 283
din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169
din 24 iulie 1997, si prin Decizia nr. 285 din 1 iulie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 5 august 1997. De aceea,
avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
practicii jurisdictionale a Curtii, urmeaza ca exceptia sa fie respinsa.
Sustinerea de catre autorul exceptiei, ulterior, prin notele scrise depuse
la dosarul Curtii Constitutionale, in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, a incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora "proprietatea privata este ocrotita in mod
egal de lege, indiferent de titular", nu poate fi retinuta, intrucat acest
motiv nu a fost invocat in fata instantei de judecata si nu se regaseste nici
in inscrisul depus la instanta, prin care s-a invocat si motivat exceptia de
neconstitutionalitate. Jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit ca
invocarea in fata Curtii, in cadrul unei exceptii de neconstitutionalitate, a
unui alt temei, care nu are nici o legatura cu cel invocat in sesizare si nici
nu este o dezvoltare a acestuia, are semnificatia ridicarii unei exceptii
direct in fata Curtii, eludandu-se astfel prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 12 din Legea nr. 47/1992, republicata, ceea ce este
inadmisibil.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., ridicata de Apostu
Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu