Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 181 din 17 decembrie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 65 din 16 februarie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Maria Bratu        - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, ridicata de Apostu Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 al Judecatoriei Constanta.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998, in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal citate, fiind consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17 decembrie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 15 aprilie 1998 Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, invocata de contestatarul Apostu Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 aflat pe rolul acelei instante. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, stabilind caracterul de titlu executoriu al contractelor de credit incheiate anterior datei de 14 iulie 1997, data publicarii respectivei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile". Totodata autorul exceptiei mai sustine, in motivarea acesteia, ca partile au avut in vedere la incheierea contractului producerea anumitor efecte, conform cu legile in vigoare la momentul incheierii acestuia, astfel ca "nu este constitutional ca in cursul derularii contractului sa survina un act normativ care sa schimbe caracterul contractului si efectele pe care le produce". In conceptia autorului exceptiei, "aceasta ar insemna sa se atribuie partilor o alta vointa decat cea pe care au manifestat-o".
    Exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta apreciaza exceptia ca intemeiata.
    Ulterior, prin notele scrise depuse la dosarul Curtii Constitutionale, autorul exceptiei invoca, de asemenea, si incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, sustinand ca prin dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 s-a creat Bancii Agricole - S.A. o situatie privilegiata.
    In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997, nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. In motivarea acestei sustineri se arata ca "prevederea art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nu are caracter retroactiv", cu atat mai mult cu cat se precizeaza ca sunt titluri executorii "contractele de credit ... ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante". Totodata se arata ca masura dispusa prin art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului, cu privire la contractele de credit care constituie titluri executorii, se incadreaza in dispozitia constitutionala prevazuta la art. 134 alin. (2) lit. b), potrivit careia "statul trebuie sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara". In acest sens se arata ca "banca se asigura de recuperarea creantelor de la debitorii sai, rapid, prin punerea in executare a titlurilor executorii, fara a mai apela la procedura anevoioasa determinata de raspunderea contractuala".
    Exprimandu-si punctul de vedere si asupra nerespectarii beneficiului de discutie in cadrul executarii silite, invocat de contestatar in contestatia la executare adresata instantei de judecata, Guvernul considera ca aceasta este o problema de aplicare a dispozitiilor legale, care excede competentei Curtii Constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Prin Ordonanta de urgenta nr. 43/1997 Guvernul a stabilit masuri pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A. Art. 5 al ordonantei de urgenta, a carui neconstitutionalitate se invoca, prevede: "Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii." Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, a aprobat, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A. Modificarile si completarile aduse prin aceasta lege Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu au vizat insa art. 5 al acesteia.
    Curtea Constitutionala constata ca formularea articolului din ordonanta de urgenta a Guvernului a carui neconstitutionalitate se invoca nu contine in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie, singurul text invocat ca temei al neconstitutionalitatii, consemnat in incheierea instantei si in motivele invocate si dezvoltate de autor in contestatia depusa la instanta. Prin dispozitia criticata se face aplicatia unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civila, in sensul ca executarea silita se poate face nu numai pe baza unei hotarari judecatoresti investite cu formula executorie, ci si in "virtutea unui titlu executoriu", prevazut de lege. De altfel, ulterior adoptarii actului normativ criticat prin exceptia de neconstitutionalitate de fata, s-a acordat, prin Legea bancara nr. 58/1998, in mod general, pentru toate bancile, deci nu numai pentru Banca Agricola - S.A., calitatea de titluri executorii contractelor de credit bancar, precum si garantiilor reale si personale, constituite in scopul garantarii creditului bancar.
    Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata in fata instantei si consemnata in incheierea acesteia si in inscrisul depus de parte in dosarul instantei, rezulta ca, in realitate, aceasta nu vizeaza constitutionalitatea textului criticat, ci aplicarea in timp a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea interpretarii daca sunt aplicabile sau nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari cu privire la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat in mod constant ca nu intra in competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia. Asa s-a procedat, de exemplu, prin Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si prin Decizia nr. 285 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 5 august 1997. De aceea, avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea practicii jurisdictionale a Curtii, urmeaza ca exceptia sa fie respinsa.
    Sustinerea de catre autorul exceptiei, ulterior, prin notele scrise depuse la dosarul Curtii Constitutionale, in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, a incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular", nu poate fi retinuta, intrucat acest motiv nu a fost invocat in fata instantei de judecata si nu se regaseste nici in inscrisul depus la instanta, prin care s-a invocat si motivat exceptia de neconstitutionalitate. Jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit ca invocarea in fata Curtii, in cadrul unei exceptii de neconstitutionalitate, a unui alt temei, care nu are nici o legatura cu cel invocat in sesizare si nici nu este o dezvoltare a acestuia, are semnificatia ridicarii unei exceptii direct in fata Curtii, eludandu-se astfel prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 12 din Legea nr. 47/1992, republicata, ceea ce este inadmisibil.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., ridicata de Apostu Gheorghe in Dosarul nr. 4.169/1998 al Judecatoriei Constanta.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 181/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 181 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 181/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu