DECIZIE Nr. 164 din 6 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de
expertiza contabila si a contabililor autorizati, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 186/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 495 din 10 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 186/1999, exceptie ridicata de Dumitru
Mirica in Dosarul nr. 10.322/2000 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal raspunde consilierul juridic Daniela Peligrad pentru
Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. Lipseste
autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania arata ca textul de lege supus controlului de constitutionalitate nu
contine prevederi de natura sa contravina art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1)
si art. 49 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 10.322/2000,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 186/1999 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila
si a contabililor autorizati.
Exceptia a fost ridicata de Dumitru Mirica intr-o cauza civila in
contradictoriu cu Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania (C.E.C.C.A.R.).
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale mentionate sunt neconstitutionale, deoarece incalca prevederile art. 38
alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la munca. Autorul exceptiei
considera ca, intrucat legea criticata "prevede ca expertii contabili nu
pot sa isi exercite atributiile conferite de aceasta calitate pe durata pe care
se desfasoara orice activitate salarizata in afara C.E.C.C.A. din Romania,
reprezinta o ingradire clara a dreptului constitutional la munca". De
asemenea, se arata ca din lege nu rezulta "vreo referire la calitatea de
cenzor extern independent", chiar daca pentru obtinerea acestei calitati
"se impunea sa ai calitatea de expert contabil".
Instanta de judecata nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate in fata sa.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
nu ingradesc dreptul la munca si libertatea de alegere a profesiei si a locului
de munca. In acest sens se considera ca "expertii contabili si contabilii
autorizati au posibilitatea de a opta intre exercitarea atributiilor conferite
de aceasta calitate in cadrul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati si exercitarea oricarei alte activitati salarizate in afara acestui
corp sau activitati comerciale, aceste activitati neputand fi desfasurate in
regim de cumul".
Guvernul precizeaza ca autorul exceptiei critica, in realitate,
dispozitiile art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati,
astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr.
89/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 186/1999. Se apreciaza ca
reglementarea conditiilor de exercitare a unei profesii si instituirea unor
incompatibilitati nu constituie o ingradire a dreptului la munca, ci cadrul
legal de exercitare a profesiei respective, cadru legal fara de care nu se
poate concepe existenta profesiei. In acest sens se invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale, concretizata prin Decizia nr. 188 din 19 iunie 2001.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierea instantei de judecata Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
186/1999 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii
de expertiza contabila si a contabililor autorizati, lege publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 592 din 6 decembrie 1999. In
realitate, din examinarea continutului criticii de neconstitutionalitate Curtea
constata ca autorul exceptiei a avut in vedere doar alin. (3) al art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
186/1999, astfel cum a fost modificat si completat in final prin Legea nr.
186/1999. Prin urmare, Curtea va examina numai alin. (3) al art. 11 din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, in redactarea finala cuprinsa in mentionata
lege, redactare care este urmatoarea: "Expertii contabili si contabilii autorizati
nu pot sa isi exercite atributiile conferite de aceasta calitate pe durata in
care desfasoara orice activitate salarizata in afara Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati sau activitate comerciala, cu exceptia
activitatilor didactice, literare, publicistice in domeniu si cea de
parlamentar, consilier local sau judetean, pe durata mandatului. Prevederile
acestui alineat au aplicabilitate incepand cu exercitiul financiar al anului
2000."
Prevederile constitutionale a caror incalcare este invocata sunt cele ale
art. 38 alin. (1), cu urmatorul continut:
- Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei si alegerea locului de munca sunt libere."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 38 alin. (1), referitoare la dreptul la munca si la alegerea
libera a profesiei si a locului de munca. Dimpotriva, acest text de lege
prevede ca expertii contabili si contabilii autorizati au posibilitatea de a
opta intre exercitarea atributiilor conferite de aceasta calitate in cadrul
Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania si
exercitarea oricarei alte activitati salarizate in afara acestui corp sau
activitati comerciale, activitati pe care nu le pot desfasura in regim de
cumul. Prevederea constitutionala cuprinsa in art. 38 alin. (1), precum si cea
similara din art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale sunt deci respectate, deoarece categoriile
profesionale a caror activitate este reglementata prin Ordonanta Guvernului nr.
65/1994, cu modificarile si completarile finale cuprinse in Legea nr. 186/1999,
au "[...] posibilitatea sa-si castige existenta printr-o munca liber
aleasa sau acceptata [...]". Expertii contabili si contabilii autorizati
pot sa aleaga intre statutul de liber profesionist, situatie in care trebuie sa
se supuna restrictiilor prevazute in acest statut, ori de salariat, situatie in
care, conform textului de lege criticat, nu isi mai pot desfasura activitatea
de expert contabil sau contabil autorizat, membru al acestui corp profesional.
Aceasta incompatibilitate nu reprezinta o incalcare ori o restrangere a
dreptului fundamental la munca sau a libertatii de alegere a profesiei sau a
locului de munca.
Din aceeasi perspectiva Curtea retine ca dispozitiile legale supuse
controlului de constitutionalitate nu contin restrangerea exercitiului
dreptului la munca, ci cuprind incompatibilitati destinate unei desfasurari
normale, independente si corecte a unor profesii autorizate, cum sunt acelea de
expert contabil si contabil autorizat. De altfel, incompatibilitati similare
sunt prevazute si in alte acte normative care reglementeaza organizarea altor
profesii libere, de exemplu cea a avocatilor, notarilor sau executorilor
judecatoresti. Aceste restrictii prevazute prin lege sunt doar conditii pentru
cei care vor sa acceada la statutul de expert contabil sau contabil autorizat,
ca si cele de studii sau vechime, iar nu o restrangere a unor drepturi
constitutionale.
In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 188 din
19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598
din 24 septembrie 2001.
Deoarece in speta nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si solutia isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata.
In ceea ce priveste critica potrivit careia din legea criticata nu rezulta
nici o referire la calitatea de "cenzor extern independent", Curtea
retine ca acest aspect excede cadrului controlului de constitutionalitate
exercitat de Curte.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE :
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de
expertiza contabila si a contabililor autorizati, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 186/1999, exceptie ridicata de Dumitru Mirica in Dosarul nr.
10.322/2000 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman