DECIZIE Nr. 150 din 25 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 316 din 9 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Charlie
Comat" - S.A. din Craiova in Dosarul nr. 6.679/CIV/2003 al Tribunalului
Dolj - Sectia civila, Societatea Comerciala "Ioana Contur" - S.R.L.
din Bucuresti in Dosarul nr. 7.343/2003 al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti,
Societatea Comerciala "New Cornet Romania" - S.R.L. din Pitesti in
Dosarul nr. 2.461/2003 al Judecatoriei Pitesti si Asociatia Maghiara a
Handicapatilor Locomotori din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 12.762/2003 al
Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 580D/2003, nr. 23D/2004, nr. 35D/2004 si nr. 102D/2004 au un
continut identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere art. 164 din Codul de
procedura civila, nu se opune conexarii cauzelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 23D/2004, nr. 35D/2004 si nr. 102D/2004 la
Dosarul nr. 580D/2003, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Dolj - Sectia civila, prin Incheierea din 9 decembrie 2003,
pronuntata in Dosarul nr. 6.679/CIV/2003, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti,
prin Incheierea din 25 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 7.343/2003,
Judecatoria Pitesti, prin Incheierea din 2 iunie 2003, pronuntata in Dosarul
nr. 2.461/2003, si Judecatoria Cluj-Napoca, prin Incheierea din 26 ianuarie
2004, pronuntata in Dosarul nr. 12.762/2003, au sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare. Exceptia a fost
ridicata de Societatea Comerciala "Charlie Comat" - S.A. din Craiova,
Societatea Comerciala "Ioana Contur" - S.R.L. din Bucuresti,
Societatea Comerciala "New Cornet Romania" - S.R.L. din Pitesti si
Asociatia Maghiara a Handicapatilor Locomotori din Cluj-Napoca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16
alin. (1) si (2) si ale art. 21 alin. (2) din Constitutie, precum si celor ale
art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In acest sens, arata ca art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 stabileste numai in sarcina persoanelor juridice
obligatia de a depune o cautiune de 20% din cuantumul sumei datorate la
unitatea teritoriala a trezoreriei statului in cazul formularii unei
contestatii la executare impotriva actelor de executare emise in baza acestei
ordonante in scopul incasarii creantelor bugetare. Astfel, considera ca se
incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, principiu consacrat,
de altfel, si de art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. De
asemenea, apreciaza ca este limitat si liberul acces la justitie, deoarece
textul de lege criticat obliga persoanele juridice, care formuleaza contestatie
la executare in conditiile ordonantei, la plata unei sume de bani care,
"de multe ori, este deosebit de mare [...], 20% calculat la valoarea
intregii sume". Mai mult, considera ca discriminarea in fata legii se manifesta
si intre persoanele juridice, "care sunt diferentiate prin puterea
financiara si lichiditatile banesti de care dispun". Aceleasi argumente
sunt invocate si pentru a sustine incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
care consacra dreptul la un proces echitabil.
Instantele de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu
este intemeiata. In acest sens arata ca prevederile art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie nu sunt aplicabile in cauza, deoarece acestea se refera la
drepturile cetatenilor. De asemenea, apreciaza ca textul de lege criticat nu
limiteaza liberul acces la justitie, acest drept fiind compatibil cu existenta
unei conditionari, stabilite de legiuitor potrivit competentei sale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca, in temeiul art. 200 lit. c) din Codul de procedura
fiscala, dispozitiile legale criticate au fost abrogate, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 79/2003, ordonanta republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu
modificarile ulterioare. Textul legal criticat are urmatorul continut:
- Art. 127: "(1) Contestatia la executare se face cu conditia
depunerii numai de catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din
cuantumul sumei datorate, la unitatea teritoriala a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorii
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Se considera, de asemenea, ca textul de lege criticat incalca si
prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale cuprinse in art. 6 pct. 1, precum si pe cele ale art. 7 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, potrivit carora:
- Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Toti oamenii
sunt egali in fata legii si au dreptul fara nici o deosebire la o protectie
egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei
discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si impotriva oricarei
provocari la o astfel de discriminare."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale, Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 a fost abrogata potrivit art. 200 lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003.
Dispozitiile legale criticate au fost insa preluate in art. 164 alin. (1),
(2) si (3) din actul normativ abrogator, cu urmatorul continut:
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
In aceste conditii, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra
acestor dispozitii legale.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, prin
Decizia nr. 40 din 29 ianuarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16 martie 2004, a admis exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Codul
de procedura fiscala. In acest sens, Curtea a retinut ca aceste dispozitii
legale, conditionand insasi inregistrarea contestatiei la executare de plata
unei cautiuni, au semnificatia drastica a unui fine de neprimire a cererii de
sesizare a instantei, ceea ce ingradeste liberul acces la justitie.
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) din acelasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1),
(2) si (3) din Codul de procedura fiscala urmeaza sa fie respinsa ca devenita
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Charlie Comat" - S.A. din Craiova in Dosarul nr.
6.679/CIV/2003 al Tribunalului Dolj - Sectia civila, Societatea Comerciala
"Ioana Contur" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 7.343/2003 al
Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, Societatea Comerciala "New Cornet
Romania" - S.R.L. din Pitesti in Dosarul nr. 2.461/2003 al Judecatoriei
Pitesti si Asociatia Maghiara a Handicapatilor Locomotori din Cluj-Napoca in
Dosarul nr. 12.762/2003 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman