Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 15 din  9 februarie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 120 din 23 martie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ioan Muraru           - judecator
    Nicolae Popa          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Romul Petru Vonica    - judecator
    Gheorghe Batranu      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, ridicata de Sandru Lucia si Sandru Alin Mario in Dosarul nr. 6.565/1998 al Judecatoriei Oradea.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 ianuarie 1999, in lipsa partilor legal citate si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 2 februarie 1999 si apoi pentru data de 9 februarie 1999.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 septembrie 1998 Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, exceptie ridicata de Sandru Lucia si Sandru Alin Mario in Dosarul nr. 6.565/1998 al acelei judecatorii. In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat instituie o discriminare in ceea ce priveste caile de atac, in "modul de abordare a unui judecator-magistrat fata de un judecator financiar", precum si in faptul ca procurorul financiar are dreptul sa exercite caile de atac "chiar si in cazul in care partea prejudiciata nu o face", ceea ce nu isi gaseste corespondentul in dreptul comun.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat Curtea de Conturi este organ cu activitate jurisdictionala, iar includerea judecarii anumitor cauze in atributiile acesteia nu ingradeste accesul liber la justitie. Se mai arata ca, potrivit art. 1 din Codul de procedura civila, judecatoriile judeca in prima instanta toate procesele si cererile, in afara de cele date prin lege speciala in competenta altor instante, iar Legea nr. 94/1992 este o lege speciala.
    In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul sau de vedere Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu motivarea ca Legea nr. 94/1992 este o lege speciala care prin textele criticate reglementeaza competenta materiala a Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi. Reglementarea acestei competente, precum si a unor reguli de procedura speciale prin Legea nr. 94/1992 nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii identice, iar pentru situatii diferite, solutii diferite. Se mentioneaza Decizia Curtii Constitutionale nr. 64 din 2 iunie 1994, prin care a fost respinsa exceptia de neconstitutionalitate a art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi prevad:
    "Art. 45
    (1) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste, in prima instanta, cu privire la plata despagubirilor civile pentru pagube cauzate si plata de amenzi pentru abateri cu caracter financiar comise de administratorii, gestionarii si contabilii, precum si de celelalte persoane supuse jurisdictiei Curtii de Conturi, potrivit legii, cu care este sesizat conform art. 36 alin. (2) si art. 42 alin. (1).
    (2) Colegiul jurisdictional judeca si hotaraste cu privire la plata de despagubiri civile si pe alte persoane, in cazul in care au participat, impreuna cu cei prevazuti in alin. (1), la producerea daunei.
    Art. 46
    Colegiul jurisdictional judeca, in prima instanta, contestatiile introduse impotriva actelor de imputatie de catre administratorii, gestionarii, contabilii, precum si de catre ceilalti salariati, care au participat, impreuna cu acestia, la producerea pagubelor cauzate persoanelor juridice prevazute de art. 18, in legatura cu formarea, administrarea si intrebuintarea resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, precum si cu gestionarea patrimoniului public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale."
    Prin exceptia de neconstitutionalitate ridicata se sustine ca prevederile art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari". Se arata ca textele criticate creeaza discriminare intre cetateni in ceea ce priveste caile de atac, in "modul de abordare a unui judecator-magistrat fata de un judecator financiar", precum si prin faptul ca procurorul financiar are dreptul sa exercite caile de atac "chiar si in cazul in care partea pretins prejudiciata nu o face", ceea ce nu isi regaseste corespondentul in dreptul comun.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata, urmand a fi respinsa.
    Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi este o lege speciala care reglementeaza, prin art. 45 si 46, competenta materiala a Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi atat cu privire la obiectul cauzelor pe care acesta este abilitat sa le judece, cat si cu privire la categoriile de persoane supuse judecatii. Temeiul stabilirii in competenta Curtii de Conturi a unor atributii cu caracter jurisdictional il constituie art. 139 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "In conditiile legii, Curtea exercita si atributii jurisdictionale". Sub acest aspect, prevederile art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, definitiva prin nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca aceste dispozitii sunt constitutionale. S-a retinut ca atata timp cat, "potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, Curtea de Conturi indeplineste atributii jurisdictionale, este atributul exclusiv al legiuitorului de a stabili modul de organizare a acestei activitati, ca si competenta instantelor Curtii de Conturi, desigur in limitele prevederii constitutionale respective. Din analiza reglementarilor cuprinse in cap. II, ca si a continutului celor doua articole contestate rezulta ca aceste limite nu au fost depasite, astfel incat prevederile cap. II si ale art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 sunt constitutionale". Cele stabilite prin decizia mentionata cu privire la aceasta critica isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, neexistand elemente de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
    Reglementarea acestei competente a Curtii de Conturi, precum si a unor reguli de procedura speciale prin Legea nr. 94/1992 nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari". Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 creeaza o situatie discriminatorie unor categorii de cetateni care, pentru apararea drepturilor lor, nu se pot adresa direct instantelor de judecata, ci trebuie mai intai sa se adreseze organelor de jurisdictie ale Curtii de Conturi. Dar, conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. Egalitatea partilor in procesul civil nu exclude, ci chiar implica un tratament juridic diferentiat. Tratamentul diferit, instituit prin art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992, se intemeiaza pe mai multe elemente de diferentiere fata de alte cazuri de raspundere civila sau materiala, cum ar fi: natura proprietatii pagubite, natura persoanelor juridice care administreaza patrimoniul respectiv, natura prejudiciilor cauzate si calitatea speciala a persoanelor cu raspundere principala pentru aceste prejudicii. Aceste categorii de cauze si de persoane se deosebesc de altele si ele dau dreptul legiuitorului sa instituie un tratament diferit, dar nediscriminatoriu, in cadrul categoriilor cu situatie identica.

    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 2, 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 si 46 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, ridicata de Sandru Lucia si Sandru Alin Mario in Dosarul nr. 6.565/1998 al Judecatoriei Oradea.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 februarie 1999.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 15/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 15 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 15/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu