DECIZIE Nr.
1402 din 16 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, art. 8 si art. 53 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie
civila
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 13 martie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, art. 8 şi art. 53 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie
civilă, excepţie ridicată de Nistor-lsai Faur în Dosarul nr. 2.751/108/2008 al
Tribunalului Arad - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 18 septembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.751/108/2008, Tribunalul Arad -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7, art. 8 şi art. 53 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie
civilă, excepţie ridicată de Nistor-Isai Faur.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile de lege atacate contravin dispoziţiilor
art. 1 alin. (4) şi (5), art. 11, 16, 20, 21, 24 şi 48 din Constituţie, ale
art. 1, 6, 13, 14, 17 şi 18 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale, precum şi prevederilor Protocolului nr. 12 la
această convenţie, deoarece instanţele de judecată refuză să-i acorde ajutorul
judiciar necesar pentru susţinerea şi apărarea drepturilor sale în justiţie.
Tribunalul Arad - Secţia civilă consideră excepţia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7, 8 şi 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 193/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 24 octombrie 2008, cu
următorul cuprins:
- Art. 7: „Ajutorul public
judiciar se poate acorda, separat sau cumulat, în oricare dintre formele
prevăzute la art. 6, fără a putea depăşi, în total, în cursul unei perioade de
un an, suma maximă echivalentă cu 12 salarii minime brute pe ţară la nivelul
anului în care a fost formulată cererea de acordare.";
- Art. 8: „(1) Beneficiază
de ajutor public judiciar în formele prevăzute la art. 6 persoanele al căror
venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare
formulării cererii, se situează sub nivelul de 500 lei. In acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avansează în întregime de către
stat.
(2) Dacă venitul mediu net lunar pe membru de
familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub
nivelul de 800 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se
avansează de către stat în proporţie de 50%.
(3) Ajutorul public judiciar se poate acorda şi în
alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care
costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze
accesul efectiv la justiţie, inclusiv din cauza diferenţelor de cost al vieţii
dintre statul membru în care acesta îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită
şi cel din România.";
- Art. 53: „La data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 74-81 din Codul de procedură civilă,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare, alin. (1) al art. 21
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, cu modificările şi
completările ulterioare, şi art. 295 alin. (11) lit. b) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate
sunt: art. 1 alin. (3) şi (4) privind statul român, art. 11 referitor la
dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 16 privind egalitatea în
drepturi, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile
omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 24 privind dreptul la
apărare şi art. 48 privind familia. Este invocată şi încălcarea art. 1, 6, 13,
14, 17 şi 18 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, precum şi prevederile Protocolului nr. 12 la această convenţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că textele de lege criticate reglementează cuantumul sumei ce se poate
acorda unei persoane ca ajutor public judiciar, cumulat, în cursul unei
perioade de un an, condiţiile acordării ajutorului public judiciar apreciat în
funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie, precum şi alte
situaţii în care ajutorul public judiciar se poate acorda proporţional cu nevoile solicitantului.
Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea
constată că acestea nu privesc textele de lege ca atare, ci aplicarea acestora,
aspecte care, potrivit art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992, excedează
competenţei instanţei de contencios constituţional.
Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „Sunt neconstituţionale prevederile actelor [...] care încalcă
dispoziţiile sau principiile Constituţiei", alin.
(3) al aceluiaşi articol stabilind că instanţa constituţională „se pronunţă numai asupra
constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată [...]".
Curtea Constituţională a statuat în repetate rânduri că
nu intră în atribuţiile sale cenzurarea aplicării legii de către instanţele
judecătoreşti, controlul judecătoresc realizându-se exclusiv în cadrul
sistemului căilor de atac prevăzut de lege. In acest sens, potrivit art. 126
alin. (1) din Constituţie, „Justiţia se realizează prin Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege".
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7, art. 8 şi art. 53 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie
civilă, excepţie ridicată de Nistor-Isai Faur în Dosarul nr. 2.751/108/2008 al
Tribunalului Arad - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu