DECIZIE Nr.
1301 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 6 din 4 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel
Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Damian Stăncioi în
Dosarul nr. 8.622/101/2009 al Tribunalului Mehedinţi - Secţia conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, sens în care arată
că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale, efectele prevederilor de lege
criticate au încetat ca efect al intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 28 ianuarie
2010, pronunţată în Dosarul nr. 8.622/101/2009, Tribunalul Mehedinţi -
Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat.
Excepţia a fost ridicată de Damian Stăncioi cu prilejul
soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a
pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate sunt discriminatorii, contravenind principiului egalităţii în
drepturi a cetăţenilor. In acest sens, arată că aceste dispoziţii de lege
creează o inechitate între cadrele militare care au dobândit dreptul la pensie
militară de stat ulterior trecerii în rezervă şi cadrele care dobândesc dreptul
la pensie pe data trecerii în rezervă, întrucât prima categorie de persoane nu
beneficiază de prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 164/2001, ci numai
de prevederile alin. (1).
Tribunalul Mehedinţi - Secţia conflicte de muncă şi
asigurări sociale consideră că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, consideră că tratamentul
juridic diferenţiat este
justificat, diferite categorii de persoane cu vocaţie la pensie aflându-se în
situaţii realmente diferite, fără ca acest fapt să poată fi considerat privilegiu
pentru unii sau discriminare pentru alţii.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula
punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002,
dispoziţii potrivit cărora: „Pentru cadrele militare pensionate în condiţiile
art. 15 şi art. 31 alin. (2), baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei
militare de stat este cea prevăzută la alin. (1), actualizată la data
deschiderii dreptului la pensie."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitor la
egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul
pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, a stabilit prin art. 1 că pensiile militare de stat devin pensii în sensul Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, astfel că
dispoziţiile de lege criticate, care reglementau un mod de calcul al pensiei
diferit de Legea nr. 19/2000, şi-au încetat aplicarea.
In aceste condiţii, având în vedere dispoziţiile art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea Constituţională nu
se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanţă în
vigoare, Curtea constată că excepţia de neconstitutionalitate a devenit
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d)
şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Damian Stăncioi în
Dosarul nr. 8.622/101/2009 al Tribunalului Mehedinţi - Secţia conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea