DECIZIE Nr.
1227 din 18 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 105 alin. (1) si art. 106 alin. (1)
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 12 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 101 alin. (1) şi art. 102 alin. (1)
lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, excepţie ridicată de Ion Balecaîn Dosarul nr.
1.274/64/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curţii că partea
Oficiul Român pentru Imigrări - Serviciul pentru Imigrări Braşov a transmis
note scrise prin care solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstitutionalitate, întrucât critica
se rezumă la probleme de aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 1.274/64/2007, Curtea de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionala
cu excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 101 alin. (1) şi art.
102 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România. Excepţia de neconstitutionalitate a
fost ridicată de Ion Baleca într-o cauză având ca obiect plângerea împotriva
deciziei de returnare a acestuia emisă de Biroul Judeţean pentru Străini
Braşov.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege referitoare la
interdicţia de intrare în România îi îngrădesc dreptul de a avea o familie şi
de a locui împreună cu aceasta. Arată că instituirea unei asemenea măsuri nu
este nici justificată şi nici necesară în cazul său, întrucât prezenţa sa nu
constituie un pericol public.
In opinia sa, prevederile criticate din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 contravin următoarelor dispoziţii din
Constituţie: art. 26 alin. (1) potrivit cărora autorităţile publice respectă şi
ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată, art. 29 alin. (6) care consacră
dreptul părinţilor sau al tutorilor de a asigura, potrivit propriilor
convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine şi art. 48
alin. (1) care prevede, ca fundament al familiei, dreptul şi îndatorirea
părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstitutionalitate este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 101 alin. (1) şi
art. 102 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România. Ulterior sesizării Curţii
Constituţionale, ordonanţa a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 421 din 5 iunie
2008, iar, ca urmare a renumerotării, textele de lege criticate se regăsesc, în
prezent, la art. 105 alin. (1)şi art. 106 alin. (1) lit. c), asupra acestor
texte de lege urmând să se pronunţe Curtea Constituţională. Dispoziţiile de
lege criticate au următorul conţinut:
-Art. 105 alin. (1): „(1)
Concomitent cu emiterea deciziei de returnare sau cu punerea în aplicare a
măsurii de expulzare, Oficiul Român pentru Imigrări poate dispune, în
condiţiile legii, şi interzicerea intrării în România pentru o perioadă
determinată.";
-Art. 106 alin. (1) lit. c):„(1)
Impotriva străinilor care au intrat legal în România, dar a căror şedere a
devenit ilegală, durata interdicţiei de intrare în România va fi după cum
urmează: (...)
c) 3 ani - în cazul unei şederi ilegale de la 2 ani la 3 ani."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, prin ele însele, textele de lege criticate nu contravin niciunuia
dintre drepturile ocrotite la nivel constituţional referitoare la viaţa de familie.
Dacă, în practică, prin felul în care autorităţile
competente în domeniu aplică aceste dispoziţii, au loc nesocotiri ale drepturilor
părinţilor legate de creşterea şi educarea copiilor, aceasta nu constituie o
problemă de constituţionalitate a textelor de lege ce formează obiect al
excepţiei, ci de aplicare a legii la speţă, ce excedează competenţei Curţii
Constituţionale. Instanţa de judecată chemată să analizeze legalitatea şi
oportunitatea deciziei de returnare emise de Oficiul Român pentru Imigrări are
competenţa deplină de a aprecia cu privire la posibila încălcare, în cauza
aflată pe rolul său, a drepturilor garantate la nivel constituţional invocate
de autorul excepţiei, în funcţie de circumstanţele concrete ale speţei şi de
situaţia reală a persoanei aflate în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 105 alin. (1) şi art. 106 alin. (1) lit.
c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, excepţie ridicată de Ion Baleca în Dosarul nr.
1.274/64/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu