DECIZIE Nr.
1225 din 18 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 12 decembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicată
de Cosmin Traian Munteanu în Dosarul nr. 2.677/62/2008 al Tribunalului Braşov -
Secţia comercială şi de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa
în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 9 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 2.677/62/2008, Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004
pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Cosmin Traian Munteanu într-o cauză având ca obiect
anularea procesului-verbal în care s-au consemnat rezultatele tragerii la sorţi
în urma căreia autorul excepţiei, judecător la Judecătoria Braşov, a fost ales
preşedinte al unui birou electoral de circumscripţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege care stabileşte că desemnarea
preşedintelui şi a locţiitorului pentru birourile electorale de circumscripţie
comunală, orăşenească şi municipală se face prin tragere la sorţi dintre
magistraţii şi ceilalţi jurişti existenţi în judeţ sau în municipiul Bucureşti
este neconstituţional, întrucât nesocoteşte dispoziţiile constituţionale ale
art. 125, art. 131, art. 132 şi art. 134 referitoare la incompatibilitatea
funcţiei de judecător sau procuror cu orice altă funcţie publică sau privată,
la independenţa judecătorilor, la imparţialitatea procurorilor, la
neutralitatea politică a magistraţilor, la independenţa şi neutralitatea
politică a justiţiei, la neutralitatea politică a Ministerului Public, la
inamovibilitatea judecătorilor şi la dependenţa poziţiei judecătorilor doar de
Consiliul Superior al Magistraturii.
Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia
de neconstituţionalitate este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, astfel cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 20/2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 177 din 7 martie
2008. Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art.24 alin. (5): „(5) Desemnarea preşedintelui şi a locţiitorului acestuia se face în şedinţă
publică de către preşedintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la
stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face, prin tragere la sorţi, dintre
magistraţii şi ceilalţi jurişti existenţi în judeţ sau în municipiul Bucureşti.
Lista magistraţilor care participă la tragerea la sorţi se întocmeşte de către
preşedintele tribunalului, iar cea a celorlalţi jurişti, de către prefect, împreună
cu preşedintele tribunalului şi câte un reprezentant din partea fiecărui partid
politic parlamentar. Listele trebuie să cuprindă un număr de persoane mai mare
de 10% decât cel necesar. Magistraţii şi ceilalţi jurişti din listă care nu
sunt desemnaţi preşedinţi sau locţiitori ai acestora rămân la dispoziţia
preşedintelui tribunalului, pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a
titularilor. Lista trebuie să cuprindă: numele, prenumele, domiciliul, locul de
muncă, telefoanele şi semnăturile de luare la cunoştinţă ale persoanelor
propuse."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că nu poate reţine criticile formulate de autorul acesteia. Observă că
asupra unor texte de lege referitoare la participarea judecătorilor la procesul
electoral s-a mai pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr. 305 din 12 martie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 20 martie 2008, sau prin
Decizia nr. 326 din 14 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.001
din 30 octombrie 2004, în sensul că organizarea şi desfăşurarea operaţiunilor
electorale trebuie realizate de organisme neutre, alese sau desemnate prin
procedee democratice şi transparente, care să vegheze la buna organizare şi
desfăşurare a alegerilor şi la stabilirea corectă a rezultatului voturilor, la
asigurarea şi garantarea egalităţii de şanse pentru toţi candidaţii, indiferent
de apartenenţa politică a acestora.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicată de Cosmin Traian
Munteanu în Dosarul nr. 2.677/62/2008 al Tribunalului Braşov - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu