Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1170 din 17 septembrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 57 alin. (5) teza finala din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 731 din 28 octombrie 2009



Ioan Vida                                      - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Aspazia Cojocaru                         -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Petre Lăzăroiu                              -judecător

Puskas Valentin Zoltan                 -judecător

Tudorel Toader                             -judecător

Augustin Zegrean                         -judecător

Simona Ricu                                 - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Victor Chirilă în Dosarul nr. 7.170/99/2008 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.311 D/2009, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Constantin Adăscăliţei în Dosarul nr. 7.169/99/2008 al aceleiaşi instanţe.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, văzând identitatea de obiect al celor două cauze, din oficiu, pune în discuţie problema conexării lor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a cauzelor.

Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.311D/2009 la Dosarul nr. 957D/2009, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, indicând în acest sens Decizia nr. 487/2009 a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 6 martie 2009 şi din 10 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 7.170/99/2008 şi nr. 7.169/99/2008, Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.

Excepţiile de neconstituţionalitate au fost ridicate de Victor Chirilă şi, respectiv, de Constantin Adăscăliţei, în cauze privind soluţionarea unor recursuri formulate împotriva unor sentinţe civile având ca obiect litigiu de muncă.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate având un conţinut asemănător, autorii acesteia susţin că textul legal criticat, potrivit căruia primarul şi viceprimarul nu beneficiază de sporul de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de lege, încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în drepturi. Astfel, art. 16 alin. (3) din Codul muncii prevede că „munca prestată în temeiul unui contract individual de muncă îi conferă salariatului vechime în muncă". Activitatea în cadrul unei funcţii de demnitate publică, ca urmare a alegerii unei persoane în această funcţie, este asimilată unei munci desfăşurate sub imperiul unui contract de muncă, prin dispoziţii speciale în acest sens, cum sunt cele ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 215/2001 şi ale art. 39 din Legea nr. 393/2004, potrivit cărora durata exercitării mandatului de primar şi viceprimar constituie vechime în muncă. Totodată, conform art. 155 din Codul muncii şi art. 41 alin. (3) lit. d) din Contractul colectiv de muncă la nivel naţional pe anii 2007-2010, vechimea în muncă duce automat la acordarea unui spor la salariu cuprins între 5 şi 25%, astfel că, şi sub acest aspect, textul criticat este discriminatoriu. Aceasta deoarece, deşi munca prestată de persoanele alese într-o funcţie de demnitate publică este echivalată legal cu munca efectuată în temeiul unui contract de muncă, iar perioada exercitării mandatului constituie vechime în muncă, totuşi persoanele care ocupă aceste funcţii nu beneficiază de sporul pentru vechime în muncă.

Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 957D/2009, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, „în măsura în care activitatea desfăşurată în temeiul unui mandat eligibil a unei funcţii eligibile legiuitorul însuşi o echivalează unei munci asimilate codului muncii şi o recunoaşte apoi ca vechime în muncă". Având în vedere dispoziţiile art. 39 din Legea nr. 393/2004, pentru egalitate de tratament, „ar fi trebuit ca dispoziţiile criticate să se coreleze cu cele din Legea nr. 215/2001 în sensul inserării unei dispoziţii privind acordarea sporului de vechime în muncă". Interdicţia prevăzută de art. 57 alin. (5) din lege „reprezintă în fapt o încălcare a dreptului celui ales de a se bucura de beneficiul material cuvenit ca răsplată pentru stăruinţa lui în muncă, drept recunoscut tuturor celorlalţi cetăţeni, conform Codului muncii, dar care este refuzat celui ce ocupă o funcţie publică eligibilă.

Aceeaşi instanţă de judecată, dar în alt complet de judecată, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 1.311D/2009, apreciază că dispoziţiile art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. Primarul şi viceprimarul au atribuţii şi proceduri de lucru diferite de cele ale persoanelor care prestează muncă în temeiul unui contract de muncă, astfel că nu poate fi primită susţinerea potrivit căreia aceştia s-ar afla într-o situaţie comparabilă cu cea a personalului care beneficiază de spor de vechime în muncă în baza contractului de muncă.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile art. 57 alin. (5) teza finală din Legea nr. 215/2001 se aplică tuturor celor vizaţi de ipoteza normei, în spiritul egalităţii de tratament juridic pentru situaţii identice, impus de art. 16 alin. (1) din Constituţie. Primarii şi viceprimarii se află într-o situaţie raţional şi obiectiv diferită faţă de alte categorii de salariaţi, ce rezidă din calitatea de funcţie de demnitate publică a mandatului primarului şi a viceprimarului, care împiedică aplicarea prin asimilare a regulilor contractului individual de muncă, prevăzute de Codul muncii. Totodată, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul, condiţiile şi limitele drepturilor salariale, putând, de asemenea, ca, în considerarea unor situaţii speciale, să instituie reglementări specifice, în deplin acord cu principiul constituţional al egalităţii în drepturi.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt neconstituţionale, fiind contrare principiului egalităţii, statuat de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală. Se arată că, dintre sporurile acordate prin lege personalului care îşi desfăşoară activitatea în administraţia publică, sporul pentru condiţii vătămătoare, sporul pentru condiţii grele de muncă, sporul pentru condiţii periculoase şi sporul pentru activitatea desfăşurată în condiţii de încordare psihică foarte ridicată nu au legătură cu salariul primit pentru prestarea muncii, ci se acordă pentru protejarea sănătăţii şi securităţii tuturor salariaţilor, iar tratamentul juridic diferenţiat stabilit de legiuitor în cazul unor persoane care îşi desfăşoară munca în aceleaşi condiţii încalcă principiul egalităţii în drepturi şi nediscriminării, neavând o motivare obiectivă şi raţională. In plus, art. 39 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali recunoaşte vechimea în muncă pentru perioada exercitării mandatului de primar şi viceprimar.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, având următoarea redactare: „(5) (...) Primarul şi viceprimarul nu beneficiază de sporul de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de lege."

Autorii excepţiei de neconstituţionalitate invocă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la principiul egalităţii în drepturi.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că asupra unor critici de neconstituţionalitate asemănătoare s-a pronunţat prin Decizia nr. 487 din 2 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 2 iunie 2009. Cu acea ocazie, Curtea a reţinut că, „potrivit prevederilor [art. 16 alin. (3)] din Codul muncii (...), vechimea în muncă reprezintă perioada în care o persoană a prestat munca în temeiul unui contract individual de muncă. De asemenea, atât Codul muncii, cât şi alte legi stabilesc şi alte perioade ce sunt luate în calcul la stabilirea vechimii în muncă. Deţinerea unei anumite vechimi în muncă deschide posibilitatea obţinerii anumitor drepturi specifice raporturilor de muncă, aşa cum este dreptul de a ocupa anumite funcţii ori dreptul de a fi avansat. De asemenea, vechimea în muncă, acordată potrivit dispoziţiilor legale, este avută în vedere şi la acordarea unor drepturi băneşti, aşa cum este sporul pentru vechimea în muncă. Cele două noţiuni însă nu se confundă".

Totodată, Curtea apreciază că sunt relevante cele statuate prin Decizia nr. 108 din 14 februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 8 martie 2006, în care s-a arătat că „sporurile, premiile şi alte stimulente, acordate demnitarilor şi altor salariaţi prin acte normative, reprezintă drepturi salariale suplimentare, iar nu drepturi fundamentale, consacrate şi garantate de Constituţie. Diferenţierea indemnizaţiilor şi a salariilor de bază pentru demnitari şi alţi salariaţi din sectorul bugetar este opţiunea liberă a legiuitorului, ţinând seama de importanţa şi complexitatea diferitelor funcţii. Legiuitorul este în drept, totodată, să instituie anumite sporuri la indemnizaţiile şi salariile de bază, premii periodice şi alte stimulente, pe care le poate diferenţia în funcţie de categoriile de personal cărora li se acordă, le poate modifica în diferite perioade de timp, le poate suspenda sau chiar anula".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (5) teza finală din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Victor Chirilă şi, respectiv, de Constantin Adăscăliţei în dosarele nr. 7.170/99/2008 şi nr. 7.169/99/2008 ale Curţii de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1170/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1170 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1170/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu