DECIZIE Nr.
1117 din 23 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (2) si art. 114 alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 20 octombrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Benke Karoly - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla soluţionarea
excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (2) si art.
114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicata de David Lajos în Dosarul nr. 838/119/2009 al Tribunalului Covasna - Secţia civila.
La apelul nominal se constata lipsa parţilor, faţa de care procedura de citare a
fost legal îndeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor
art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 195/2002 ca neîntemeiata, iar a celor
ale art. 114 alin. (3) din aceeasi ordonanţa de urgenţa ca inadmisibila.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2009, pronunţata în Dosarul nr. 838/119/2009, Tribunalul
Covasna - Secţia civila a sesizat Curtea Constituţionala cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 111
alin. (2) si art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicata de David Lajos într-o cauza având ca
obiect soluţionarea unei cereri de restituire a permisului de conducere.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate se susţine ca prevederile legale criticate instituie o alta cale de control a actelor administrative decât controlul pe calea
contenciosului administrativ, dând posibilitatea organelor de poliţie sa reţina sau sa
anuleze permisul de conducere.
Tribunalul Covasna - Secţia civila apreciaza ca
excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata
presedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera
ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Presedinţii celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum si Legea nr. 47/1992, reţine urmatoarele:
Curtea Constituţionala a fost
legal sesizata si este competenta, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
sa soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 111 alin. (2) si art. 114 alin. (3) din Ordonanţa
de urgenţa a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, republicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificarile si completarile ulterioare, si care au urmatorul cuprins:
- Art. 111 alin. (2): „(2)
La reţinerea permisului de conducere, în cazurile prevazute la alin. (1), titularului acestuia i se elibereaza o dovada
înlocuitoare cu sau fara drept de circulaţie.";
- Art. 114 alin. (3): „(3) Procedura anularii
permisului de conducere se stabileste prin regulament."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 126 alin. (6) privind controlul judecatoresc al actelor administrative pe calea contenciosului
administrativ.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicata, Curtea constata urmatoarele:
I. Excepţia de
neconstituţionalitate ce vizeaza dispoziţiile art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 195/2002 este inadmisibila, textul legal criticat
neavând legatura cu soluţionarea excepţiei. Din actele dosarului se constata ca, în cauza, nu s-a pus problema aplicarii art. 114 din Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 195/2002. Or, o eventualitate juridica de aplicare a acestui
text de lege nu se poate constitui într-un motiv care sa determine o legatura
intrinseca între acesta si cauza în care a fost ridicata excepţia de neconstituţionalitate. Prin urmare, Curtea constata ca textul nu are legatura cu cauza,
contrar prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel încât
excepţia privind art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 195/2002 apare ca fiind inadmisibila.
II. In ceea ce priveste art.
111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr.
195/2002, Curtea constata ca acest text de lege nu consacra o modalitate de control asupra unui act administrativ. Reţinerea permisului de
conducere, în accepţiunea data
de art. 97 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 195/2002, este o masura tehnico-administrativa dispusa de poliţistul rutier în cazurile expres prevazute de actul normativ menţionat. In aceste condiţii, eliberarea
unei dovezi înlocuitoare cu sau fara drept de circulaţie nu este decât un rezultat al reţinerii
permisului de conducere, în condiţiile legii. In consecinţa, Curtea constata ca reţinerea permisului de conducere nu este o forma de
control administrativ în sensul art. 126 alin. (6) din Constituţie.
In aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţa
a Guvernului nr. 195/2002 apare ca fiind neîntemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 114 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicata de David Lajos în Dosarul nr. 838/119/2009 al Tribunalului Covasna - Secţia civila.
2. Respinge ca neîntemeiata
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicata de acelasi autor în
acelasi dosar al aceleiasi instanţe.
Definitiva si general obligatorie.
Pronunţata în sedinţa publica din data de 23
septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly