Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1110 din 27 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 878 din 21 decembrie 2007



Ioan Vida                                    - preşedinte

Nicolae Cochinescu                    -judecător

Aspazia Cojocaru                       -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Petre Ninosu                               -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Puskas Valentin Zoltan               -judecător

Augustin Zegrean                       -judecător

Antonia Constantin                     - procuror

Daniela Ramona Mariţiu            - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 4/42/2007 al Curţii de Apel Ploieşti - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspund consilierul juridic al autorului excepţiei şi cel al părţii Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, consilierul juridic al autorului excepţiei solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată că textul de lege criticat reprezintă temeiul legal ce a stat la baza emiterii contractului-cadru de transport ţiţei, prin emiterea acestui contract-cadru aducându-se atingere libertăţii contractuale a părţilor. De asemenea, posibilitatea limitării prin lege a voinţei părţilor şi imposibilitatea negocierii clauzelor contractuale aduc atingere dreptului de proprietate.

Consilierul juridic al Societăţii Comerciale „Conpet" - S.A. solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că emiterea de norme şi instrucţiuni tehnice de către Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale nu poate constitui o încălcare a prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că transportul resurselor de petrol constituie un serviciu public, iar stabilirea unei agenţii care are atribuţii de reglementare în acest domeniu reprezintă opţiunea legiuitorului, fără a fi încălcate prevederile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 4 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 4/42/2007, Curtea de Apel Ploieşti - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat constituie temeiul juridic în baza căruia Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale a emis Ordinul nr. 209/2002, ordin care, prin elaborarea unui contract-cadru obligatoriu, reglementează raporturile contractuale dintre doi comercianţi - expeditorul şi transportatorul produselor petroliere. In condiţiile în care legiuitorul dictează părţilor contractante drepturile şi obligaţiile ce le revin potrivit unui contract dinainte stabilit, se ajunge la o gravă încălcare a libertăţii contractuale şi a principiului consensualismului.

Prin intervenţia sa, statul nu numai că distorsionează piaţa liberă în domeniul transportului de ţiţei, dar nesocoteşte în mod grav obligaţia ce îi revine potrivit dispoziţiilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, anume aceea de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.

De asemenea, dispoziţiile criticate contravin şi prevederilor art. 44 alin. (1) şi (2) din Legea fundamentală, întrucât prin clauza penală prevăzută în contractul-cadru încheiat între părţi, impusă acestora prin voinţa imperativă şi exclusivă a legiuitorului, se instituie o sancţiune civilă care aduce atingere patrimoniului transportatorului şi implicit încalcă dreptul de proprietate al acestuia asupra sumelor băneşti acolo stipulate.

Curtea de Apel Ploieşti - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal arată că dispoziţiile de lege criticate nu încalcă principiul libertăţii contractuale şi al consensualismului sau prevederile art. 44 alin. (1) şi (2) şi ale art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, deoarece statul este îndreptăţit şi obligat să ocrotească proprietatea publică, resursele petroliere reprezentând un bun public a cărui gestionare s-a transmis Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, iar transportul acestor resurse reprezintă un serviciu public ce poate fi concesionat numai în condiţiile prevăzute de lege.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul arată că dispoziţiile de lege criticate vizează legiferarea raportului dintre cei care exploatează resursele de petrol ale statului, pe de-o parte, şi stat, pe de altă parte, acesta din urmă trebuind să asigure un just echilibru între principiul protecţiei proprietăţii publice şi principiul asigurării cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Astfel că, prin sine însuşi, textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale privind proprietatea.

In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, se arată că nu pot fi reţinute nici aceste argumente de neconstituţionalitate, deoarece textul criticat vizează asigurarea unui cadru favorabil dezvoltării factorilor de producţie implicaţi în exploatarea resurselor de petrol ale statului, fiind evident că nici libertatea comerţului, nici protecţia concurenţei loiale şi nici crearea acestui cadru favorabil nu pot exista în afara instituirii unor reglementări precise.

Avocatul Poporului arată că textul de lege criticat abilitează Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale să emită norme şi instrucţiuni tehnice cu caracter obligatoriu pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor legii petrolului, fără a conţine norme contrare principiului egalei garantări şi ocrotiri a proprietăţii private, indiferent de titular. Referitor la invocarea prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, se arată că textul de lege criticat dă expresie regulilor constituţionale potrivit cărora statul trebuie să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie şi protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu următorul cuprins: „In domeniul resurselor de petrol, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale are următoarele atribuţii: (...)

j) emite norme şi instrucţiuni tehnice cu caracter obligatoriu, pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi."

In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (2) referitoare la dreptul de proprietate privată, ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi ale art. 135 alin. (2) lit. a) referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că resursele de petrol fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice şi aparţin statului român. De asemenea, sistemul naţional de transport al petrolului face parte din proprietatea publică a statului şi este de importanţă strategică, iar transportul petrolului prin sistemul naţional de transport constituie un serviciu public de interes naţional.

In acest context, este justificată înfiinţarea unei autorităţi competente, organ de specialitate al statului, cu atribuţii în aplicarea dispoziţiilor normative din domeniul resurselor de petrol. Constituirea unei autorităţi de reglementare unice în acest domeniu are în vedere crearea unei structuri eficiente menite să asigure completarea şi perfecţionarea cadrului de reglementare în ceea ce priveşte resursele de petrol şi sistemul naţional de transport al petrolului, elemente care vizează interesul public.

Stabilirea în sarcina Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale a atribuţiei de a emite norme şi instrucţiuni tehnice cu caracter obligatoriu se circumscrie obligaţiei statului, prevăzută la art. 135 alin. (2) din Constituţie, de a proteja interesele naţionale în activitatea economică, de a crea cadrul favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie şi de a exploata resursele naturale, în concordanţă cu interesul naţional. De asemenea, această atribuţie are ca scop, printre altele, asigurarea în condiţii de maximă eficienţă şi transparenţă a accesului liber la capacitatea sistemului naţional de transport al petrolului a tuturor solicitanţilor, persoane juridice autorizate, în condiţii egale, în mod nediscriminatoriu.

In ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 44 alin. (1) şi (2) din Legea fundamentală, Curtea constată că, prin această critică, autorul excepţiei tinde la extinderea controlului de constituţionalitate şi în ceea ce priveşte Ordinul nr. 209/2002 prin care a fost elaborat un Contract-cadru pentru transportul ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid. Având în vedere acest aspect, Curtea constată că nu se poate pronunţa asupra acestei critici fără a încălca prevederile art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie si pe cele ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.

De asemenea, Curtea constată că dispoziţiile art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004 sunt în concordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 53, deoarece acestea sunt aplicabile numai în ipoteza în care există o restrângere a exercitării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, restrângere care, astfel cum s-a arătat anterior, nu s-a constatat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 54 lit. j) din Legea petrolului nr. 238/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 4/42/2007 al Curţii de Apel Ploieşti - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Daniela Ramona Maritiu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1110/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1110 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1110/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu